تسهیل فرزندخواندگی، راهی برای کاهش نوزادان ره‌یافت

یک آسیب‌شناس اجتماعی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر آمار نوزادان ره‌یافت (رها شده) در کشور افزایشی بوده است، گفت: اگر به دنبال این هستیم که نوزاد دیگر به حال خود در سطل زباله، جوی کناری خیابان رها نشود، باید مراحل و تشریفات قانونی فرزندخواندگی در کشور تسهیل شود.

مجید ابهری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به دلایل رها شدن نوزادان به حال خود در شرایط ناایمن، اظهار کرد: نوزادان ره‌یافت (رهاشده) یکی از آسیب‌هایی است که علاوه بر عوارض اجتماعی، موجب آزار عاطفی عمومی می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر آمار نوزادان ره‌یافت در کشور افزایشی بوده است، کودکان ره‌یافت یا سرراهی را می‌توان به چند گروه تقسیم کرد. گروه اول نوزادانی که حاصل روابط نامشروع هستند و به‌محض تولد دچار چنین سرنوشت تلخی می‌شوند.

وی افزود: گروه دوم، نوزادانی هستند که حاصل ازدواج موقت هستند و به دلیل اینکه تشریفات ثبت‌احوال و دریافت شناسنامه برای این نوزادان فراهم نیست، آن‌ها را در کوچه، خیابان یا در سطل زباله به حال خود رها می‌کنند. گروه سوم نوزادان معلول و آسیب‌دیده ذهنی هستند که والدین آن‌ها به دلیل اینکه توان نگهداری و تأمین هزینه‌های درمان این نوع کودکان را ندارند، همچون گروه‌های قبل آنها را به حال خود رها می‌کنند.

نقش عوامل مختلف در رها شدن یک کودک

این رفتارشناس اجتماعی با اشاره به اینکه گروه چهارم، کودکان حاصل از روابط گسسته و طلاق هستند که بلاتکلیف در جامعه رها می‌شوند، تصریح کرد: این برداشت که نوزادان رهاشده تنها حاصل روابط نامشروع و خانواده‌های دارای آسیب‌های فراوان هستند، اشتباه است بلکه عوامل متعددی همچون صادر نشدن شناسنامه، معلولیت، هزینه‌های بالای درمان و نگهداری در اینکه یک خانواده کودک خود را به حال خود در خیابان رها کند، نقش دارند.

وی تأکید کرد: برای پیشگیری از اینکه نوزادان در شرایط خطرناک و اسفناک به حال خود رها نشوند، نیاز است که سازمان بهزیستی کشور و در ذیل آن ادارات کل آن در شهرستان‌ها شرایط تحویل این‌گونه نوزادان را تسهیل کند درواقع قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که این‌گونه نوزادان بدون پرسش از وضعیت والدین و روابط آنان تحویل شیرخوارگاه یا مراکز نگهداری شوند.

ابهری ادامه داد: در بعضی از کشورها برای اینکه نوزادان در شرایط خطرناک به حال خود رها نشوند، دریچه‌ای در مقابل مراکز شیرخوارگاه و نگهداری کودکان تعبیه کردند که والدینی که قصد دارند نوزاد خود را به حال خود رها کنند، در این مکان فرزند خود را تحویل دهند تا آن نوزاد از حمله حیوانات و یا دستبرد قاچاقچیان اعضا و مواد مخدر محفوظ بماند و مستقیم آن نوزاد وارد چرخه فرزندخواندگی شود.

وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که نوزاد دیگر به حال خود در سطل زباله، جوی کناری خیابان رها نشود، باید تشریفات قانونی فرزندخواندگی در کشور تسهیل شود، متأسفانه این روند در کشور بسیار طولانی و زمان‌بر است و بنابر اعلام سازمان بهزیستی کشور بالای ۳۰ هزار خانواده منتظر سرپرستی فرزند هستند.

این آسیب‌شناس اجتماعی اظهار کرد: تسهیل فرآیندی که نوزادان ره‌یافت به خانواده‌های علاقه‌مند به نگهداری سپرده شوند، می‌تواند نقش مهمی در پیشگیری از رها شدن این نوزادان در شرایط خطرناک و ناایمن داشته باشد. اگر شاهد افزایش تکدی‌گری در کشور هستیم به خاطر همین نقص در قانون‌گذاری و شرایط سخت فرزندخواندگی در کشور است زیرا باندهای تکدی‌گری در کشور بیشتر از نوزادان و کودکان دارای معلولیت برای به‌کارگیری در تکدی‌گری استفاده می‌کنند.

لزوم حمایت از زنان معتاد یا دچار آسیب‌های اجتماعی

وی ادامه داد: بسیاری از کودکان خیابانی و متکدیان در گذشته همین نوزادانی بودند که توسط والدین خود رها شده‌اند یا به قیمت بسیار پایین به باندهای تکدی‌گری به فروخته شدند، به همین جهت نوزادان ره‌یافت یک آسیب اجتماعی جدی هستند که اگر برای پیشگیری از این امر سیاست‌گذاری راهبردی حوزه اجتماعی صورت نگیرد مولود بسیاری از آسیب‌های اجتماعی همچون تکدی‌گری، کودکان خیابانی خواهد شد.

ابهری گفت: بسیاری از افکار عمومی با خود فکر می‌کنند که چطور مادری حاضر می‌شود فرزند خود را در سطل زباله به حال خود رها کند؟ باید در پاسخ گفت بسیاری از این مادران بنا به هر دلیلی از باردار شدن و فرزندآوری متنفر بوده‌اند به همین جهت هیچ تعلق و احساسی به فرزند خود نداشته‌اند و اگر شرایط برای آن‌ها فراهم بود، فرزند خود را در همان ماه‌های اولیه بارداری سقط می‌کردند.

وی اضافه کرد: بسیاری از این نوزادان رهاشده که در بدترین شکل ممکن به حال خود رها می‌شوند، بدین خاطر است که والدین وی به‌ویژه مادرش گرفتار آسیب‌های اجتماعی متعددی همچون اعتیاد است و همین امر باعث شده است سطح سلامت آن فرد کاهش پیدا کند و حتی قدرت تصمیم‌گیری درست نداشته باشد.

این رفتارشناس اجتماعی تأکید کرد: به همین جهت نیاز است که زنان معتاد یا دچار مشکلات دیگر از چتر حمایتی بیشتری برخوردار شوند و توسط نهادهای حمایتی همچون بهزیستی، علوم پزشکی تحت مشاوره و مددکاری‌های بیشتری قرار گیرند تا دچار بارداری ناخواسته نشوند زیرا نوزادان ره‌یافت، مولود بارداری ناخواسته هستند که شرایط بد اقتصادی، آسیب‌های اجتماعی، صادر نشدن شناسنامه در رها شدن این نوزادان نقش اساسی داشته است.

کد خبر 578344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.