شیر مادر به تقویت قدرت مغز کودک کمک می‌کند

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوزدانی که به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شده‌اند در مقایسه با نوزادانی که از شیر مادر تغدیه نکرده‌اند تا ۱۴ سالگی امتیاز بیشتری در آزمون‌های سنجش مهارت‌های کلامی و روابط کسب کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر شیر مادر بر تقویت قدرت مغز مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل به این هدف بیش از ۷۸۰۰ نوزاد متولد شده در بریتانیا را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۲ تا زمانی که به ۱۴ سالگی رسیدند مورد ارزیابی قرار دادند. ۲۳ درصد نوزادان به مدت شش ماه یا بیشتر از شیر مادر تغذیه کردند و تقریباً ۳۴ درصد نوزادان اصلاً شیر مادر مصرف نکردند.

کودکان در سنین پنج، هفت، ۱۱ و ۱۴، آزمون‌هایی برای سنجش مهارت‌های روابط کلامی و مکانی انجام دادند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که نوزادانی که به مدت شش ماه یا بیشتر با شیر مادر تغذیه شده‌اند در مقایسه با نوزادانی که از شیر مادر تغذیه نکرده‌اند تا ۱۴ سالگی امتیاز بیشتری در آزمون‌های سنجش مهارت‌های کلامی و روابط کسب کردند.

به گفته محققان شیر مادر حاوی اسیدهای چرب اشباع نشده و ریزمغذی‌هایی است که به رشد مغز کمک می‌کند. همچنین دارای microRNA‌ها است که مسئول برنامه‌ریزی مغز برای رشد و عملکرد صحیح است. آکادمی اطفال آمریکا تغذیه انحصاری با شیر مادر را برای تقریباً شش ماه توصیه می‌کند و پس از آن تغذیه با شیر مادر به همراه غذاهای دیگر را برای یک سال دیگر یا بیشتر توصیه می‌کند. البته همه مادران نمی‌توانند به نوزادان خود شیر دهند این اتفاق به آن معنا نیست که فرزندان آن‌ها در وضعیت نامساعدی قرار خواهند گرفت.

کد خبر 578768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.