ذوب‌آهن مرا به خواسته‌هایم رساند/تارتار پدر فوتبالی‌ام است!

«امسال در ذوب‌آهن به خواسته‌های فوتبالی مدنظرم رسیدم؛ می‌خواهم بیشتر دیده شوم و بتوانم در تیم‌ملی بزرگسالان برای بازی‌کردن در جام‌جهانی۲۰۲۲ قطر حضور داشته باشم. شرایط سختی در اصفهان داشتم و اگر بخواهم تیمی را انتخاب کنم به‌سمت علاقه‌ام می‌روم.»

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد خدابنده‌لو هافبک ۲۲ ساله طراح و خوش‌تکنیک تیم فوتبال ذوب‌آهن اصفهان در لیگ بیست‌ویکم، ستاره تعیین‌کننده گاندوهای اصفهانی و یکی از بهترین خریدهای فصل به‌شمار می‌رود.

جوان اول سبزپوشان اصفهانی در تمام جدال‌های این فصل، نقش دست راست تارتار را ایفا کرده و در کنار تاثیرگذاری‌های مستقیم خود، کاملاً نبض بازی‌ها را برای تیمش در اختیار می‌گرفت و همه‌جای زمین دیده می‌شد. ستاره جوانی که بدون هیچ‌گونه ادعایی برای تیمش سنگ‌تمام گذاشت. خدابنده‌لو اکنون به‌همراه تیم‌ملی امید برای انجام دو بازی دوستانه در عراق به‌سر می‌برد و سپس در ازبکستان با تیم‌ملی امید، مسابقات غرب آسیا را پشت‌سر خواهد گذاشت.

در فاصله تنها یک‌هفته مانده به پایان لیگ پر ماجرای بیست‌ویکم و پیش از حضور وی در اردوی تیم‌ملی امید، خبرگزاری ایمنا میزبان محمد خدابنده‌لو بود. در ادامه می‌توانید گفت‌وگوی مفصل با هافبک تیم‌ملی امید را بخوانید:

شرایط در ذوب‌آهن چطور است؟

در ابتدای فصل که به ذوب‌آهن و شهر اصفهان آمدم، شرایط سختی را داشتم؛ زیرا نخستین سالی بود که خارج از تهران به فوتبال می‌پرداختم و همین موضوع موجب شد مقداری به مشکل بخورم. صحبت‌هایی در نیم‌فصل با تارتار برای جدایی انجام دادم اما او قبول نکرد و در اصفهان ماندم؛ چراکه تا پایان فصل با ذوب‌آهن قرارداد داشتم. امسال یکی از بهترین فصل‌های فوتبالی‌ام در چند سال اخیر بود؛ توانستم به چشم اهالی فوتبال بیایم و امیدوارم بتوانم این روند را در سال‌های آینده ادامه دهم.

از نیم‌فصل اول بگویید؛ نتایج مطلوبی کسب نکردید و اوضاع خیلی‌خوب نبود

در نیم‌فصل اول در نتیجه‌گیری خیلی خوب عمل نکردیم؛ اما از لحاظ فوتبالی کیفیت بالایی از خودمان نشان می‌دادیم. اصلی‌ترین مسئله‌ای که باعث شد به مشکل بخوریم داستان‌های ابتدای فصل بود؛ زمانی که ذوب‌آهن مدیرعامل نداشت و بحث‌هایی بین تارتار و حدادی‌فر به‌وجود آمد و حجمی از انتقادات توسط طرفداران ذوب‌آهن به‌سوی به تیم وارد شد. فکر می‌کنم برخی منتظر بودند تیم نتیجه نگیرد تا به تیم و تارتار فشار بیاورند و این کار را هم کردند؛ البته با آمدن احسانی و حمایتی که از ما داشت، با عملکرد خوبمان پاسخ اعتمادش را دادیم.

اگر ذوب‌آهن در آن مقطع مدیرعامل داشت این ماجرا زودتر ختم به‌خیر می‌شد؟

نکته مهم این‌جاست که اگر در ابتدای فصل این اتفاق می‌افتاد و ماجرای تارتار و حدادی‌فر را که تنها یک سوءتفاهم بود، مدیریت می‌کردند، ذوب‌آهن اکنون در بین مدعیان کسب سهمیه قرار داشت؛ اما در نهایت شرایط به گونه‌ای رقم خورد تا ذوب‌آهن، بازیکنان و تارتار ضرر کنند. البته در نیم‌فصل دوم با خریدهای خوبی که داشتیم تمام اتفاقات نیم‌فصل اول پاک شد. نتایج خوبی کسب کردیم و در کنار آن بازی با کیفیتی هم به نمایش گذاشتیم.

نیم‌فصل دوم تیم منسجم و یک‌دست بود اما باز هم به جمع پنج تیم برتر نرسیدید؛ دلیلش چیست؟

در دیدارهای پایانی لیگ در مقابل هوادار و نفت مسجدسلیمان، شکست‌ها کار ما را برای رسیدن به تیم‌های بالای جدول سخت کرد؛ هرچند از لحاظ داوری هم بسیار در طول فصل اذیت شدیم. نمونه بارز آن گل صددرصد سالم ما در مقابل تراکتور بود که به اشتباه مردود اعلام شد و سه امتیازمان از بین رفت. این مسائل بسیار شائبه‌برانگیز است؛ چراکه ذوب‌آهن در چند فصل اخیر بارها از داوری ضربه خورده اما نمی‌دانم چرا کسی به این مسئله رسیدگی نمی‌کند. ذوب‌آهن بیشتر از هر تیم دیگری در چند سال اخیر از اشتباهات داوری آسیب دیده است و باید مسئولان ذوب‌آهن با شیوه‌های مختلف در برابر این ناعدالتی‌ها بایستند.

سال آینده هم شما را در لباس ذوب‌آهن خواهیم دید؟

شرایط بسیار خوبی در ذوب‌آهن دارم و به تمام خواسته‌هایم ازجمله بازی‌کردن و دیده‌شدن رسیدم؛ اما در مورد جدایی باید بگویم امسال وضعیت دشواری در اصفهان داشتم، به همین دلیل در ذوب‌آهن ماندگار نخواهم بود. البته با توجه به ماندن تارتار ممکن بود برای فصل بعد هم در جمع ذوبی‌ها بمانم ولی با توجه به وضعیت خودم که تارتار هم از آن خبر دارد، از ذوب‌آهن جدا می‌شوم. پیشنهادات برای تمام بازیکنان وجود دارد و جدایی من هم ارتباطی به پیشنهادهای حال‌حاضر ندارد؛ البته از لحاظ ساختار و فوتبالی واقعاً ذوب‌آهن یکی از بهترین باشگاه‌های فوتبال ایران است‌.

ذوب‌آهن مرا به خواسته‌هایم رساند/تارتار پدر فوتبالی‌ام است!

هجمه‌های زیادی نه‌تنها در این فصل که سال‌های گذشته هم علیه مهدی تارتار ایجاد شد؛ به‌نظر شما به‌عنوان بازیکن او در سه‌سال اخیر این ناملایمتی‌ها عادلانه است؟

دو سال می‌شود که با تارتار کار می‌کنم و باید بگویم روند فوتبالی من را او تغییر داد. هجمه‌هایی که به‌سمت تارتار می‌آید از طرف افرادی است که ذهن بیماری دارند. در هفته‌های اخیر فولاد به استقلال باخت و قبل از بازی نیز نکونام در کنفرانس‌خبری اعلام کرد راجع به قهرمانی استقلال پیش از دیدار تیمش برابر این تیم صحبت کرد اما آیا باید هجمه‌ای علیه وی ایجاد کرد. در چند سالی که در کنار مهدی تارتار با پرسپولیس بازی می‌کردیم، وی پیش از هر بازی تاکید داشت این بازی مهم‌ترین جدال فصل ما به‌شمار می‌رود و حتی اگر می‌شود به خاطر کادر فنی بازی کنید؛ چراکه فشارهای زیادی روی ما وجود دارد. طبق شناختی که از شخصیت تارتار دارم او یک انسان سالم است و حق را به حقدار می‌رساند. کسانی که با او کار کردند از لحاظ فنی و اخلاقی وی را تأیید می‌کنند؛ همچنین تارتار یک مربی باکیفیتی است و من هم به او مدیونم. تمام صحبت‌هایی که درخصوص وی انجام می‌شود ناعادلانه است و این مسائل باعث اذیت‌شدن آنان می‌شود.

این هجمه‌ها در بازی برگشت با پرسپولیس افزایش پیدا کرد، تاثیراتش روی تیم و بازیکنان چه بود؟

اوج این مسائل به دیدارمان در مقابل پرسپولیس برمی‌گردد که کادر فنی تیم بسیار تحت فشار قرار داشتند و همین باعث شد که ما بازیکنان هم تحت‌فشار قرار بگیریم و زیر سوال برویم. فرشاد احمدزاده بازیکن سپاهان نیز طی مصاحبه‌ای در همین زمینه صحبت کرد که چرا باید استقلالی‌ها به بازیکنان سابق پرسپولیس اتهام بزنند؟ بازیکنان در تیم‌هایی که بازی می‌کنند شرافت‌شان را به حراج نمی‌گذارند. خداراشکر در دیدار برگشت مقابل پرسپولیس نتیجه‌ای به‌دست آوردیم که مشت محکمی بر دهان اتهام‌زنندگان باشد؛ در همان بازی ما در نیمه‌اول چندین موقعیت صددرصد گلزنی داشتیم و باید بازی را می‌بردیم اما با وجود اینکه یکی از بهترین بازی‌های فصل‌مان را به نمایش گذاشتیم نتوانستیم سه‌امتیاز را به‌دست بیاوریم. در نیمه‌دوم هم طبیعتاً پرسپولیس برای ماندن در کورس قهرمانی به‌ما فشار وارد کرد و بازی با نتیجه تساوی به اتمام رسید.

تا چه زمانی می‌توانید در تیم امید بازی کنید؟

در مسابقات قهرمانی آسیا و بعد از آن، بازی‌های کشورهای اسلامی در اختیار تیم‌ملی امید خواهد بود و می‌توانم در کنار سایر بازیکنان در تیم امید بازی کنم؛ اما پس از آن دیگر نمی‌توانم به خاطر شرایط سنی در مسابقات مقدماتی المپیک حضور داشته باشم.

با چند مربی در تیم‌ملی امید فعالیت کرده‌اید؛ ارزیابی‌تان از شرایط و کار با مهدوی‌کیا چیست؟

از زمان سرمربی‌گری کرانچار و استیلی و درحال‌حاضر هم که آخرین اردوهای تیم‌ملی امید را سپری می‌کنم، چهار سال می‌شود که در تیم‌ملی امید حضور دارم. مهدی مهدوی‌کیا جزو مربیان آینده‌دار فوتبال ایران است. مهدوی‌کیا با تفکر بالایی فوتبال مدرن را برای ما در تیم‌ملی به‌نمایش گذاشت و پیاده می‌کند؛ او نشان می‌دهد که حضورش در فوتبال آلمان چقدر روی دانشش تأثیرگذار بوده و فوتبال متفاوتی را به ما آموزش می‌دهد. کار کردن با وی واقعاً لذت‌بخش است. در شش ماه کار با مهدوی‌کیا نکات بسیار مهم و جزئی گسترده‌ای آموزش دیده‌ایم. از لحاظ شخصیتی هم نیاز به تعریف و تمجید من ندارد.

فکر می‌کنید می‌توانید در مسابقات غرب آسیا به قهرمانی برسید؟

اگر شرایط فدراسیون خوب بود و در ماه‌های اخیر اردوهای متفاوتی را برای ما برگزار و توجه بیشتری به‌ما می‌کردند، قطعاً تیم‌مان جزو مدعیان قهرمانی در مسابقات غرب‌آسیا قرار می‌گرفت. انتظارات هم از ما و سرمربی تیم زیاد است و همه دوست دارند ما نتیجه بگیریم؛ اما اگر بخواهیم واقع‌بینانه نگاه کنیم برگزاری چند اردو در تهران و بازی با تیم‌های لیگ‌برتری با شرایط کشورهایی مانند قطر و کره‌جنوبی که با تیم‌های اروپایی مانند کرواسی بازی کرده‌اند کاملاً متفاوت است.

در تیم‌ملی امید به‌جز شما چند بازیکن دیگر هم از ذوب‌آهن حضور دارند؛ نظرتان در رابطه با آنان چیست؟

ذوب‌آهن اگر بتواند جوانان با استعدادش را حفظ کند، در سال‌های آینده جزو مدعیان قهرمانی خواهد بود. اتفاقی که در چند سال گذشته با حضور امثال پهلوان و اسماعیلی‌فر رقم خورد اما ذوب‌آهن آنان را از دست داد. این مسئله هم به مدیریت و حفظ‌کردن بازیکنان برمی‌گردد تا بتوانند با رفتارهای مناسبات را به ذوب آهن برگردانند.

ذوب‌آهن مرا به خواسته‌هایم رساند/تارتار پدر فوتبالی‌ام است!

به رده باشگاهی برگردیم؛ مبنای انتخاب باشگاه‌تان برای ادامه دوران بازیگری چیست؟

در ذوب‌آهن به تمام اهدافی که امسال داشتم رسیدم، هدف بعدی‌ام دعوت‌شدن به تیم‌ملی بزرگسالان است. سال آینده منتهی به جام‌جهانی می‌شود و دلم می‌خواهد که در تیمی بازی کنم که بیشتر دیده شوم. اولویتم نیز حضور در تیمی است که از بچگی طرفدارش بوده‌ام. ذوب‌آهن جای مناسبی برای بازی‌کردن و دیده‌شدن من است؛ اما اگر از این تیم جدا شوم فقط به خاطر شرایط سختی است که امسال سپری کردم. شهر اصفهان خیلی‌خوب و با مردمانی با محبت است اما شرایط من اینجا دشوار است.

چه نظری راجع‌به مدیرعامل باشگاه ذوب‌آهن و فعالیت‌هایش در مقایسه با سایر مدیران دارید؟

با مدیران زیادی در چند سال گذشته کار کرده‌ام. احسانی انسان و مدیر خوبی است؛ مدیری که به راحتی با بازیکنان تیمش صحبت می‌کند و مشکلات را می‌شنود. اگر انتقاداتی هم مطرح می‌شود تمام آن‌ها به احسانی وارد نیست؛ چراکه ممکن است برخی مسائل و مشکلات تحت‌اختیار ایشان نباشد. من از کار کردن در کنار مدیرانی مانند احسانی لذت می‌برم.

پیش‌بینی و هدفتان از جایگاه ذوب‌آهن در پایان لیگ بیست‌ویکم چیست؟

بازی‌های دشواری پشت‌سر گذاشته‌ایم و اگر داوران اجازه بدهند می‌توانیم در رتبه بهتری لیگ را تمام کنیم. وقتی که دقیقه ۹۰ به گل می‌رسیم و داور به اشتباه آن را مردود اعلام می‌کند، دیگر چطور می‌توانیم امتیازات را جمع کنیم! اگر زودتر به خودمان آمده بودیم می‌توانستیم اکنون جزو پنج تیم برتر لیگ هم باشیم؛ اما پس از آن دو، سه فصل بدی که ذوب‌آهن سپری کرد جایگاه این فصل‌مان تا حدودی مناسب و مطلوب است.

در اصفهان چه دوستان نزدیکی دارید که با آنان در ارتباط خوبی باشید؟

در اصفهان با یاسین سلمانی و امید نورافکن رفاقت نزدیکی دارم. اکثراً با یاسین در ارتباط هستیم و با همدیگر صحبت می‌کنیم. در تیم ذوب‌آهن هم با حامد نورمحمدی و سجاد آشوری هم‌خانه‌ام و ارتباط بسیار خوبی داریم. حامد نورمحمدی در نیم‌فصل اول و شرایط دشواری که سپری می‌کردم کمک زیادی به من کرد. سنشان بیشتر از من است و هوای من را دارند و به من کمک می‌کنند. امیدوارم بتوانم روزی جواب محبت‌هایشان را بدهم.

ذوب‌آهن مرا به خواسته‌هایم رساند/تارتار پدر فوتبالی‌ام است!

ارتباط‌تان با مهدی تارتار و دستیارانش چگونه است؟

دو سالی می‌شود که با این کادر فنی کار می‌کنم و با تمام اعضای کادر ازجمله تارتار ارتباط دوستانه‌ای داریم. انسان‌های خوبی هستند و ارتباط بسیار خوبی با بازیکنان تیم دارند.

چه صحبتی با هواداران ذوب‌آهن دارید و نظرتان در خصوصشان چیست؟

از هواداران ذوب‌آهن تشکر می‌کنم، در ابتدای فصل حمایت زیادی از تیم نداشتند و دلیلش را هم می‌دانیم، اگر حمایتی که در حال‌حاضر از تیم می‌شود، اول فصل از ما می‌شد اتفاقات خیلی بهتری برای ذوب‌آهن در لیگ‌برتر رقم می‌خورد. هواداران ذوب‌آهن با اصالت هستند، در تمام بازی‌ها و تمریناتمان حضور دارند و حتی بعد از شکست‌هایمان اشک می‌ریزند و این نشان می‌دهد چقدر روی تیم تعصب دارند. بازیکنان تیم هم باید قدر بدانند و برای ذوب‌آهن تمام تلاششان را انجام دهند تا این تیم به موفقیت برسد.

از باشگاه سابقتان بگویید؛ حضور طولانی‌مدتی در پیکان داشتید

هفت سال در پیکان بودم، از این باشگاه باید بابت سال‌های خوبی که آنجا بودم تشکر کنم؛ زیرا در زندگی فوتبالی من بسیار تأثیرگذار بود.

ذوب‌آهن مرا به خواسته‌هایم رساند/تارتار پدر فوتبالی‌ام است!

صحبت پایانی‌تان چیست؟

از تمام کسانی که برای من زحمت کشیدند مانند مجید جلالی ممنونم. او نخستین مربی‌ای بود که در سن ۱۸ سالگی برای نخستین‌بار در لیگ‌برتر به من بازی داد. مربیان زیاد دیگری هم داشتم ولی به‌خاطر اینکه اسمی از قلم نیفتد نام کسی را نمی‌برم، در یاد من هستند و هنوز هم با آنان در ارتباطم. از مهدی تارتار و کادر فنی خوبش تشکر می‌کنم که نقش زیادی در فوتبال من داشتند. قطعاً با اتفاقاتی که در آینده برایم رقم خواهد خورد، پاسخ تمام زحمات‌شان را خواهم داد و مطمئنم تارتار از پیشرفتم خوشحال خواهد شد. از خانواده‌ام نیز باید تشکر کنم که همیشه از من حمایت کردند و در سال سختی که سپری کردم به من دلگرمی می‌دادند. همچنین از دوستان و بچه‌محل‌هایم تشکر می‌کنم که خیلی پیگیر من هستند؛ مطمئنم اگر ذوب‌آهن در تهران بازی می‌کرد دوستانم برای تماشای بازی‌های ذوب‌آهن می‌آمدند.

هافبک تیم فوتبال ذوب‌آهن و تیم‌ملی امید به چند پرسش کوتاه نیز پاسخ داد:

مهدی تارتار؟ پدر فوتبالی
ذوب‌آهن؟ تیم بزرگ و با اصالت
تیم‌ملی امید؟ زندگی
علیرضا احسانی؟ انسان ناب
کرانچار؟ جنتلمن واقعی
حسین اینانلو؟ مربی خوشرو
قاسم حدادی‌فر؟ اسطوره
استقلال و پرسپولیس؟ تیم‌های بزرگ
حسین پورحمیدی؟ هر سال به او گل می‌زنم (باخنده)

گفت‌وگو از: علی کریمی، خبرنگار سرویس ورزش ایمنا

کد خبر 578034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.