بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان دارای امکانات بی‌نظیر برای ترویج استفاده از این وسیله نقلیه پاک هستند و در آن‌ها به ایمنی و سلامت دوچرخه‌سواران و حفظ محیط زیست توجه زیادی شده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، شهرهای دوستدار دوچرخه دارای زیرساخت‌های لازم برای دوچرخه‌سواری هستند و مسیرهای ایمن برای استفاده از این وسیله نقلیه پاک در آنها ایجاد شده است. در این شهرها استفاده از دوچرخه به دلیل مزایای بسیار زیادی که برای سلامت افراد و حفظ محیط زیست دارد، بسیار مورد توجه شهروندان، شهرداران و معماران شهری قرار گرفته است. در ادامه با بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان بیشتر آشنا می‌شویم.

هلسینکی

چندین سال است که پایتخت فنلاند اقدامات زیادی برای ترویج دوچرخه‌سواری انجام داده است. دوچرخه‌سواری در کشور فنلاند، علاوه بر این‌که یک ورزش محسوب می‌شود، راهکاری برای دستیابی به حمل‌ونقل سبز و گزینه‌ای مناسب برای رفت و آمد آسان است. نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که ۷۴ درصد ساکنان شهر هلسینکی از دوچرخه‌سواری در شهر احساس امنیت می‌کنند. پایتخت فنلاند دارای مسیرهای دوچرخه‌سواری زیادی است و شهروندان و گردشگران می‌توانند از طریق مسیریابی مخصوص، راه‌های رفت و برگشت با دوچرخه را انتخاب کنند. هلسینکی دارای بیش از هزار و ۳۰۰ کیلومتر زیرساخت برای دوچرخه‌سواری است و دوچرخه‌سواران در سطح شهر، از امنیت بالایی برخوردار هستند. همچنین از سال ۲۰۱۸، امکان بردن دوچرخه‌ها به داخل واگن‌های قطار نیز برای افراد فراهم شده است.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان

وین

پایتخت اتریش اقداماتی نظیر اجاره رایگان دوچرخه‌های باری، احداث هزاران مکان پارک دوچرخه و مسیرهای دوچرخه‌سواری را برای استفاده بیشتر شهروندان از این وسیله نقلیه پاک انجام داده است. وین برای تبدیل‌شدن به شهر پیشرو برای حمل‌ونقل پایدار، پتانسیل خوبی دارد و توانسته است با برگزاری کمپین‌های مختلف برای فرهنگ‌سازی استفاده از دوچرخه، تأثیر خوبی روی شهروندان بگذارد. یکی از اقدامات مسئولان این شهر استفاده رایگان از دوچرخه‌های مخصوص حمل بار و ایجاد زیرساخت‌های مناسب برای دوچرخه‌سواری است.

پاریس

اکنون چندین سال است که پایتخت فرانسه به لطف اجرای پروژه‌های سبز، در رسانه‌ها به‌عنوان الگویی برای تغییر سبک زندگی و تحرک مطرح شده است. این شهر از رتبه سیزدهم شهرهای دوستدار دوچرخه جهان به رتبه هشتم صعود کرده و این موفقیت تا حدودی مدیون خدمات اشتراک‌گذاری دوچرخه شهری موفق "Vélib" است. همچنین به دلیل سیستم تشویقی برای استفاده از دوچرخه‌های باری، افرایش روزهای بدون خودرو و گسترش مداوم مسیرهای دوچرخه‌سواری، استفاده از این وسیله نقلیه در پاریس رواج پیدا کرده است. با توجه به افزایش استفاده از دوچرخه، مسئولان شهری برنامه‌ریزی جدیدی را برای ایجاد پارکینگ‌های مخصوص دوچرخه آغاز کرده‌اند و امکانات دوچرخه‌سواری این شهر ارتقا پیدا کرده است.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان

اسلو

پایتخت نروژ توانسته است از جایگاه نوزدهم به رتبه هفتم شهرهای دوستدار دوچرخه جهان راه یابد. این روند صعودی نتیجه طرح دوچرخه ۲۰۱۵-۲۰۲۵ است که اولویت‌های حرکتی جدیدی را تعیین می‌کند. برای مثال از سال ۲۰۱۷ تردد خودروها در فاصله ۱.۳ مایل مربع اطراف مرکز شهر ممنوع شده است و هزاران مکان پارک خودرو جای خود را به دوچرخه‌ها داده‌اند. همچنین در سال‌های اخیر انگیزه‌های مالی زیادی برای ایجاد کسب‌وکارهای جدید به منظور خرید دوچرخه‌های باری ایجاد شده است. در فاصله سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸، هزار پارکینگ خودرو در این شهر حذف شده و کاربری آن‌ها به دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی اختصاص داده شد. به دلیل ایجاد مسیرها و پارکینگ‌های مخصوص دوچرخه در سطح شهر، کارمندان و شهروندان می‌توانند برای تردد در سطح شهر و خرید روزانه با اطمینان بیشتری از دوچرخه‌های مخصوص حمل بار نیز استفاده کنند.

بوردو

در این شهر پر زرق و برق فرانسه، با وجود این‌که امکانات حمل‌ونقل خوبی وجود دارد، استفاده از ماشین به دلیل ایجاد آلایندگی، کمتر مورد توجه است. از اقدامات خوب این شهر می‌توان به ممنوع شدن تردد خودرو روی پل تاریخی "پونت د پیر" و مجاز بودن تردد با دوچرخه و پای پیاده اشاره کرد. در سال‌های اخیر، حدود ۲۰۰ دوچرخه برقی برای استفاده کارمندان تهیه شده و ۱۰۰ فضای پارک جدید برای دوچرخه‌های باری اختصاص داده شده است تا شهروندان برای استفاده از این وسیله نقلیه سبز تشویق شوند. از دیگر اقدامات مسئولان شهری بوردو برای ترویج دوچرخه‌سواری، احداث پارکینگ‌های ویژه دوچرخه‌های باربری است.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان

اوترخت

اوترخت، یکی از شهرهای پرجمعیت هلند است که تقریباً در همه جای آن دوچرخه وجود دارد. قرار است تا سال ۲۰۳۰، تعداد سفرهای دوچرخه به محل کار در این شهر دو برابر شود. برای دستیابی به این هدف، مسئولان این شهر هلندی روی «خط‌های سریع» برای دوچرخه‌های الکترونیکی، سیستم‌های هدایت ترافیک هوشمند و مکان‌های پارک دوچرخه سرمایه‌گذاری می‌کنند. همچنین بزرگترین پارکینگ دوچرخه جهان در اوترخت ساخته می‌شود که فضایی برای ۲۲ هزار دوچرخه دارد.

از آنجا که سرمایه‌گذاران خصوصی نیز در زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری سرمایه گذاری می‌کنند، اکنون در اطراف ایستگاه مرکزی اوترخت ۳۳ هزار جای پارک دوچرخه وجود دارد. در این شهر هلندی، نوآوری‌های زیادی برای استفاده بیشتر شهروندان از دوچرخه نظیر استفاده از دوچرخه‌های اشتراکی و اختصاص مسیرهای مخصوص برای دوچرخه سواران انجام شده است.

آمستردام

پایتخت هلند با اقدام جدید خود وضعیت پارک دوچرخه‌ها و زیرساخت‌های آنها را بهبود بخشیده است. این شهر برنامه‌های زیادی مانند مسیرهای پیشرفته برای دوچرخه‌سواری و اختصاص پارکینگ‌های مناسب برای دوچرخه اجرا کرده است که هدف از این اقدامات، راحتی بیشتر و نگرانی کمتر دوچرخه سواران برای تردد در مواقع شلوغ و پرترافیک شهر است.

همچنین قرار است تا سال ۲۰۲۵ حدود ۱۱ هزار جای پارک خودرو به فضاهای سبز، پارکینگ‌های دوچرخه و مسیرهای بهتری برای پیاده روی اختصاص داده شود. موتورسواران نیز اجازه تردد در مسیرهای دوچرخه‌سواری را ندارند و باید در مسیرهای سایر وسایل نقلیه موتوری حرکت کنند.

بهترین شهرهای دوستدار دوچرخه جهان

کد خبر 579102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.