عصرانه خبری علم‌وفناوری ۱۵ خرداد

در این بسته خبری در مورد تجهیز سامسونگ گلکسی واچ پنج به حسگر تشخیص دمای بدن و خط تولید جدید نمایشگرهای OLED آیپد و مک بوک می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

سامسونگ گلکسی واچ پنج مجهز به حسگر تشخیص دمای بدن خواهد بود

آپدیت بتای اخیر اپلیکیشن Samsung Health تقریباً تائید می‌کند که سری گلکسی واچ پنج سامسونگ در دو نسخه معمولی و پرو روانه بازار خواهد شد. موضوع جالب توجه اینکه به‌روزرسانی بتا به این نکته اشاره دارد که ساعت آینده سری پنج سامسونگ احتمالاً با سنسور تشخیص دما که از مدت‌ها قبل شایعه شده است؛ روانه بازار خواهد شد.

بر اساس یک تصویر اسکرین‌شات به اشتراک گذاشته شده، اپلیکیشن Samsung Health پس از انتشار به‌روزرسانی بتا دارای گزینه سنجش دمای پوست حین خواب است. این مشخصه همان‌طور که نام آن نیز نشان می‌دهد؛ به منظور ردیابی دمای پوست بدن در طول چرخه خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

عرضه ویژگی سنسور سنجش دما تا حدی غافلگیرکننده است؛ چرا که پیش‌تر گزارش شد که الگوریتم سامسونگ کماکان در مراحل بسیار ابتدایی فرآیند توسعه خود قرار دارد؛ بنابراین عرضه مشخصه مذکور در قالب اسمارت‌واچ آینده امری بعید به‌نظر می‌رسید.

ادعای اپل: اپ استور برای اقتصاد جهان مفید است

پژوهشی جدید از اپل نشان داده است که اکوسیستم نرم افزارهای iOS که به اپ استور مشهور شده است میلیون‌ها دلار برای اقتصاد جهانی درآمدزایی می‌کنند و پشتیبان هزاران شغل در سراسر جهان است.

اپل به تازگی نتایج دو گزارش جدید را منتشر کرده است که یکی از آنها به تجزیه و تحلیلی اثرات اپ استور روی اقتصاد کلی جهان می‌پردازد. گزارش‌های اپل با هدف به چالش کشیدن این گزاره که این کمپانی از سلطه اپ استور علیه رقبا و توسعه دهندگان استفاده می‌کند، ارائه شده است.

کمپانی‌هایی نظیر Epic Games مدعی شدند که اپل از طریق کسب ۳۰ درصد از فروش توسعه دهندگان و پرداخت‌های درون برنامه‌ای قوانین ضد انحصارگری را نقض می‌کند و نکته جالب اینجاست که iOS اجازه دانلود نرم افزارها از هیچ طریق دیگری به غیر از اپ استور را صادر نمی‌کند.

CPU های شش هسته استیم بیشترین سهم پلتفرم را دارند

در میان کاربران استیم ویندوز، CPU های شش هسته‌ای در حال حاضر رایج‌ترین هستند. کمپانی Valve از داده‌های ناشناس استیم استفاده کرده و هر ماه گزارشی از سخت‌افزار PC های این پلتفرم منتشر می‌کند و حالا مشخص شد که بیش از ۵۰ درصد از کامپیوترهای استیم از CPU های شش هسته‌ای استفاده می‌کنند. پردازنده‌های چهار هسته‌ای اکنون تنها ۳۳ درصد از کامپیوترهای کاربران را تشکیل می‌دهد.

این اطلاعات قابل توجه است به دلیل اینکه پردازنده‌های چهار هسته‌ای قبلاً در این بخش پیشتاز بودند، اما از زمان ظهور پردازنده‌های AMD Ryzen این روند تسریع پیدا کرده است. پلتفرم CPU نسل اول رایزن (Ryzen 5 1600) که پردازنده‌های میان‌رده بود از شش هسته برخوردار بودند سپس این رقم به هشت، ۱۲و ۱۶ (Threadripper) نیز گسترش یافت.

به احتمال زیاد تسلا نمونه اولیه ربات «اپتیموس» را مهرماه به نمایش بگذارد

ایلان ماسک که همیشه توییت‌های جذابی دارد اینبار اعلام کرده که در تاریخ ۳۰ سپتامبر که مصادف با هشتم مهرماه است، رویداد هوش مصنوعی (AI Day) برگزار خواهد کرد. مدیرعامل تسلا ادامه داده که شاید تسلا در این تاریخ بتواند یک نمونه اولیه از ربات تسلا یا همان «اپتیموس» را به نمایش بگذارد.

بعد از چند ساعت رویترز در گزارشی اعلام کرد که ایلان ماسک در تسلا به دنبال تعدیل نیروی ۱۰ درصدی است، ثروتمندترین فرد جهان توییتی درباره ربات اپتیموس منتشر کرد.

ربات اپتیموس یک ربات انسان نما است که ایلان ماسک گفته که کارهای تکراری و کسل‌کننده انسان‌ها را به راحتی انجام می‌دهد. در سال ۲۰۲۱ در جریان رویداد روز هوش مصنوعی تسلا تصاویری از این ربات به نمایش گذاشته شد که باعث تعجب بسیاری از افراد شد. با توجه به صحبت‌های ماسک در سال‌های اخیر دقیقاً نمی‌دانیم با یک ربات واقعی روبه‌رو هستیم یا تنها ایده‌ای که هیچ‌گاه به واقعیت تبدیل نمی‌شود. با این حال ماسک می‌گوید نمونه اولیه‌ای از این ربات که کار می‌کند را احتمالاً در ۳۰ سپتامبر به نمایش می‌گذارد.

سامسونگ خط تولید جدید نمایشگرهای OLED آیپد و مک بوک اپل را راه‌اندازی خواهد کرد

منابع کره‌ای گزارش داده‌اند که سامسونگ قصد دارد خط تولید جدیدی راه اندازی کند و نمایشگرهای OLED بزرگ‌تر تبلت‌ها و نوت بوک‌ها را بسازد؛ در ادامه گفته شده که سامسونگ با ایجاد این خط تولید، یکی از تامین‌کنندگان مک بوک آینده اپل با نمایشگر OLED باشد.

خط تولید جدید کمپانی سامسونگ در کارخانه‌ای جداگانه ایجاد خواهد شد که تماماً به ساخت نمایشگرهای OLED بزرگ برای لپ‌تاپ‌ها خواهد پرداخت. با این وجود، کره‌ای‌ها قصد دارند نمایشگر OLED مک بوک پرو که شایعه شده سال ۲۰۲۵ وارد بازار خواهد شد را تولید کنند. وب‌سایت کره‌ای قبلاً هم گزارش داده بود که اپل قصد دارد اولین مدل‌های آیپد پرو خود با نمایشگرهای OLED ساخته شده توسط سامسونگ را در سال ۲۰۲۴ وارد بازار کند.

سال گذشته بود که کمپانی اپل اعلام کرد که می‌خواهد از سال آینده از نمایشگرهای مینی LED بهره ببرد. با این وجود امسال باید منتظر نمایشگرهای OLED از سوی کمپانی اپل باشیم.

سونی فروش ۲۰ میلیون دستگاه پلی استیشن پنج را رد کرد

کمپانی سونی اعلام کرد که فروش کنسول‌های نسل نهم این شرکت یعنی پلی استیشن پنج در دنیا از مرز بیست میلیون دستگاه عبور کرده است. مشکلات زیادی در چند سال گذشته در زنجیره تامین قطعات و کمبود تراشه کمپانی‌های بزرگ نظیر سونی را اذیت کرده است که در طول سال‌های گذشته عرضه این دستگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده بود و سونی همچنین ادعا کرده که در ادامه سال جاری دستگاه‌های بیشتری تولید خواهند شد.

پلی استیشن پنج برای اولین بار در ماه نوامبر سال ۲۰۲۰ راهی بازار شد و در این دو سال نسبتاً فروش خوبی را به ثبت رسانده است. «ورونیکا راجرز»، رئیس بخش فروش جهان سونی در بیانیه‌ای گفت:

«برای آن دسته از طرفدارانی که هنوز موفق به خرید کنسول نشده‌اند، بدانید که ما در حال برنامه‌ریزی برای افزایش قابل توجه تولید پلی استیشن پنج در سال جاری هستیم و بدون وقفه کار می‌کنیم تا اطمینان داشته باشیم که کنسول برای تمام کسانی که قصد خرید دارند، در دسترس باشد.»

کد خبر 579830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.