افزایش چشمگیر خطر لخته خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات

بررسی جدید پژوهشگران اروپایی نشان می‌دهد که خطر بروز لخته خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات نسبت به سایر مردان، بیشتر است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، "ژورونگ" در زمستان مریخ به خواب زمستانی می‌رود، دیابت نوع دو سریع‌تر پیر می‌کند، نگهداری بهتر هواپیماها با کمک هوش مصنوعی، دارویی که می‌تواند به توانبخشی پس از سکته مغزی کمک کند، اندازه‌گیری دی‌اکسید کربن اقیانوس‌ها با کمک یک پهپاد زیردریایی، افزایش چشمگیر خطر لخته خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات، تجزیه سخت‌ترین مواد شیمیایی در عرض چند ساعت و تشخیص شدت کووید- ۱۹ با بررسی تراکم یک پادتن در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

" ژورونگ" در زمستان مریخ به خواب زمستانی می‌رود

مریخ‌نورد " ژورونگ" چینی‌ها که به منظور بررسی و اکتشاف سیاره سرخ به مریخ ارسال شده به خواب زمستانی رفته است. شاید برای مدتی از مریخ‌نورد ژورونگ چین کمتر اخباری را بشنویم چرا که این مریخ‌نورد خورشیدی به دلیل سرمای زمستان و طوفان‌های شن و گرد و غبار سیاره سرخ به حالت خاموش درآمده است.

طبق بیانیه برنامه اکتشاف ماه چین، ژورونگ در تاریخ ۱۸ ماه می و در حالیکه دمای مریخ در طول روز حدود منفی چهار درجه فارنهایت (منهای ۲۰ درجه سانتیگراد) و دمای شب سیاره سرخ منفی ۱۴۸ درجه فارنهایت (منهای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) بود به خواب زمستانی رفت.

دیابت نوع دو سریع‌تر پیر می‌کند!

یک مطالعه جدید نشان داده است که ابتلا به دیابت نوع دو سرعت پیری مغز و زوال شناختی را تسریع می‌کند. محققان می‌گویند در حالی که الگوی تخریب عصبی حاصل از ابتلا به دیابت نوع دو مشابه با روند پیری طبیعی مغز است. در افرادی که به این بیماری عمدتاً قابل پیشگیری مبتلا هستند این روند حدود ۲۶ درصد سریع‌تر پیشرفت می‌کند.

محققان در این مطالعه برای اولین بار در نوع خود از مجموعه داده‌ای از زیست‌بانک (Biobank) بریتانیا به ویژه داده‌های ساختار مغز و عملکرد ۲۰ هزار نفر در سنین ۵۰ تا ۸۰ سال استفاده کردند و با استفاده از این داده‌ها و مقایسه نتایج با فراتحلیل تقریباً ۱۰۰ مطالعه دیگر توانستند بین تغییرات مغزی و شناختیِ طبیعیِ مرتبط با سن و تغییرات خاص حاصل از دیابت نوع دو تمایز قائل شوند.

نگهداری بهتر هواپیماها با کمک هوش مصنوعی

محققان دانشگاه فناوری دلفت در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند با همکاری چندین دانشگاه و صنایع اروپایی در پروژه‌ای به نام(ReMAP) گامی مهم در جهت ارتقای تعمیر و نگهداری هواگردها با استفاده از هوش مصنوعی برداشته‌اند.

در طول یک دوره آزمایشی شش ماهه در شرکت هواپیمایی "کی ال ام"(KLM) و با استفاده از داده‌های عملیاتی کی ال ام، ثابت شد که مدل‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای پیش‌بینی سلامت سیستم‌های هواگردها و برنامه‌ریزی فرآیند تعمیر و نگهداری آن استفاده شوند.

" برونو سانتوس"(Bruno Santos) رهبر این پروژه از دانشگاه فناوری دلفت گفت: ما در مدل سازی فرآیند تعمیر و نگهداری کامل ناوگان هواگردهای مختلف موفق شده‌ایم. در آینده امکان تعمیر و نگهداری فعلی هواگردها بر اساس فواصل زمانی ثابت و تعمیر و نگهداری آنها به دلیل نقص و نظارت مداوم بر سلامت سیستم‌ها فراهم خواهد شد.

دارویی که می‌تواند به توانبخشی پس از سکته مغزی کمک کند

بررسی جدید پژوهشگران "دانشگاه ایالتی اوهایو" نشان می‌دهد که یکی از داروهای اختلال عصبی می‌تواند به توانبخشی پس از سکته مغزی کمک کند. هدف بیشتر درمان‌های سکته مغزی، کمک کردن به کاهش آسیب یا ترمیم نورون‌های آسیب‌دیده است. یک پژوهش جدید که روی موش‌ها انجام شده است، نشان می‌دهد دارویی که معمولاً برای درمان برخی از اختلالات عصبی استفاده می‌شود، می‌تواند با ترمیم نورون‌های آسیب‌دیده، به بهبود بیماران مبتلا به سکته مغزی کمک کند.

سکته مغزی ایسکمیک زمانی رخ می‌دهد که انسداد رگ خونی، جریان خون به مغز را متوقف می‌کند و به از بین رفتن نورون‌ها منجر می‌شود. بازماندگان سکته مغزی ممکن است از اختلال در کنترل حرکت و گفتار و سایر ناتوانی‌ها رنج ببرند و اغلب به توانبخشی بلندمدت نیاز داشته باشند.

اندازه‌گیری دی‌اکسید کربن اقیانوس‌ها با کمک یک پهپاد زیردریایی

پژوهشگران "دانشگاه آلاسکا در فربنکس" با همکاری "احسان عبدی"، دانشمند ایرانی سعی دارند یک پهپاد زیردریایی را برای اندازه‌گیری سطح دی‌اکسید کربن اقیانوس‌ها به کار ببرند. اقیانوس تقریباً یک چهارم دی‌اکسید کربن تولیدشده در اثر فعالیت‌های انسانی را جذب می‌کند و با این کار، واکنش‌های شیمیایی صورت می‌گیرند که آب‌های آن را اسیدی‌تر می‌کنند. اندازه‌گیری میزان این اثر تا حدی با حسگرهای نصب‌شده روی شناورها امکان‌پذیر است؛ اما شاید یک پهپاد جدید که زیر آب‌های عمیق به کار می‌رود، بتواند موانع موجود را برطرف کند و روشی مستقل را برای ردیابی میزان جذب دی‌اکسید کربن در گوشه‌های دورافتاده اقیانوس ارائه دهد.

افزایش چشمگیر خطر لخته خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات

بررسی جدید پژوهشگران اروپایی نشان می‌دهد که خطر بروز لخته خون در مردان مبتلا به سرطان پروستات نسبت به سایر مردان، بیشتر است. پژوهش جدیدی نشان می‌دهد که مردان مبتلا به سرطان پروستات در مقایسه با مردان همسن بدون سرطان پروستات، ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلاء به لخته‌های خونی جدی و احتمالاً کشنده طی پنج سال پس از تشخیص سرطان قرار دارند.

اگرچه میزان این خطر کمتر از سایر انواع سرطان است؛ اما پژوهشگران، پزشکان را تشویق می‌کنند تا در صورت بروز لخته خون، نسبت به این خطر هوشیار باشند تا امکان تشخیص و درمان به موقع فراهم شود. این موضوع مهم است؛ زیرا نوعی لخته شدن خون به نام " ترومبوآمبولی وریدی"(VTE)، یکی از علل اصلی مرگ و میر در میان افراد مبتلا به سرطان به شمار می‌رود و این خطر در افراد مبتلا به نوع پیشرفته‌تر بیماری بیشتر است.

تجزیه سخت‌ترین مواد شیمیایی در عرض چند ساعت

مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل (PFAS) به دلیل توانایی بالا در ماندگاری طولانی مدت در محیط، با عنوان "مواد شیمیایی همیشگی" خوانده می‌شوند. مشخص شده که این مواد خطرات جدی برای سلامت انسان به همراه دارند. با توجه به این موضوع، دانشمندان تلاش برای تجزیه بهتر آن‌ها را قبل از اینکه آسیبی به محیط و افراد وارد کنند، افزایش دادند و اکنون یک پیشرفت جدید نشان می‌دهد که چگونه می‌توان این مواد خطرناک را در عرض چند ساعت با استفاده از نور ماورابنفش (UV) تجزیه کرد.

مواد پرفلوئوروآلکیل و پلی فلوروآلکیل گروهی از مواد شیمیایی متشکل از بیش از ۴۰۰۰ ترکیب هستند که در همه چیز از لباس‌های ضد آب و ظروف نچسب گرفته تا بسته‌بندی مواد غذایی و فوم‌های آتش نشانی وجود دارد. بر طبق مطالعات این مواد که از دهه ۱۹۴۰ مورد استفاده گسترده قرار گرفته‌اند با طیف گسترده‌ای از مشکلات سلامتی، از جمله سرطان‌ها و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی ارتباط دارند.

تشخیص شدت کووید- ۱۹ با بررسی تراکم یک پادتن

پژوهشگران "دانشگاه لوزان" در بررسی جدید خود نشان داده‌اند که با بررسی تراکم یک پادتن می‌توان شدت کووید -۱۹ را تشخیص داد. پژوهش جدیدی که در "دانشگاه لوزان"(UNIL) سوئیس انجام شده است، نشان می‌دهد تراکم پادتنی که علیه " کروناویروس سندروم حاد تنفسی دو" (SARS-CoV-2) عمل می‌کند، می‌تواند نشانگری برای تشخیص شدت بیماری کووید -۱۹ باشد.

کووید -۱۹ به عنوان یک بیماری خفیف بدون علامت یا "سندروم زجر حاد تنفسی"(ARDS) ظاهر می‌شود. این بیماری اغلب دو مرحله‌ای است و سندرم زجر حاد تنفسی چند روز پس از بروز نشانه‌های خفیف به دلیل انتشار سیتوکین‌های پیش‌التهابی ایجاد می‌شود. از این رو، پژوهشگران حدس می‌زنند که واکنش ایمنی حاصل از پادتن‌ها ممکن است در شدت بیماری نقش داشته باشد. بنابراین، ارزیابی ابتدایی شدت کووید -۱۹ و پیش‌بینی نتیجه آن می‌تواند به بهینه‌سازی مراقبت‌ها و منابع پزشکی کمک کند.

کد خبر 577913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.