از بین رفتن روزانه ۵۰۰ هکتار جنگل/هشدار به نگهداری میمون درخانه و افزایش خطر آبله میمونی

از بین رفتن روزانه ۵۰۰ هکتار جنگل، نگهداری میمون درخانه و افزایش خطر آبله میمونی، لزوم خروج دبیرخانه تنوع‌زیستی از جهاد کشاورزی، ناچیز بودن بودجه احیای یوزپلنگ ایرانی، فلامینگوها در آبگیرهای خراسان شمالی فرود آمدند، تهدید امنیت حیات‌وحش با سلاح‌های شکاری غیرمجاز را در بسته محیط‌زیست ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، اسکندر زند رئیس مرکز ملی کنوانسیون تنوع‌زیستی در رابطه با وضعیت ایران از نظر تنوع اکوسیستمی، اظهار کرد: در کشور ما از ۱۱ اکوسیستمی که در دنیا وجود دارد ۹ اکوسیستم دیده می‌شود و از این نظر تنوع زیادی در کشور داریم. در کشور ما حدود ۱۲ درصد و ۱۹ میلیون هکتار از این اکوسیستم‌ها تحت حفاظت سازمان محیط‌زیست هستند که این حفاظت در ۳۰۹ منطقه دنبال می‌شود. این آمار در دنیا حدود ۱۵ درصد است که نشان می‌دهد ما در این مورد کمی از استاندارد جهانی پایین‌تر هستیم و نیاز داریم تا سطح مناطق حفاظت‌شده در کشور را افزایش دهیم.

وی در رابطه با وضعیت جنگل‌ها در کشور تصریح کرد: در کشور ما حدود ۱۲ میلیون هکتار جنگل طبیعی وجود دارد که این مقدار ۲۰ سال پیش ۱۳ و نیم میلیون هکتار بوده است که این مورد نشان می‌دهد جنگل‌های ما نیاز به مراقبت بیشتری دارند. متأسفانه روزانه ۲۷۰ هکتار از جنگل‌هایمان را از دست می‌دهیم، البته روزانه ۹۰ هکتار جنگل کشت می‌کنیم اما با این وجود هم روزی ۱۸۰ هکتار از جنگل‌های ما کم می‌شود.

رئیس مرکز ملی کنوانسیون تنوع‌زیستی با بیان اینکه اوضاع مراتع نیز در کشور چندان مناسب نیست، گفت: سالانه حدود ۹۴ هزار هکتار از مراتع ما کم می‌شود که این آمار روزانه حدود ۲۵۰ هکتار است. اگر این آمار را به مساحتی که روزانه از جنگل‌هایمان از دست می‌رود اضافه کنیم، روزانه حدود ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع‌مان را از دست می‌دهیم که بیشتر آن به واسطه تغییر کاربری و تخریب است.

وی ادامه داد: سازمان ملل دهه‌ای که در آن هستیم را به عنوان دهه احیای اکوسیستم‌های تخریب شده نام‌گذاری کرده است و ما امیدواریم در راستای این شعار در این ۱۰ سال وضعیت مناطق حفاظت شده و جنگل‌ها و مراتع خود را ارتقا دهیم و آن را بهبود ببخشیم. ۳۵ منطقه داغ تنوع‌زیستی در دنیا وجود دارد که این ۳۵ منطقه نیمی از تنوع‌زیستی دنیا را در خود جای داده‌اند. بخشی از این مناطق در کشور ما قرار دارد و کشور ما از نظر تنوع گونه از کشورهای سرآمد در جهان است.

زند ادامه داد: تاکنون حدود دو میلیون گونه در جهان شناسایی شده که از این تعداد حدود ۴۴ هزار گونه در کشور ما شناسایی شده است و کشور ما با وجود اینکه ۱.۱ درصد از مساحت کره زمین را دارد، ۲.۲ درصد از تنوع‌زیستی شناخته شده در جهان را در خود جای داده است. به عنوان مثال حدود پنج درصد از پرندگان شناخته شده در جهان و ۳.۴ درصد ماهیان در کشور ما زندگی می‌کنند و تنوع‌زیستی کشور ما در برخی مناطق از کل اروپا بیشتر است.

وی با بیان اینکه تهدید تنوع گونه‌ها به معضلی برای همه جهان تبدیل شده است، گفت: در کشور ما ۳۲ درصد از پستانداران، ۳۶ درصد دوزیستان، ۱۴ درصد خزندگان و ۱۱ درصد پرندگان در فهرست سرخ سازمان ملل قرار دارند. البته این لیست باید به‌روز شود. وضعیت تنوع‌زیستی در جهان خوب نیست و حدود ۲۵ درصد از گونه‌های گیاهی و جانوری و ۱۰ درصد از گونه‌های مختلف حشرات در معرض تهدید هستند. در حال حاضر یک میلیون گونه گیاهی در معرض انقراض هستند که این موضوع بیانگر خطری است که تنوع‌زیستی را تهدید می‌کند.

رئیس مرکز ملی کنوانسیون تنوع‌زیستی در رابطه با وضعیت ایران در تنوع ژنی اظهار کرد: تنوع ژنی ما نیز در معرض خطر قرار گرفته است، به عنوان مثال نژاد اصلی گاو گلپایگانی که شیر آن دو برابر سایر نژادهای گاوها چربی داشت دیگر پیدا نمی‌شود. ما در کشور بانک‌های ژنی خوبی داریم اما نیاز است از این بانک‌ها نسخه دومی نیز تهیه شود. باغ‌های گیاه‌شناسی نقش مهمی در حفظ تنوع ژنی گیاهان دارند اما متأسفانه باغ ملی گیاه‌شناسی در تهران که مهم‌ترین این باغ‌هاست توسط برج‌سازی‌ها تهدید می‌شود.

وی در رابطه با اطلاعات توالی ژن‌ها اظهار کرد: امروزه نیازی برای انتقال ژن‌ها به منظور استفاده از ژن آن‌ها نیست و از همین توالی‌های شناسایی شده در ژنتیک گونه‌ها برای مهندسی ژنتیک استفاده می‌شود. در حال حاضر اطلاعات ژنی دیجیتال در بانک‌های جهانی بارگذاری می‌شود و ما باید به فکر مدیریت این اطلاعات باشیم.

زند اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش در چنین روزی مقرر شد کشورها جمع شوند و برای تنوع زیستی فکری بکنند و کنوانسیون تنوع‌زیستی را تشکیل دادند. کشور ما نیز در سال ۱۳۸۵ با تصویب مجلس شورای اسلامی به عضویت این کنوانسیون درآمد تا حفاظت از تنوع زیستی، بهره‌برداری درست طبیعت و … را در سطح جهانی و ملی دنبال کند.

رئیس مرکز ملی کنوانسیون تنوع‌زیستی ادامه داد: این کنوانسیون برنامه‌های حفاظت از تنوع‌زیستی در ۱۰ سال آینده را دنبال می‌کند و احتمالاً در شهریور ماه برنامه جامع کنوانسیون تنوع زیستی در سطح جهانی ارائه شود. مقر شده است در ۱۰ سال آینده روند از دست رفتن تنوع زیستی متوقف شود، تا ۲۰ سال آینده اکوسیستم‌های از دست رفته احیا شوند و تا ۳۰ سال آینده انسان زندگی همگام با طبیعت را برای خود رقم بزند.

زند ضمن اشاره به تأثیرات متقابل انسان و تنوع زیستی حیات بر یکدیگر، گفت: قرار است تا ۱۰ سال آینده ۲۰ درصد اکوسیستم‌های از دست رفته احیا شود، سطح مناطق حفاظت شده از ۱۵ درصد به ۳۰ درصد برسد، گونه‌های مهاجم ۵۰ درصد کاهش پیدا کنند، تولید زباله پلاستیکی تا ۵۰ درصد کم شود، مصرف آفت‌کش تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند، کشاورزی به سمت کشاورزی پایدار برود، مشوق‌ها و یارانه‌هایی که پرداخت می‌شود و ضد محیط‌زیست است، حذف شود و نقش مردم در حفاظت از تنوع‌زیستی پررنگ شود.

وی ادامه داد: بسیاری از کشورها این اقدامات را شروع کرده‌اند، به عنوان مثال چین برنامه تمدن اکولوژیک را ابداع کرده است و قصد دارد در این برنامه‌ها سرآمد باشد. ما نیز باید این اقدامات را شروع کنیم و پیشنهاد ما به دولت این است که در کشور "شورای ملی تنوع‌زیستی" با حضور همه دستگاه‌های مسئول ایجاد شود و بحث حفاظت از تنوع‌زیستی با همکاری همه دستگاه‌ها دنبال شود.

نگهداری میمون در خانه خطر ابتلا به "آبله میمونی" را افزایش می‌دهد!

نگهداری میمون در خانه خطر ابتلاء به "آبله میمونی" را افزایش می‌دهد!

مهدی زارع خورمیزی، کارشناس حیات‌وحش و تنوع‌زیستی در رابطه با تأثیر نگهداری میمون به عنوان حیوان خانگی در احتمال افزایش موارد ابتلاء به آبله میمونی، اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی در موضوع حفاظت از تنوع زیستی، بحث قاچاق حیات‌وحش و ورود گونه‌های غیربومی است. یکی از این گونه‌های غیربومی که از طریق قاچاق به کشور وارد می‌شود، میمون رزوس است که نگهداری آن تأثیرات منفی بر تنوع‌زیستی و سلامت و بهداشت مردم دارد.

وی افزود: میمون‌ها به دلیل نزدیکی ساختمان آناتومی که با انسان دارند، بیماری‌های مشترک زیادی را می‌توانند به انسان منتقل کنند که ایدز، کزاز، مننژیت، هپاتیت، تب زرد، بسیاری از بیماری‌های قارچی، انگلی و … از جمله این بیماری‌ها هستند. اخیراً نیز بیماری خطرناک آبله میمونی در بسیاری از کشورهای جهان شیوع پیدا کرده است. آبله میمونی می‌تواند از طریق ورود میمون‌ها به شکل قاچاق به کشور وارد شود و با نگهداری آن‌ها در خانه به انسان منتقل شود.

این متخصص اکولوژی گفت: میمون‌ها در سنین پایین، گونه جذابی برای نگهداری به عنوان حیوان خانگی هستند اما در سنین بالا تبدیل به موجودات وحشی و پرخاشگری می‌شوند. در سنین بالا صاحبان آن‌ها از نگهداری میمون خسته شده و آن‌ها را در طبیعت رها می‌کنند که این امر تأثیرات منفی بر تنوع‌زیستی و سلامت و بهداشت مردم دارد.

وی تأکید کرد: موضوع قاچاق حیات‌وحش باید به شکل ویژگی در کشور دنبال شود و دستگاه‌های مسئول در این زمینه اقدام کنند. باید در این رابطه به مردم اطلاع‌رسانی شود و در رابطه با خطرات ورود گونه غیربومی به آن‌ها هشدار داده شود. علاوه بر خطرات نگهداری میمون برای حیات‌وحش و برای انسان‌ها، خود حیوان نیز به‌دلیل عدم رعایت شرایط زیستی و حقوق حیوان دچار مشکلات جسمی و روحی شده و در بسیاری از موارد با وضع بدی تلف می‌شود.

از بین رفتن روزانه ۵۰۰ هکتار جنگل/هشدار به نگهداری میمون درخانه و افزایش خطر آبله میمونی

دبیرخانه تنوع‌زیستی باید از مجموعه وزارت جهاد کشاورزی خارج شود

علی سلاجقه اظهار کرد: در روز تنوع زیستی علاوه بر چالش‌ها، راهکارها نیز باید بیان شود و نباید تنها به مطرح کردن مشکلات بسنده نکنیم. تنوع‌زیستی از چنان اهمیتی برخوردار است که در قرآن بیش از ۳۰ آیه در رابطه با تنوع‌زیستی داریم. متأسفانه ما به طبیعت ظلم کردیم و نسبت به محیط‌زیست خود جفا کردیم که امروز پاسخ آن را می‌بینیم.

وی ادامه داد: سازمان محیط‌زیست متولی تنوع‌زیستی است و اینکه کنوانسیون تنوع‌زیستی زیر نظر وزارت جهاد باشد خلاف است. جایگاه تنوع‌زیستی باید در معاونت تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست باشد و ما این مطالبه را از دولت داریم که دبیرخانه تنوع‌زیستی به جایگاه اصلی خود برگردد.

رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: وزارت جهاد کاربر تنوع‌زیستی است و نمی‌تواند ناظر بر آن باشد. تنوع‌زیستی در کشور ما بسیار گسترده و سازمان تلاش می‌کند ظرفیت تنوع‌زیستی را به سایر ارگان‌ها بشناساند. باید حفاظت از گونه‌های در معرض انقراض را تکلیف خود بدانیم و از همه ظرفیت‌ها برای این کار استفاده کنیم.

وی افزود: با اشاره به تکثیر در اسارت یوزپلنگ ایرانی، گفت: روی آوردن به تکثیر در اسارت در شرایط فعلی لازم بود و اینکه تکثیر یوز موفقیت‌آمیز بود، دستاورد بزرگی برای کشور است. درست است که اشتباهاتی رخ داده در این پروسه باید بررسی شود اما باید منصفانه با آن برخورد کرد و این دستاورد علمی حاصل از دانش بومی کشور را نباید دست کم گرفت.

سلاجقه گفت: امیدواریم که توله سوم حفظ شود و برای حفظ آن همه تلاش‌مان را می‌کنیم. از همان ابتدای بحث زایمان از تجارب کارشناسان بین‌المللی نیز استفاده شد و مراحل مختلف این پروژه توسط متخصصان پایش شد. سازمان به صورت مستند تمام مراحل تکثیر یوز را آماده کرده و به‌زودی از طریق صداوسیما این مستندات علمی را برای همه مردم به نمایش می‌گذارد. دولت سیزدهم تماماً پشتیبان محیط‌زیست و اگر قصوری در هر بخش از محیط‌زیست ما صورت گیرد، بنده باید پاسخگوی مردم باشم.

از بین رفتن روزانه ۵۰۰ هکتار جنگل/هشدار به نگهداری میمون درخانه و افزایش خطر آبله میمونی

انتقال توله‌های یوز به پردیسان در روزهای اول میسر نبود / بودجه احیای یوزپلنگ ایرانی بسیار ناچیز است

حسن اکبری معاون تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست در رابطه با نتایج پروژه تکثیر در اسارت، اظهار کرد: در حال حاضر یک توله زنده و سالم داریم و "ایران" نیز قدرت باروری دارد و شرایط آن مرتباً چک می‌شود. همچنین این طرح برای ما تجربه جفت‌گیری، زایمان، نحوه شیر دادن و تغذیه را به همراه داشت. اصل ماجرا بسیار ارزشمند است چرا که چنین اقدامی برای نخستین بار در دنیا انجام شد بنابراین نباید خطاها را آنقدر بالا ببریم که ارزش کار پایین بیاید.

وی در رابطه با شانس زنده ماندن توله سوم گفت: به طور قطع نمی‌توان گفت که توله سوم زنده می‌ماند یا خیر اما در حال حاضر توله شرایط قابل قبولی دارد و به هر حال با شیر خشک تغذیه می‌شود هر چند که این شیر هرگز جای شیر مادر را نمی‌گیرد. تاکنون چندین بار سونوگرافی و رادیوگرافی بر روی توله سوم انجام شده و با کمک چندین دامپزشک و متخصص شرایط درمان و نگهداری پیش می‌رود.

معاون تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست در رابطه با تلف شدن توله دوم توضیح داد: چیزی که تاکنون از نمونه‌برداری‌ها مشخص شده این است که لخته شدن شیر غیر استاندارد در دستگاه گوارش باعث تلف شدن توله شده اما نتیجه پاتولوژی تا ۱۰ روز دیگر مشخص می‌شود و تلف شدن آن می‌تواند به نحوه شیر دادن، نوع شیر و حتی استرس مربوط شود. در آفریقا نیز از شش توله متولد شده در هر زایمان نهایتاً دو تا سه توله باقی می‌مانند.

وی در رابطه با درنظر گرفتن تمهیدات و تجهیزات برای زایمان یوزپلنگ، گفت: اگر تجهیزات کافی نداشتیم، اصلاً عمل سزارین انجام نمی‌شد، شاید انتظاری که مردم از این طرح داشتند، برآورده نشد اما پیش از انجام این کار سه یا چهار جلسه مشورتی برگزار کردیم و موضوعی باقی نمانده بود که بررسی نشده باشد.

اکبری به نقش تحریم‌ها در فراهم کردن امکانات برای توله‌های یوز اشاره کرد و ادامه داد: به دلیل وجود تحریم‌ها و محدودیت‌ها برای خرید واکسن و شیر مورد نیاز نمی‌توانیم از راه قانونی اقدام کنیم. این‌طور نیست که دست ما برای انجام همه کارها باز باشد و ما کوتاهی کرده باشیم.

وی با بیان اینکه اعتبارات کافی برای استفاده از اکیپ متخصصان وجود ندارد، تصریح کرد: در کشور ما تیمارگران و دامپزشکان یوز زیادی وجود ندارند و نباید اندک متخصصان باقی مانده را از پروژه‌ها حذف کنیم. ما اختیار استفاده از تمام ظرفیت‌ها را داریم و از توان علمی خارج از کشور نیز استفاده می‌کنیم.

معاون تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست در رابطه با طرح تکثیر در اسارت گفت: هدف از طرح تکثیر در اسارت یوز این است که ژنوم یوز را حفظ کنیم و یوزهایی که در این شرایط نگهداری می‌شوند، نمی‌توانند به طبیعت برگردند. تجربه نشان داده که برخی علفخواران توانستند پس از تکثیر در اسارت به زیستگاه برگردند اما این اقدام درباره گوشتخواران بسیار سخت است. اولویت اول این است که سراغ طبیعت برویم و تکثیر نیمه طبیعی انجام دهیم و تکثیر در اسارت تنها به منظور حفظ ژنوم گونه انجام می‌شود.

وی در رابطه به انتقال یوزها از تهران به توران، اظهار کرد: انتقال یوزها از پردیسان به توران اشتباه نبود چراکه شرایط پارک در شهری مانند تهران برای تکثیر یوز مناسب نبود البته مرکز توران نیز برای اجرای این طرح انتخاب درستی نبود چرا که وجود این طرح سبب می‌شد تا توجه از حفاظت به تکثیر معطوف شود اما به این دلیل که برای این انتقال هزینه شده بود، تصمیم گرفته شد تا این طرح اجرا شود.

اکبری در رابطه با بودجه بسیار ناچیز سازمان برای احیای جمعیت یوز، گفت: ما برای احیای یوز مجموعاً سه میلیارد تومان اعتبار برای پنج استان مدنظر در اختیار داشتیم و پروژه تکثیر در اسارت در کل ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار داشت که این اعتبار در مقابل فرآیندهای هزینه‌بری مانند رادیوگرافی و سونوگرافی توله‌ها بسیار ناچیز بود.

وی ادامه داد: از آذرماه بارها به سازمان برنامه و بودجه اعلام کردیم که تنها دوسال برای نجات یوزپلنگ زمان داریم و نیز به اعتبارات بیشتری است، اما پاسخی که به ما داده شد این بود که بودجه شما مشخص است و آن را مدیریت کنید. ما برای احیای جمعیت یوزپلنگ پروژه‌ای تعیین کردیم که فردا عصر نهایی می‌شود و آن را منتشر می‌کنیم. مرحله اول این پروژه به پنج میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

معاون تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست به کمبود نیروی متخصص برای نگهداری توله‌های یوزپلنگ اشاره کرد و گفت: تیمارگری یک کار تجربی است و اکنون فقط یک گروه در حال تیمار توله هستند و نمی‌توانیم فرد دیگری را برای این کار پیدا کنیم باید از همان ابتدا که یوزها به توران منتقل شدند تعدادی برای آموزش به خارج از کشور فرستاده می‌شدند که این کار انجام نشد. البته ما هم انتظار داشتیم یوزپلنگ مادر توله‌ها را بپذیرد و بزرگ کند که این‌طور نشد.

وی به اقدامات انجام شده در راستای حفظ زیستگاه یوزپلنگ در ایران اشاره کرد و گفت: حفظ زیستگاه همواره اولویت ما بوده و در این مدت ۱۰ موتورسیکلت و تعدادی نیرو به منطقه توران اضافه شده است همچنین کمیته پیگیری دام تشکیل شده است. ناوگان حمل‌ونقل محیط‌بانان ما بسیار بی‌کیفیت و ناکارآمد است که در این مورد شخص رئیس سازمان محیط‌زیست با جدیت به دنبال نوسازی این ناوگان است.

اکبری در رابطه با علت منتقل نشدن توله یوزها به پردیسان در همان روزهای ابتدایی توضیح داد: توله‌ها تا روز سوم هم به مادر معرفی می‌شدند و کارشناس آفریقایی که با او در تماس بودیم معتقد بود که باید تا یک هفته توله‌ها به مادر معرفی شوند. حتی عده‌ای از کارشناسان در آفریقا معتقد بودند که اگر مادر توله‌ها را نپذیرد شما نمی‌توانید آن‌ها را بزرگ کنید. توله‌ها روزهای اول خیلی آسیب‌پذیر بودند بنابراین به صورت دستی تغذیه شدند حتی انتقال آن‌ها به تهران هم کار سختی بود.

وی با بیان اینکه حتی اگر توله‌ها به به تهران انتقال می‌دادیم باز هم به ما انتقاد می‌شد، اظهار کرد: متأسفانه در روند اجرای طرح با بدشانسی نیز روبه‌رو شدیم و هوا در روزهای تولد توله‌ها بارانی و سرد بود و امکان معرفی توله‌ها به مادر زیاد نبود. در جریان انتقال توله به تهران نیز نیاز به اتفاق نظر بود که در ابتدا وجود نداشت و زمانی این کار انجام شد که توله با مشکل مواجه شده و برای درمان نیازمند انتقال به تهران بود.

معاون تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست تأکید کرد: جمعیت یوز را جاده و فعالیت‌های معدنی نابود کرده است چون این فعالیت‌ها زیستگاه یوز را از بین برده‌اند. وقتی تمام جاده‌های کشور بدون اصول احداث می‌شوند و هیچ ابزاری دست سازمان محیط‌زیست نیست تا جلوی این کار وزارت راه را بگیرد چه انتظاری داریم، در این زمینه قانونی را تهیه و به مجلس ارسال کردیم و منتظریم ببینیم تصویب می‌شود یا خیر.

از بین رفتن روزانه ۵۰۰ هکتار جنگل/هشدار به نگهداری میمون درخانه و افزایش خطر آبله میمونی

فلامینگوها در آبگیرهای خراسان شمالی فرود آمدند

بهروز جعفری رئیس حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل محیط‌زیست خراسان شمالی، اظهار کرد: این پرندگان در مسیر مهاجرت به مناطق زادآوری در زیستگاه‌های ساحلی چند روزی را در آبگیرهای خراسان شمالی سپری می‌کنند و به سفر ادامه می‌دهند. این فلامینگوها در مسیر مهاجرت، برای تغذیه و استراحت در آبگیر منطقه کفترک شهرستان جاجرم فرود آمده‌اند.

وی افزود: بارندگی‌های خوب و وضعیت مناسب آبگیر کفترک سبب شده تا شرایط برای پذیرایی از پرندگان مهاجر در این منطقه مهیا و مساعد باشد. علاوه بر فلامینگو، گونه‌های دیگر از پرندگان مهاجر عبوری از جمله انواع حواصیل، لک لک و اردک سرسبز هم در مسیر کوچ چند روزی را در این استان سپری می‌کنند.

رئیس حفاظت و مدیریت حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست خراسان شمالی با اشاره به اینکه آبگیرهای استان وضعیت مناسبی برای فرود پرندگان مهاجر دارند، اظهار کرد: این گونه‌های مهاجر در آبگیرها و سدهای مختلف از جمله سد شیرین دره و بندهای خاکی مشاهده شدند این این پرندگان مهاجر در مسیر مهاجرت به مناطق سردسیر در بین راه برای تغذیه و استراحت در آب بندها و آبگیرها فرود آمده‌اند که پس از مدتی این منطقه را ترک و ادامه مسیر خواهند داد.

در خراسان شمالی ۵۶ گونه پستاندار از ۱۹۷ گونه موجود در کشور، ۱۵۰ گونه پرنده از ۵۳۲ گونه موجود، ۶۸ خزنده از ۲۲۸ گونه، چهار گونه دوزیست از ۲۰ گونه و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع ۱۶۰ گونه آبزی موجود در کشور زیست می‌کنند که برخی از این گونه‌ها نظیر یوزپلنگ، پلنگ، بالابان، و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.

سلاح‌های شکاری غیرمجاز امنیت حیات وحش منطقه را تهدید می‌کند

سلاح‌های شکاری غیرمجاز امنیت حیات‌وحش منطقه را تهدید می‌کند

نعمت‌الله جوانمردی سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال، اظهار کرد: شاهد افزایش کشف و نگهداری، حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در مناطق حفاظت شده شهرستان خلخال هستیم که افزایش کشفیات سلاح شکاری غیرمجاز حاکی از تهدید جمعیت جانوری این شهرستان است.

وی از افزایش کشفیات سلاح قاچاق در شهرستان خلخال خبر داد و افزود: این موضوع در دو ماهه اول امسال حاکی از تهدید حیات‌وحش منطقه از سوی دارندگان سلاح شکاری غیرمجاز در این شهرستان است. با تلاش و پیگیری محیط‌بانان این اداره، سه قبضه سلاح شکاری غیرمجاز و قاچاق از شکارچیان متخلف در داخل منطقه حفاظت شده آق‌داغ این شهرستان کشف و ضبط شد.

سرپرست اداره حفاظت محیط‌زیست خلخال گفت: به دنبال گزارش دریافتی از طرف همیاران و دوستداران محیط زیست در زمینه وقوع شکار غیرمجاز پرندگان وحشی در زیستگاه‌های مناطق آزاد بخش شاهرود، محیط‌بانان اداره حفاظت محیط‌زیست با همکاری پلیس امنیت و اطلاعات این شهرستان اقدام به جمع‌آوری اطلاعات و تحقیقات نامحسوس کرده و پس از کسب مجوزهای لازم در دو مأموریت جداگانه در روستاهای توابع بخش شاهرود، سه قبضه اسلحه شکاری قاچاق و غیرمجاز را کشف و توقیف و هر سه شکارچی متخلف پس از تکمیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به حوزه قضائی منطقه معرفی شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال‌جاری چهار قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز کشف و ضبط شده است، خاطرنشان کرد: افزایش موارد مربوط به نگهداری، حمل و استفاده از سلاح غیرمجاز در مناطق حفاظت شده این شهرستان، تهدیدی بزرگ برای جمعیت جانوری این شهرستان است. آمار مربوط به کشف و ضبط سلاح‌های قاچاق شکاری و گلوله‌زنی جنگی خلخال در طول سال گذشته بیش از دو برابر سلاح‌های قاچاق کشف شده در مناطق مختلف استان اردبیل است.

جوانمردی از کشف و ضبط ۳۸ قبضه سلاح شکاری قاچاق در سال قبل و نیز افزایش پرونده‌های تخلفات شکار از سوی دارندگان سلاح مجاز شکاری خبر داد و بیان کرد: صدور مجوز نگهداری سلاح شکاری گلوله‌زنی برای ساکنان روستاهای واقع در داخل منطقه حفاظت شده این شهرستان نیز تهدید جمعیت کل و بز وحشی منطقه است، گشت و کنترل شبانه‌روزی مأموران یگان حفاظت محیط‌زیست شهرستان خلخال در مناطق تحت مدیریت در منطقه حفاظت شده آق‌داغ و مناطق آزاد به طور جدی و مستمر ادامه خواهد داشت.

کد خبر 577868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.