مطالب غیرکاربردی کتاب‌های درسی نیاز به اصلاح و حذف دارد

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح یا حذف دارند، گفت: مطالب کتاب‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد که برای دانش‌آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش، یوسف نوری اظهار کرد: با وجود تصویب سند تحول بنیادین در سال ۱۳۹۰، شاهد اجرایی شدن این سند در آموزش‌وپرورش نبودیم و تنها در بعضی از مدارس کشور، همکاران ما به‌صورت خودجوش این سند را اجرا کردند که ازجمله این همکاران می‌توان به شهیدانی همچون شهید سعید آشتیانی یا شهیدحسن تهرانی‌مقدم اشاره کرد که در حوزه سلول‌های بنیادین و موشکی در مدارس حوزه کار خود به پژوهش پرداختند و مدارس را طبق سند تحول بنیادین از آموزش محور به پژوهش محور تبدیل کردند.

وی افزود: با وجود آن که بارها در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی به‌صراحت مطرح کردیم که وظیفه آموزش‌وپرورش تربیت و پرورش دانش‌آموزان در ساحت‌های شش‌گانه و رسیدن به تربیت نوین اسلامی است و به دنبال آماده کردن دانش‌آموزان برای کنکور نیستیم، اما برخی از مدارس هنوز هم آموزش محور هستند.

آماده کردن دانش‌آموزان برای کنکور وظیفه آموزش‌وپرورش نیست

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: برای آماده کردن بستری که بتواند دانش‌آموزان را به تربیت نوین اسلامی برساند، داشتن برنامه درسی داشته ضروری است. به این معنا که بر اساس برنامه‌ریزی‌های دقیق و هدفمند، محتوا و هدف مناسب را در کتاب‌های درسی وارد کنیم و درنهایت بر اساس این برنامه درسی، ارزشیابی انجام شود و نتایج بررسی شود.

وی در خصوص نحوه آموزش مدارس دولتی و استقبال خانواده‌ها از این مدارس، گفت: مدارس خاص دولتی مانند؛ استعدادهای درخشان یا نمونه، بسیار مورد استقبال خانواده‌ها هستند. در این مدارس شاهد پذیرش اکثر دانش‌آموزان در دانشگاه‌های خوب کشور هستیم، اما سوی دیگر مدارس دولتی هم وجود دارد که به علت وجود نداشتن نیروی انسانی کافی و مناسب، متأسفانه ورود به دانشگاه خوبی نداریم، لذا ۸۰ درصد رتبه‌ها در تمام گروه‌های آموزشی به مدارس خاص دولتی اختصاص دارد.

نوری با بیان این‌که رهبر معظم انقلاب به اختصاص ساعات خاصی در مدارس برای دروس مهارت‌محور تأکید داشته‌اند، گفت: در سند تحول بنیادین هم بر آموزش مهارت‌محور دانش‌آموزان بسیار تأکید شده است. از این‌رو ضرورت تحول در آموزش‌وپرورش، هدایت دانش‌آموزان به سمت مهارت‌های زندگی و شغلی است.

دانش‌آموزان در رقابت ناعادلانه و نابرابر کنکور بازنده هستند

وی با اشاره به اینکه متأسفانه امروز رؤیای بسیاری از خانواده‌ها پذیرش فرزندانشان در رشته‌های پزشکی است و بر همین اساس دانش‌آموزان را به سمت رشته تجربی هدایت می‌کنند، اظهار کرد: میزان قبولی در رشته‌های پزشکی به نسبت دانش‌آموزان رشته تجربی برابر یک به ۱۰۰ است یعنی از هر ۱۰۰ نفر دانش‌آموز فارغ‌التحصیل رشته تجربی، تنها یک نفر در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شود و باقی در این مسابقه ناعادلانه و نابرابر بازنده هستند.

مطالب غیرکاربردی کتاب‌های درسی نیاز به اصلاح و حذف دارد

وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: برخی از مطالب کتاب‌های درسی کاربردی نیستند و نیاز به اصلاح و یا حذف دارند. مطالب کتاب‌های درسی باید به‌گونه‌ای باشد که برای دانش‌آموزان سواد چندجانبه را به همراه داشته باشد تا آن‌ها را به مسئولیت اجتماعی برساند، لذا باید با بررسی دقیق صاحب‌نظران و متخصصان، مطالب بیشتر حفظی و غیرکاربردی کتاب‌های درسی که در زندگی آینده دانش‌آموزان هیچ تأثیری ندارد، از کتاب‌های درسی حذف کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که جدول زمان‌بندی حذفیات مطالب درسی غیرمفید در کتب درسی چیست؟ گفت: براساس جدول‌بندی و برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تصمیم داریم در سال آینده با توجه به اینکه آموزش‌ها به‌صورت ترکیبی (حضوری و مجازی) است، قسمتی از مطالب درسی را تا جایی که امکان‌پذیر است و بر اساس آنچه در الگوی برنامه‌ریزی درسی وجود دارد، در کتب وارد کنیم و از این پس هرسال، قسمت‌های لازم را بر اساس پژوهش‌های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر دهیم تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسیم.

نوری با بیان اینکه مطالب مورد نیاز و کاربردی دانش‌آموزان در مناطق مختلف، با یکدیگر متفاوت است، اظهار کرد: در بعضی از مناطق کشور توانستیم از صاحبان صنایع و کارخانه‌داران تقاضا کنیم که آموزش‌های بومی و تخصصی موردنیاز آن مناطق را به دانش‌آموزان ارائه دهند تا از این طریق بتوانیم دانش‌آموزانی با مهارت‌های موردنیاز مناطق مختلف در کشور تربیت کنیم و ضمن تربیت و ارتقای مهارت‌های بومی در دانش‌آموزان تا حدی کمبود نیروی متخصص را در استان‌ها برطرف کنیم.

وی در خصوص تعداد دانش‌آموزان در کلاس درس مدارس دولتی گفت: در دولت سیزدهم از سوی دولت و خیرین، نگاه ویژه‌ای به دستگاه تعلیم و تربیت شده است، اما در برخی مناطق مانند حاشیه شهرها و یا استان‌هایی مانند البرز و برخی استان‌های مرزی، به دلیل مهاجرت، تعداد دانش‌آموزان در کلاس بیشتر از استاندارد است، لذا با تلاش خیرین، با شناسایی این مناطق و ساخت مدارس، این مشکل را رفع می‌کنیم.

به گزارش ایمنا، کتاب درسی یکی از مواد آموزشی نوشتاری است که براساس برنامه‌های معین و هدف‌های مشخص در دسترس استفاده‌کنندگان آن قرار می‌گیرد. امروزه نوشتن کتاب درسی مانند برنامه‌ریزی درسی و آموزشی و نیز تدریس آن کاری تخصصی است؛ اما درگذشته و پیش از آنکه آموزش و پرورش همگانی و حتی اجباری و مجانی شود، کتاب درسی همان کتاب‌های معمولی بزرگسالان بود؛ با این تفاوت که به کودکان و نوسوادان، هربار بیش از چند سطر درس نمی‌دادند و محصل به کمک تکرار و حافظه مطالب را به ذهن می‌سپرد و به معلم تحویل می‌داد تا آن که به‌تدریج خواندن و نوشتن را با زحمت فراوان فرا می‌گرفت.

کد خبر 578635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.