پروژه سامانه جامع تجارت بازطراحی می‌شود

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: با بررسی‌های کارشناسی، مقرر شد پیمانکار جدیدی پروژه سامانه جامع تجارت را بازطراحی و آن را ظرف مدت کوتاهی آماده کند.

علی خضریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص نشست کمیسیون اصل ۹۰ با وزیر امور اقتصادی و دارایی و نمایندگان وزارت صنعت و معدن و تجارت برای بررسی آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه تجارت و اتصال گمرک به این سامانه اظهار کرد: کمیسیون اصل ۹۰ به موضوع طرز کار دستگاه‌ها در جلسات مختلف ورود کرده که دلیل آن عقب ماندن دستگاه‌ها است و با وجود تأکیدات مکتوب مقام معظم رهبری و اهمیت بالای راه‌اندازی این سامانه در مبارزه با فساد و شفافیت، اتفاقی رخ نداده است.

وی افزود: بر اساس گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی پیمانکار فعلی این سامانه به دلیل ضعف حقوقی موجود در قرارداد فی‌مابین نهاد حاکمیتی این شرکت که در گذشته منعقد شده، تاکنون از عمل به تعهدات خود استنکاف و در مقاطعی موانع امنیتی را بر سر راه این سامانه ایجاد کرده است. بر اساس بررسی‌های معماری شبکه و نرم افزار این سامانه نیز از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و امکان به‌روزرسانی سریع بر اساس قوانین و آئین‌نامه‌های جدید و همچنین شرایط روز گمرک و اقتصادی را ندارد، پیمانکار نیز همکاری لازم را در این زمینه انجام نداده و از ارائه پشتیبانی مطلوب سرباز زده است. این مشکلات مانع نهایی شدن این سامانه و اتصال همه بخش‌ها به آن شده است.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسی مقرر شد پیمانکار جدیدی، پروژه سامانه جامع تجارت را بازطراحی و آن را ظرف مدت کوتاهی آماده کند. همچنین در این جلسه مقرر شد با استفاده از ابزارهای قانونی موجود و پیش‌بینی‌های لازم در قرارداد فعلی شرکت پشتیبان فعلی را ملزم به تمکین و ارائه خدمات کند تا کشور در مسیر شفافیت و ارائه خدمت دچار مشکل نشود و مسیر کار گمرک‌ها با خلل همراه نشود، همچنین تصمیمات لازم برای نحوه همکاری با پیمانکار فعلی نیز در مراجع ذی‌ربط و بالاتر اتخاذ و به وزارت اقتصاد اعلام شود و کمیسیون اصل ۹۰ نیز گزارش کاملی در این خصوص تدوین و ضمن تقدیم آن به مراجع بالا در جلسه علنی مجلس نیز قرائت کند.

وی در پایان تاکید کرد: با توجه به اهمیت سامانه جامع تجارت، کمیسیون اصل ۹۰ با جدیت و تا حصول نتیجه کامل و اجرای نهایی آن موضوع را دنبال می‌کند و جلسات کمیسیون با قوه قضائیه، رئیس‌جمهور، سازمان‌ها و بخش‌های مرتبط تداوم خواهد داشت و گزارش‌های آن برای مقام معظم رهبری، مجلس و مردم آماده خواهد شد.

کد خبر 577720

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.