آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

توجه به ساختمان‌های پایدار و دوستدار محیط زیست هر روز بیشتر می‌شود. گسترش هوشمند سازی ساختمان‌ها برای ایجاد بناهای سبزتر و پایدارتر، تحول چشمگیری را در آینده شهرها رقم خواهد زد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پایداری در حال تبدیل شدن به دغدغه بزرگ بسیاری از مردم جهان است. بسیاری از سازمان‌ها در حال سرمایه‌گذاری بر ساختمان‌های سبز هستند تا ردپای کربن خود را کاهش دهند. پیمانکاران جهانی در سال گذشته بیش از ۱۹۰ میلیارد دلار برای مصالح ساختمانی سبز هزینه کردند. روش‌های مختلفی برای ایجاد ساختمان‌های سازگار با محیط زیست وجود دارد که به استفاده از مصالح پایدار کمک می‌کنند. با این حال، ایجاد ساختمان‌های هوشمند نیز بسیار سودمند است.

دلایل متعددی وجود دارد که ساختمان‌های هوشمند سازگار با محیط زیست هستند. بعضی از مزایای هوشمند سازی ساختمان‌ها به شرح زیر است:

می‌توانید از تجزیه و تحلیل داده‌ها برای به دست آوردن هزینه‌های انرژی یکایک المان‌های ساختمان استفاده کنید. فناوری‌هایی مانند Envizi توسط IBM می‌تواند با کاهش مصرف انرژی در اجزای ساختمان به کاهش ردپای کربن شما کمک کند.

ساختمان‌های هوشمند را می‌توان طوری برنامه‌ریزی کرد که وسایل برقی را در مواقعی که نیازی به آن‌ها نیست خاموش و مصرف انرژی را کاهش داد و در پی آن ردپای کربن کاهش یابد.

ساختمان‌های هوشمند می‌توانند نظارت بر ساکنان و نحوه عملکرد آن‌ها را تسهیل کند؛ این امر به افراد کمک می‌کند آن دسته از رفتارها و عادت‌هایی را که به هدر رفت انرژی می‌انجامد، شناسایی و اصلاح کنند تا رد پای کربن کمتر شود.

گزارش سال ۲۰۲۰ سازمان ملل متحد راجع به وضعیت جهانی ساختمان‌ها و ساخت‌وساز نشان داد که ساختمان‌های هوشمند می‌توانند کمک زیادی به محیط زیست کنند.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

فناوری ساختمان هوشمند چیست؟

قبل از اینکه بتوانید به اندازه کافی از ساختمان‌های هوشمند برای کمک به محیط زیست استفاده کنید، باید بدانید که آن‌ها چه هستند و چگونه کار می‌کنند. فناوری ساختمان هوشمند به هر تکنولوژی مربوط به کنترل و نظارت بر ساکنان و سامانه‌ها اطلاق می‌شود. نکته مهم این است که این یک زیرساخت دیجیتالی است که از فرسودگی تأسیسات برای مصارف آینده محافظت می‌کند.

برای مثال با فناوری ساختمان هوشمند می‌توانیم به عناصر اینترنت اشیا (IoT) مانند کنترل روشنایی و محیط از یک تابلوی کنترل مرکزی همراه با سامانه‌های پیچیده‌تر مانند جمع‌آوری داده‌ها و واقعیت افزوده دسترسی داشته باشیم. این فناوری می‌تواند آسایش بیشتری برای ساکنان ایجاد کند و بهره‌وری انرژی را برای کمک به سیاره زمین بهبود ببخشد.

به زبان ساده، فناوری ساختمانی هوشمند نتیجه عملی فرآیند طراحی معماری ساختمان هوشمند است که آینده پایداری در طراحی ساختمان است.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

حسگرهای اینترنت اشیا

یکی از ابزارهای قدرتمندتر در مجموعه ساختمان هوشمند حسگرهای متنوعی هستند که برای ردیابی دقیق آنچه در داخل ساختمان اتفاق می‌افتد، استفاده می‌شوند؛ حسگرها می‌توانند مصرف انرژی در ساختمان را جهت کاهش ردپای کربن کنترل کنند.

اغلب اوقات، ساختمان شامل حسگر اِشغال فضا است که قادر به شناسایی مکان ساکنین و تعداد دقیق افراد در یک فضا است و می‌تواند برای اهداف مختلفی مانند تنظیم گرمایش و سرمایش و تهویه مطبوع، نظارت استفاده از پارکینگ و اجرای پروتکل‌های کووید -۱۹ استفاده شود. شرکت‌هایی که قصد دارند ردپای کربن خود را کاهش دهند، از آن برای به حداقل رساندن مصرف انرژی استفاده می‌کنند.

استقرار فراگیر دستگاه‌های اینترنت اشیا در یک مکان مانند مرکز خرید می‌تواند تجربه بازدیدکنندگان را به میزان قابل‌توجهی بهبود بخشد، اما مدیریت دستگاه‌ها می‌تواند چالش‌برانگیز باشد زیرا هر پلتفرم دارای اپلیکیشن خاص خود است.

سامانه‌های متفاوتی که توسط فناوری ساختمان‌های هوشمند متمرکز شده‌اند، امکان مدیریت کارآمدتر و آسان‌تر را فراهم می‌کنند؛ فناوری ورا (Vera) توسط رزنای (Resonai) یکی از این سامانه‌ها است. برخلاف بقیه پلتفرم‌های ساختمان هوشمند، خدمات مبتنی بر موقعیت مکانی بسیار دقیق را بدون نیاز به سخت‌افزار، نشانگر یا حسگر خارجی ارائه می‌کند.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

نقشه‌برداری دیجیتال و دوقلوهای دیجیتال

قوی‌ترین و دقیق‌ترین روشی که تا امروز می‌توانید از فناوری ساختمان هوشمند استفاده کنید ایجاد یک کپی واقعی ۱:۱ از یک ساختمان است که به آن دوقلوی دیجیتالی می‌گویند. داشتن یک کپی دیجیتال کامل از یک ساختمان که خود را به صورت برخط بر اساس داده‌های فراهم شده توسط دوقلوی فیزیکی به روز می‌کند، به مدیران ساختمان، سطح بی نظیری از کنترل و دقت ارائه می‌دهد.

به عنوان مثال، ورا (Vera) یک شبیه‌سازی زنده در فضای ابری ایجاد می‌کند که دائماً در حال به‌روزرسانی و یادگیری است و امکان نقشه‌برداری و ردیابی بسیار دقیق داخل را فراهم می‌کند، زیرا مدل با تغییر مکان فیزیکی تغییر می‌کند.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

اتصال سریع و جهانی به اینترنت

فناوری‌های زیربنای ساختمان‌های هوشمند نیاز به یک اتصال اینترنتی جهانی و پایدار دارند. برای دستیابی به آن، معمولاً از ترکیبی از اترنت (ethernet) سیم‌کشی شده و پوشش هوشمند Wi-Fi استفاده می‌شود.

بسیاری از ساختمان‌ها، به‌ویژه ساختمان‌های قدیمی‌تر که از بتن ساخته شده‌اند، می‌توانند مملو از مناطق کور اینترنتی باشند و این یک مشکل بزرگ در یک ساختمان هوشمند است. داشتن یک راهرو یا اتاقی که نمی‌توان آن را به طور دقیق ردیابی کرد یا منطقه‌ای که تجهیزات نمی‌تواند در آن قرار گیرد، به طور قابل‌توجهی کارایی این ساختمان‌ها را مختل می‌کند. کلیت ساختمان وقتی واقعاً «هوشمند» در نظر گرفته می‌شود که از اتصال خوب و مطلوب کل تأسیسات اطمینان داشت؛ اتصال خوب جزو جدایی‌ناپذیر سامانه‌های ساختمان هوشمند است.

مرکز کنترل

تمام داده‌هایی که از دستگاه‌ها و حسگرها گرفته شده به راهی برای کنترل، نیاز دارند. یکی از گزینه‌ها اجرای ده‌ها اپلیکیشن مختلف یعنی یکی برای هر سامانه است. متأسفانه، این امر بسیار ناکارآمد و منجر به نداشتن قابلیت هم‌کنش‌پذیری می‌شود.

اما یک سیستم ساختمان هوشمند خوب باید ترجیحاً از یک پلتفرم واحد اجرا شود و تمام داده‌های دریافتی از یک برنامه جامع چه از طریق تلفن هوشمند یا رایانه، مدیریت و کنترل شود. چنین سامانه‌های مدیریتی ساختمان هوشمند حداکثر کارایی را هنگام مدیریت جریان‌های داده مختلف تضمین می‌کنند و امنیت بهتر، مصرف انرژی کمتر و نگهداری سریع‌تر را ممکن می‌سازد.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

واقعیت افزوده

از واقعیت افزوده می‌توان برای کارهای متنوعی در ساختمان از قبیل مسیریابی، آموزش نیروهای جدید، یا هدایت تعمیر و نگهداری به مناطق دارای مشکل استفاده کرد. واقعیت افزوده از چندین فناوری (ترکیبی از نقشه‌برداری دیجیتال و حسگرها) استفاده می‌کند، ایده‌های مختلف را در یک بسته جامع ترکیب می‌کنند تا به طور اساسی نحوه عملکرد افراد را در یک فضای سه بعدی تغییر دهد.

سازگاری با آینده و گذشته

مانند بسیاری از فناوری‌های هوشمند، تکنولوژی‌های ساختمانی هوشمند باید ترجیحاً با تمرکز بر آینده پیاده‌سازی شوند زیرا در آینده توجه به پایداری بیشتر خواهد شد. همیشه گزینه‌های جدید و جالبی در مورد مدرن سازی ساختمان‌ها در افق فکری وجود خواهد داشت که می‌تواند تفکر ما را در مورد یک مکان به طور اساسی تغییر دهد.

اگرچه مطلوب است که زیرساخت‌های ساختمان هوشمند با نگاه به پتانسیل ارتقا و گسترش آن در آینده فراهم شوند اما ایده خوبی است که سازگاری با گذشته را نیز در نظر بگیرید. آیا امکان به‌روزرسانی سامانه‌های متمرکز برای کار با پلتفرم جدید وجود دارد؟ آیا می‌توان یک سیستم تهویه مطبوع ۲۰ ساله را بدون نرم‌افزار نظارتی یا با سیستم امنیتی قدیمی کنترل کرد؟ آیا نیاز به تعمیر و بازسازی کامل خواهد بود؟

بعضی را می‌توان به روز کرد یا راه‌حل‌هایی ایجاد کرد اما گاهی اوقات مهم است که از ابتدا شروع کنیم. ساختمان‌های هوشمند متکی به شبکه‌های پیچیده و مرتبطی هستند که ترجیحاً از یک پلتفرم ساختمان کنترل می‌شوند. مدیران ساختمان با در نظر گرفتن همه سامانه‌های متفاوت و قرار دادن آن‌ها در یک مکان واحد، می‌توانند مصرف برق را کاهش دهند، تجربیات بهتری برای کاربران ایجاد کنند و در صورت بروز مشکلات، آن‌ها را با دقت و سرعت بیشتری برطرف کنند. فناوری‌های ساختمان هوشمند گامی برای تجربه‌های کاربرپسندتر و کارآمدتر در هر سطح از استفاده هستند.

آیا آینده پایدارسازی ساختمان‌ها در مسیر هوشمندسازی است؟

ساختمان‌های هوشمند آینده پایداری در طراحی ساختمان هستند

ساختمان‌های سبز بیش از هر زمان دیگری مورد تقاضا هستند؛ ساختمان‌های هوشمند تکامل طبیعی طراحی ساختمان‌های سبز هستند زیرا برای مصرف کمتر انرژی تنظیم شده‌اند. مدیران فعال در زمینه ساختمان‌های دوستدار محیط زیست برای رشد و توسعه در آینده به ساختمان‌های هوشمند روی خواهند آورد.

ترجمه از: حمید بهبهانی، مترجم ایمنا

کد خبر 579708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.