۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۳۱
ساروق در مسیر توسعه

شهرداری ساروق در نظر دارد با تکیه بر گردشگری مذهبی و استفاده از راهکارهای جدید همچون ایجاد گلخانه و کاشت گیاهان دارویی به کسب درآمدهای پایدار شهری بپردازد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، توسعه پایدار در شهرهای بزرگ و کوچک مشروط به ایجاد درآمدهای پایدار است، چراکه توزیع و ارائه خدمات شهری نیازمند تخصیص اعتبارات کلان بوده و در صورتی که شهرداری‌ها از پس تأمین این هزینه‌ها برنیایند خدمت‌رسانی به شهروندان با مشکل مواجه خواهد شد. از طرفی استفاده مداوم از درآمدهای ناپایدار که از محل جرایم ماده ۱۰۰ یا سایر راه‌های ناپایدار تأمین می‌شود، آسیب‌های زیست‌محیطی و عمرانی زیادی برای شهر و ساکنان به همراه دارد.

مجموعه این عوامل مدیران شهری را بر آن داشته تا در روند تهیه طرح‌های شهری راهکارهای کسب درآمد پایدار و حرکت به سمت ایجاد این منابع درآمدی را در دستور کار قرار دهند.

ساروق یکی از شهرهای کوچک استان مرکزی است که بالغ بر ۱۲۴۷ نفر جمعیت دارد. این شهر زادگاه کربلایی کاظم ساروقی است و بناهای تاریخی مذهبی همچون امام‌زاده ۷۲ تن ساروق در این شهر وجود دارد که در کنار ترویج هنر قالی‌بافی در بین ساکنان به ویژه بانوان، این شهر را به یکی از قطب‌های گردشگری استان مرکزی تبدیل کرده است.

مدیریت شهری ساروق در نظر دارد با استفاده از این ظرفیت‌ها و کاشت گیاهان دارویی بومی در شهر به کسب درآمدهای پایدار شهری بپردازد.

سنجش نیازهای شهر با تدوین نقشه طرح

محسن کرباسی، شهردار ساروق در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می‌کند: شهر ساروق در ۵۰ کیلومتری شهر اراک مرکز استان مرکزی قرار دارد و دارای قدمتی در حدود سه هزار سال است. این شهر یکی از مراکز مهم کشاورزی و قالی‌بافی منطقه بوده و روزانه پذیرای زائران بسیاری است.

وی می‌افزاید: با توجه به محل جغرافیایی شهر ساروق و همسایگی آن با چندین شهر غربی و وجود امامزادگان ۷۲ تن، این شهر نیازمند فضای سبز شهری است، اما در طرح جامع این شهر، فضای سبزی در نظر گرفته نشده است.

شهردار ساروق خاطرنشان می‌کند: در طرح تفضیلی نیز مجدداً این روند تکرار و کاربری فضای سبز نادیده گرفته شده است.

کرباسی تاکید می‌کند: شهرداری در صدد است تا حدود هفت هکتار زمین در حریم شهر و خارج از محدوده را از اداره راه و شهرسازی تملک کند.

وی ادامه می‌دهد: هزینه‌های مالی این طرح، از محل اعتبارات تملک و دارایی که برای نقاط محروم و کمترتوسعه‌یافته تخصیص داده می‌شود، در نظر گرفته شده است و به محض واگذاری زمین‌ها شروع به کار خواهیم کرد.

شهردار ساروق تصریح می‌کند: از ورودی شهر ساروق تقریباً به طول چهار تا پنج کیلومتر کریدور اصلی شهر است که چندین شهر در غرب استان مرکزی را به یکدیگر متصل می‌کند. طرح چهار ساله‌ای برای این شهر در نظر گرفته شده است و سال جاری یکی از فازهای این طرح به اجرا درمی‌آید.

کرباسی با بیان اینکه جمعیت شهر ساروق رو به پیری است، اضافه می‌کند: در نظر داریم به منظور بهبود وضعیت مبلمان شهری، پیاده‌روها و دسترسی به اماکن عمومی همانند بانک‌ها و اداره‌ها را ساماندهی کنیم تا کیفیت مطلوب را به دست بیاورد.

وی می‌گوید: در طرح جامع شهر ساروق، احداث میدان‌های فرش و کربلایی کاظم جانمایی شده که شهرداری ساروق تملکات این میادین را در دستور کار قرار داده است و پس از تأیید ترافیکی شروع به کار خواهد کرد.

شهردار ساروق با بیان اینکه توسعه شهر باید پایدار و همه‌جانبه باشد، تاکید می‌کند: شهر ساروق به دلیل وجود ویژگی‌های خاص از جمله اعجاز قرآنی کربلایی کاظم و امام‌زادگان ۷۲ تن می‌تواند به محل گردشگری مذهبی تبدیل شود، به همین منظور، برنامه‌هایی در دستور کار قرار دادیم تا در روند توسعه شهری گام بلندی برداریم.

کرباسی اظهار می‌کند: زمانی که یک روستا به شهر تبدیل می‌شود، نیازهایی به واسطه این تغییر و تحول ایجاد می‌شود، در این خصوص برنامه جامعی تحت عنوان نقشه طرح مطرح می‌شود که نیازهای شهر را سنجش و بازبینی می‌کند.

وی می‌افزاید: با تغییر بافت روستایی به شهر، معابری نیازمند بازگشایی است تا در آینده مشکلات ترافیکی برای شهر ایجاد نشود.

لزوم کنترل هزینه‌ها و کسب درآمد پایدار

شهردار ساروق تاکید می‌کند: این بازگشایی‌ها تأثیر مثبت خود را بر روند توسعه شهر می‌گذارد، از همین رو شهرداری ساروق توجه ویژه‌ای به بحث تملک، توسعه زیرساخت‌ها، جداول و آسفالت داشته و آنها را در اولویت فعالیت‌های شهرداری قرار داده است.

کرباسی با تاکید بر اینکه کسب منابع پایدار از دیگر اولویت‌های شهرداری ساروق است، می‌گوید: هزینه‌ها در شهرهای کوچک و تازه‌تأسیس باید کنترل شود.

وی ادامه می‌دهد: تا زمانی که شهرداری توان انجام خدمات‌رسانی را دارد، نباید آن را به پیمانکار و بخش خصوصی واگذار کند.

شهردار ساروق اضافه می‌کند: شهرداری مکان مناسبی برای احداث گلخانه و پرورش گل و گیاه در نظر گرفته است که می‌تواند علاوه بر برطرف کردن نیازهای شهر، برای شهرداری درآمدزایی داشته باشد.

کرباسی تاکید می‌کند: احداث جایگاه سی ان جی نیز علاوه بر ارائه خدمات عمومی، منبع مناسبی برای کسب درآمد پایدار است که طی چهار سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی خاطرنشان می‌کند: از دیگر پتانسیل‌های خوبی که در این منطقه وجود دارد، رواج و کاشت گیاهان دارویی و گل‌های محمدی است که می‌تواند ضمن مقابله با بی‌آبی، به یک پایلوت مطالعاتی تبدیل شود.

شهردار ساروق می‌گوید: توسعه و رواج کشت‌های جایگزین و کم‌آب با ارزش افزوده بیشتر می‌تواند سود فراوانی به همراه داشته باشد و نقش ویژه‌ای بر روند توسعه شهر ایفا کند.

کد خبر 579097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.