استفاده از تلفن همراه در رانندگی منجر به حواس‌پرتی و تاخیر واکنش می‌شود

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان گفت: انجام هرگونه فعالیت هنگام رانندگی منجر به تأخیر در واکنش می‌شود. هنگام مکالمه با تلفن همراه، چهار برابر احتمال دارد که راننده در مقابل علامت‌های خطر توقف نکند.

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: انجام هرگونه فعالیت هنگام رانندگی نظیر برداشتن اجسام از کف خودرو، تنظیم سیستم صوت، نوشتن پیامک، تمیز کردن عینک، منجر به تأخیر در واکنش می‌شود.

وی افزود: طبق آزمایشات انجام شده، زمان متوسط مورد نیاز برای تشخیص وقوع تصادف، تصمیم‌گیری برای اجتناب از آن و انجام اقدام پیشگیرانه از سوی راننده حدود یک و نیم ثانیه است و این درحالی است که با سرعت ۹۵ کیلومتر بر ساعت در یک و نیم ثانیه، وسیله نقلیه ۴۰ متر به سمت جلو حرکت می‌کند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان اصفهان درخصوص رانندگی به صورت کور، تصریح کرد: فردی که با صحبت کردن با تلفن همراه حین رانندگی از راه غافل می‌شود، در واقع لحظاتی را بدون دید به جلو به صورت کور رانندگی می‌کند و نمی‌تواند در برابر خطرات و حوادث عکس‌العمل مناسب و به موقع از خود نشان دهد. بررسی‌ها حاکی از این است که هنگام مکالمه با تلفن همراه، چهار برابر احتمال دارد که راننده در مقابل علامت‌های خطر توقف نکند.

وی ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام شده، مغز انسان نمی‌تواند همزمان دو عملی که نیاز به هوشیاری و دقت زیاد نیاز دارد را انجام دهد و حتی در صورت انجام هر دو کار به صورت همزمان، با واکنش‌های کند و تأخیر همراه است. در رانندگی حالات مختلف مانند ترمز کردن یا کنترل خودرو، نیاز به تصمیم گیری‌های سریع دارد.

سرهنگ محمدی گفت: در چنین شرایطی مغز انسان برای پاسخ صحیح و سریع باید در حالت آماده‌باش و متمرکز عمل کند؛ در صورتی که طبق نظر پژوهشگران رانندگانی که هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می‌کنند، همانند افرادی که مشروبات الکلی نوشیده‌اند، در کنترل خودرو ناتوان هستند و بسیار کند تصمیم‌گیری و عمل می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی منجر به کاهش دقت در تصمیم‌گیری، حواس‌پرتی و تأخیر در واکنش‌های راننده می‌شود. همچنین طبق ماده ۱۸۰ آئین‌نامه راهنمایی و رانندگی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی ممنوع است.

کد خبر 577663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.