توصیه های مهم یک دندانپزشک اطفال برای حفظ سلامت دندان کودکان

مشکلات دهان و دندان در کشور ما به یک معظل بزرگی تبدیل شده است که ریشه این مشکلات همگی در کودکی است.

به دلیل باور نادرستی که کودکان دارای دندان شیری که آنها هم موقت هستند، به بهداشت دهان و دندان در کودکی به درستی رسیدگی نمی شود و این دلیل بزرگی است که همگی در بزرگسالی دچار دندان درد می شویم یا به درمان ریشه و ایمپلنت و... روی می آوریم.

ما در این مقاله توصیه های مهم یک متخصص دندانپزشک اطفال به والدینی که کودک دارند و سلامت دندان برای آنها مهم است را ارائه خواهیم داد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

%۵۰ کودکان دارای پوسیدگی در دندان شیری خود دارند.

بنا به صحبت های دندانپزشک اطفال، بسیاری از کودکان دارای پوسیدگی هایی در دندان شیری خود هستند و به دلیل اینکه این پوسیدگی آرام آرام ایجاد شده و کودک دردی در آن ها احساس نمیکند، والدین هم برای ترمیم دندان ها اقدامی انجام نمیدهند. در صورتی که اگر والدین به صورت مرتب و ۶ ماه یکبار به یک متخصص دندانپزشک اطفال مراجعه کنند، می توان خیلی سریع به ترمیم دندان های پوسیده رسیدگی کرد. دندان شیری با اینکه موقت است ولی می تواند سلامت دندان های اصلی فرزندتان در بزرگسالی را رقم بزند.

در نتیجه یکی از توصیه های مهم دندانپزشک اطفال، چکاپ مرتب دندان ها به صورت سالانه یا شش ماه یکبار توسط متخصص دندانپزشک اطفال است. چرا که بسیاری از والدین از دندانپزشک عمومی برای چکاپ دندان های شیری کودکان کمک میگیرند. متخصص دندانپزشک اطفال با توجه به تجربه زیادی که دارد می تواند با کمک عکس دندان ها، تشخیص حرفه ای تری بدهد.

آموزش بهداشت دهان و دندان به کودک

کودکان دلبند ما از حدود ۶ ماهگی شروع به دندان درآوردن میکنند و تا ۶ تا ۷ سالگی، دندان های شیری را با خود خواهند داشت. بعد از این سن دندان های شیری می افتند و دندان های اصلی که همیشه با فرزندمان همراه هستند جایگزین دندان های شیری خواهند شد. اگر کودک در مدت زمانی که دندان های شیری را دارد آموزش درستی بابت بهداشت دهان و دندان ندیده باشد نمی تواند از دندان های اصلی خود نیز به خوبی مراقبت کند.

بهترین راه برای اینکه کودکان عزیزمان دچار دندان درد نشود و به دنبال راه های درمان ریشه و درمان های تخصصی تر مانند ایمپلنت نرود، این است که از کودکی آموزش صحیحی بابت بهداشت دهان و دندان ببیند.

برای آموزش تخصصی می توانید از یک دندانپزشک اطفال کمک بگیرید که با لحن کودکانه اما هوشمندانه به کودک شما آموزش دهد و شما این آموزش ها را در خانه با کودکتان تکرار و تمرین کنید.

توصیه های تغذیه ای دنداپزشک اطفال برای کاهش پوسیدگی دندان

کودکان از شش ماهگی می بایست قطره آهن استفاده کنند. از طرفی کودک در همین سنین هم شروع به درآوردن دندان میکند. یکی از تاثیراتی که قطره اهن روی دندان های کودک میگذارد، تغییر رنگ دندان ها است. یکی از توصیه های مهم دندانپزشک اطفال برای جلوگیری از تغییر رنگ دندان های کودک این است که قطره آهن را با کمی آبمیوه پرتقال رقیق کنید و به کودک بدهید. راه حلی دیگر پیشنهادی این است که قطره آهن را در گلوی کودک بچکانید که کودک آن را در دهان خود نگه ندارد. یا اینکه می توانید بعد از اینکه قطره آن را به کودک داید با یک پارچه تمیز دندان های او را تمیز کنید.

کودک از مواد شیرین کمتری استفاده کند. این مواد غذایی بین دندان های کودک باقی می ماند و به اسیدی تبدیل می شود که می تواند باعث پوسیدگی و سوراخ شدن دندان های کودک شود. بهتر است کودک از این خوراکی های شیرین کمتر استفاده کند و بعد از آن حتما مسواک بزند.

زدن مسواک به تنهایی نمی تواند مواد غذایی باقی مانده لابه لای دندان ها را تمیز کند. در نتیجه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان از نخ دندان هم استفاده کنید.

یکی از توصیه های مهم دندانپزشک اطفال این است که زمانی که دندان های کودک شروع به رویش کرد، از دادن شیر در شب بپرهیزید. شیر دارای قند است که می تواند موجب پوسیدگی دندان شود. سعی کنید شیر را قبل از خواب به کودک دهید و قبل از خواب حتما دندان های او را بشویید.

توصیه های مهم یک دندانپزشک اطفال برای حفظ سلامت دندان کودکان

انتخاب بهترین دندانپزشک اطفال در تهران

اگر تصمیم دارید که دندان های کودک خود را چکاپ کنید یا برای درمان پوسیدگی های دندان شیری او اقدام کنید بهتر است از یک متخصص دندانپزشک اطفال کمک بگیرید. شخصی که می تواند با بدخلقی ها و لجبازی های کودک به درستی رفتار کند و با لحن کودکانه، کوکان را به خود جذب کند.

همگی ما در بزرگسالی ترسی از دندانپزشکی داریم و آن هم ریشه در کودکی ما دارد. بهتر است اولین تجربه های دندانپزشکی برای کودک شیرین و خاطره انگیز باشد.

سیمادنت کلینیک با دارا بودن متخصصین دندانپزشک اطفال می توانند تجربه خوب و شیرینی برای کودک دلبندتان بسازد. در کنار کار حرفه ای دندانپزشکی، رفتار درست و حرفه ای می تواند موجب آرامش کودک هنگام مراجعه به دندانپزشکی شود.

سیمادنت کلینیک (https://simadentclinic.com) دارای دو شعبه در غرب (ستارخان) و شمال تهران (شریعتی) است که می توانید به راحتی به صورت انلاین وقتتان را رزرو کنید و از خدمات حرفه ای دندانپزشکی اطفال این کلینیک بهره ببرید.

کد خبر 578192

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.