نقشه راه خدمت در بیان رهبر انقلاب

رهبر معظم انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعبیر سابق خود از مجلس یازدهم به‌عنوان «مجلس انقلابی» فرمودند: بعضی‌ها از این تعبیر خوششان نیامد، اما این یک تعبیر حقیقی بود؛ چراکه مردم نمایندگانی را برای این مجلس انتخاب کردند که شعارها و جهت‌گیری‌ها آن‌ها انقلابی بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، رئیس، هیئت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی روز چهارشنبه _چهارم خردادماه_ پس از رأی‌گیری و برگزاری انتخابات هیئت رئیسه، با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

رهبر معظم انقلاب در این دیدار، مجلس شورای اسلامی را از ارکان اصلی مدیریت کشور برشمردند و با اشاره به دشواری‌ها و پیچیدگی‌های مدیریت کشورها در شرایط خطیر کنونی بین‌المللی، همه قوا و دستگاه‌ها را به درک اهمیت جایگاه خود و همکاری صمیمانه با یکدیگر فراخواندند و تأکید کردند: شناخت صحیح توانایی‌ها و آسیب‌پذیری‌ها یکی از مسائل بسیار ضروری است؛ زیرا دشمن بیش از آنکه به توانایی‌های خود امیدوار باشد به خطا و اشتباه‌های ما چشم دوخته است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، انقلابی ماندن را مهم‌تر از انقلابی بودن خواندند و خاطرنشان کردند: بعضی افراد در سال‌های اول انقلاب بسیار پر شور و حرارت و به تعبیری سوپرانقلابی بودند، اما استقامت و طاقت ماندن در این راه را نداشتند و نتوانستند در مسیر بمانند؛ بنابراین مشکل‌تر از انقلابی بودن، انقلابی ماندن فردی و جمعیِ مجلس است.

ایشان با تحسین اقدامات خوب انجام شده طی دو سال گذشته مجلس یازدهم، در ادامه به بیان شاخص‌های «نماینده انقلابی» پرداختند و گفتند: اولین شاخص، «ساده‌زیستی و اسیر تجملات و اعیان‌نشینی نشدن» است و نباید زندگی نمایندگان با قبل از دوره نمایندگی تفاوت کند.

«مسئولیت‌پذیری» دومین شاخص یک نماینده انقلابی بود که رهبر انقلاب با تأکید بر آن گفتند: پای قانون خوبی که تصویب می‌کنید محکم بایستید؛ این‌گونه نباشد که با آگاهی از رد شدن آن در شورای نگهبان یا ناتوانی دولت در اجرای آن، قانونی تصویب کنید تا فقط مسئولیت آن را از دوش خود بردارید.

ایشان «مردمی بودن» را شاخص دیگری از انقلابی‌گری یک نماینده برشمردند و افزودند: مردمی بودن یعنی علاوه بر نشست و برخاست با مردم، گوش شنوا برای شنیدن حرف آن‌ها داشته باشید اما در جایی که امکان اجرای خواسته مردم ممکن نیست با زبان گویا دلایل آن را توضیح دهید که این کار از مصادیق جهاد تبیین است.

رهبر انقلاب اسلامی با بیان چند نمونه از مسائلی که باید در برنامه هفتم مورد توجه قرار بگیرد، افزودند: در برنامه هفتم برای مسائلی مانند کشاورزی، یا مسئله معدن که ظرفیت‌های کشور در آن دست‌نخورده یا با استحصال بدون ارزش افزوده است یا مسئله صنعت که راهبرد کشور در این بخش نامعلوم است، به صورت علمی و مسئله‌محور سند و برنامه نوشته شود. البته امکانات کشور و موضوع آمایش سرزمینی نیز در نظر گرفته شود.

ایشان در توصیه بعدی، «توجه به ابعاد رسانه‌ای مصوبات و اقدامات مجلس و توضیح آن‌ها برای مردم» را مورد تأکید قرار دادند و گفتند: توضیح درست ندادن به مردم، موجب می‌شود فرصت فضاسازی و هیاهو علیه قانون ایجاد شود و شما از تصویب آن پشیمان شوید.

رهبر انقلاب با اشاره به توصیه سابق خود به نمایندگان مبنی بر پرهیز از دخالت در انتصابات خاطرنشان کردند: رئیس مجلس گفتند بعضی از نمایندگان از این توصیه دلخور شده‌اند، درحالی‌که این توصیه به مصلحت خود شما است؛ چراکه اگر در یک منطقه با پیشنهاد یا فشار یک نماینده، مسئولی منصوب شود اما عملکرد او مطلوب نباشد، مشخص نیست باید از چه کسی بازخواست شود.

ایشان در این زمینه افزودند: یکی از مسائل مهم در قانون اساسی بحث تفکیک قوا است و هر کسی باید به وظایف خود عمل کند، البته همواره به دولتی‌ها نیز توصیه کرده‌ایم از مشورت و نظرات نمایندگان استفاده کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اهمیت حفظ آبروی افراد و پرهیز از بیان مطالب اثبات‌نشده از تریبون پراهمیت مجلس، گفتند: هر چه مسئولیت بیشتر می‌شود، عبادت و تضرع انسان به درگاه خداوند متعال و شفیع قرار دادن ائمه هدی به درگاه الهی باید بیشتر باشد.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر داشتن روحیه جهاد و ایثارگری

غلامرضا منتظری، نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، ضمن اشاره به دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی با رهبر معظم انقلاب، اظهار می‌کند: در ابتدای این دیدار رهبر انقلاب سالروز آزادی خرمشهر را یک واقعه و اتفاق تاریخی در تغییر یک معادله تلخ، اما درعین‌حال شیرین دانستند که ملت ایران را نجات داد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: روحیه جهاد و ایثارگری از دیگر موضوعاتی بود که رهبر انقلاب به آن تاکید ویژه‌ای داشتند و تمام موفقیت‌ها را در توکل و مجاهدت در راه خدا، عمل جهادی، اخلاص در راه خدا، عزم راسخ و ابتکار عمل دانستند تا در سایه توجه به آن‌ها شاهد گره‌گشایی از مشکلات مردم باشیم.

وی تصریح می‌کند: در این نشست صمیمی مقام معظم رهبری، نمایندگان مجلس را به تصویب طرح‌هایی با اولویت حل مسائل کشور توصیه و تاکید کردند از عقب‌نشینی تصویب طرح‌هایی که براساس نیازمندی‌ها و ضروریات کشور محسوب می‌شود، امتناع کنند.

منتظری با اشاره به جزئیات صفت انقلابی بودن نمایندگان خاطرنشان می‌کند: در ابتدای شروع کار مجلس یازدهم، رهبر انقلاب نمایندگان را «انقلابی» خطاب کردند و در دیدار چند روز گذشته نمایندگان با ایشان بعد از دو سال آن‌ها را به «انقلابی ماندن» در سایه ساده‌زیستی و مردمی بودن توصیه کرده‌اند، تا گوش شنوایی برای شنیدن دردها و مشکلات مردم و زبانی رسا برای بیان مسائل آن‌ها باشند؛ همچنین در نطق‌های دستوری، نمایندگان را به بیان راه حل مشکلات مردم از مجاری منطقی سفارش کردند.

وی می‌گوید: موضوعات فرهنگی جزو مسائل اساسی و زیربنایی کشور محسوب می‌شود، پایه‌گذاری این مباحث براساس رهنمودهای مقام معظم رهبری در شروع اجلاسیه سوم مجلس یازدهم می‌تواند تحولی جدید در حل مشکلات فرهنگی کشور باشد.

نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی می‌افزاید: باید قدرت و عزت در موضوعات فرهنگی را همچون سایر مسائل روز در دستور کار قرار دهیم، همچنین کمیسیون فرهنگی در نظر دارد به منظور تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در سال ۱۴۰۱ سلسله نشست‌هایی را با دستگاه‌های مختلف فرهنگی و هنری جهت ارائه گزارش نهادها و سازمان‌ها در خصوص جهاد تبیین و تحقق شعار سال «تولید؛ دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» برگزار کند.

تاکید رهبر معظم انقلاب بر تهیه برنامه هفتم به صورت مسئله‌محور

محمود عباس‌زاده‌مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص دیدار نمایندگان مجلس با مقام معظم رهبری اظهار می‌کند: مهم‌ترین فراز فرمایش رهبر معظم انقلاب به نمایندگان، ابراز رضایت از عملکرد مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم بود؛ همچنین ایشان بر مجلس انقلابی بودن تاکید کردند.

وی ادامه می‌دهد: ایشان درخصوص شرایط جهانی، چشم‌انداز آینده نظام، ارتباط خوب و کارآمد بین قوا، قوه مجریه، قوه مقننه و قوه قضائیه تاکید کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: همچنین نکته قابل توجه در فرمایشات رهبر معظم انقلاب، درمورد مسائل فنی بود. تأکیدات ایشان بر ملاحظات عالمانه و کارشناسی درخصوص برنامه هفتم بود که فرمودند باید برنامه هفتم به صورت مسئله‌محور تهیه شود.

وی اضافه می‌کند: تمام فرمایشات معظم‌له برای نمایندگان مجلس مغتنم بود اما قسمت‌های فنی فرمایشات ایشان که نمایندگان را به صورت فنی، عالمانه و حرفه‌ای راهنمایی کردند بیشتر حائز اهمیت بود.

کد خبر 578064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.