تدوین برنامه راهبردی عملیاتی کاشان

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان از آغاز تدوین برنامه راهبردی با چشم‌انداز ۲۰ ساله و برنامه عملیاتی شهرداری کاشان با مقیاس زمانی پنج ساله خبر داد.

ابوالفضل زارع در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از ارکان و الزامات مدیریت شهرهای امروز آینده‌نگری و برنامه‌ریزی است. شهرها باید چشم‌انداز بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت خود را براساس واقعیت‌ها، ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و فرصت‌های بالقوه تهیه و تنظیم کنند. بودجه شهرداری‌ها نیز باید بر این اساس تنظیم و هدایت شود.

وی ضمن تاکید بر اهمیت و ضرورت انجام این مطالعات، افزود: برنامه‌های راهبردی و عملیاتی در کنار برنامه‌های توسعه شهری همچون طرح‌های جامع و تفصیلی اغلب ناظر بر ساماندهی کالبدی و فضایی شهر است.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان خاطرنشان کرد: برنامه‌هایی که با هدف رفع مسائل روزمره شهری مورد استفاده قرار می‌گیرد، به آینده محتمل توسعه شهر به شکل هدفمند، در چارچوب علمی و با اتکا به مشارکت همه بهره‌وران می‌پردازد.

زارع تصریح کرد: ماده ۱۵ قانون نوسازی و عمران شهری، بند دو و ۳۲ ماده ۸۰ قانون تشکیلات در خصوص وظایف و اختیارات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران و ماده ۲۵ آئین‌نامه مالی شهرداری‌ها و بسیاری از بخشنامه‌های ابلاغی از سوی نهادهای قانونی فرادست از مبانی و الزامات قانونی است که شهرداری‌ها موظف به تنظیم برنامه‌های راهبردی و عملیاتی و عمل بر مبنای آن هستند.

وی تاکید کرد: هدف از تدوین برنامه راهبردی و عملیاتی شهر و شهرداری تعیین نقش شهرداری در نیل به چشم‌انداز و راهبردهای توسعه شهر، ترجمه پیشنهادات اسناد فرادست توسعه شهری به زبان برنامه‌ریزی راهبردی و ایجاد زنجیره‌ای از راهبردها تا اقدامات، به منظور اتصال برنامه‌های بلندمدت توسعه شهر به برنامه مالی شهرداری (بودجه سالیانه) به واسطه برنامه میان‌مدت (برنامه عملیاتی) است.

تعیین چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های شهرداری در برنامه راهبردی

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان اضافه کرد: تدقیق مقاصد توسعه شهری و تعیین شاخص‌های کلیدی قابل سنجش و زمان‌بندی شده برای رسیدن به اهداف و تنظیم یک چارچوب راهبردی برای اتخاذ تصمیمات در حوزه مدیریت شهری به منظور مواجهه با چالش‌های آتی از دیگر اهداف تدوین این برنامه است.

زارع جایگاه این برنامه در سلسله مراتب قانونی اسناد توسعه کشور را محلی عنوان و تصریح کرد: در سطح ملی، قانون اساسی، سند چشم‌انداز نظام در افق ۱۴۰۴، سیاست‌های کلی نظام، برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین، در سطح منطقه‌ای، سند آمایش استان و طرح کالبدی منطقه‌ای و در سطح محلی طرح‌های جامع، تفصیلی، هادی، طرح‌های بخشی و برنامه‌های راهبردی و عملیاتی شهر وجود دارد.

وی با بیان اینکه برنامه مورد نظر شامل دو بخش راهبردی و عملیاتی است، ادامه داد: بخش راهبردی این برنامه در مقیاس زمانی ۲۰ ساله تهیه می‌شود و مخاطب آن موجودیت شهر در کلیت آن است. در قالب این بخش چشم‌انداز، راهبردها و سیاست‌های شهر و شهرداری مشخص می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی شهرداری کاشان گفت: برنامه عملیاتی شهرداری در مقیاس زمانی پنج‌ساله تهیه و پروژه‌ها و فعالیت‌های شهرداری شناسایی و فهرست می‌شود. با تعیین اهداف کمی در سطوح مختلف، ویژگی سنجش‌پذیری برنامه نیز تأمین می‌شود.

زارع با بیان اینکه با تدوین این برنامه بودجه شهرداری تا سال ۱۴۰۲ بر مبنای برنامه راهبردی و عملیاتی تنظیم می‌شود، افزود: یک برش یک‌ساله از برنامه، محور تنظیم بودجه سالیانه شهرداری قرار می‌گیرد تا شهرداری طی یک دوره پنج ساله به اهداف مشخص شده در برنامه راهبردی عملیاتی نزدیک شود.

کد خبر 579032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.