یادگیری سئو چقدر زمان می‌برد؟ از کجا شروع کنیم؟

زمانی که برای نگارش این مقاله به سایت جابینجا مراجعه کرده و عبارت «سئو» را جستجو کردیم با ۳۸۲ فرصت شغلی مواجه شدیم. این عدد یعنی یک فرصت بکر برای یادگیری یک مهارت و کسب درآمد.

هر ثانیه‌ای که برای مطالعه این مقاله صرفه می‌کنید، ۶۳ هزار جست‌وجوی جدید در Google ثبت می‌شود. چنین رقم وسوسه‌انگیزی سبب شده تا بسیاری از کسب‌وکارهای سنتی برای دیده‌شدن در زمین بازی جدیدی وارد میدان شوند؛ صفحه نتایج گوگل.

برای آنکه بتوانیم بر صدر نتایج گوگل تکیه بزنیم؛ یادگیری سئو ضروری است. روش‌های مختلفی که برای یادگیری سئو وجود دارد، اما نباید از یاد ببریم که زمان با سرعت می‌گذرد و ما باید از بین مسیرهای مختلف، بهترین راه را انتخاب کنیم.

بنابراین تصمیم گرفته‌ایم یک بار برای همیشه در این مطلب به یکی از پرتکرارترین سوالات تازه‌واردان حوزه سئو پاسخ خواهیم داد؛ یادگیری سئو چقدر زمان می‌برد و بهترین روش یادگیری سئو چیست؟

سئو چیست؟ مثلثی از فعالیت‌های تخصصی در دنیای وب

پیش از آنکه به سراغ روش‌های یادگیری سئو برویم، بد نیست با مفهوم سئو کمی بیش‌تر آشنا شویم. سئو (SEO) Search Engine Optimization یا بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جست‌وجو است.

بهینه‌سازی سایت شامل فعالیت‌های سه‌گانه است که آن را مثلث طلایی سئو می‌نامیم. این مثلث شامل سئو تکنیکال، محتوا و لینک‌سازی است.

· سئو تکنیکال؛ طراحی و پیاده‌سازی استاندارد وب‌سایت با استانداردهای سئو

· محتوا؛ نگارش محتوا بر اساس نیاز کاربران

· لینک‌سازی؛ کسب اعتبار از طریق دریافت بک‌لینک‌های ارزشمند و ایجاد یک شبکه ارتباطی میان صفحات با لینک‌سازی داخلی

البته روند سال‌های اخیر و گرایش به فعالیت‌های تیمی نشان داده که نیازی نیست در هر سه سطح به صورت عمیق متخصص شویم؛ کافی است یک ضلع از این مثلث را انتخاب کرده و به صورت حرفه‌ای دنبال کنیم. اگر تمایل دارید به صورت عمیق‌تر با سه ضلع سئو آشنا شوید، به صفحه سئو سایت وبسیما مراجعه کنید. در این صفحه به صورت کامل با مفاهیم اولیه سئو آشنا می‌شویم.

مدت زمان یادگیری سئو؛ به دنبال بهترین انتخاب

مطالعه شخصی، شرکت در دوره‌های سئو و کارآموزی سه روش رایج برای یادگیری سئو است. هرکدام از این روش‌ها بسته به شرایط و توانایی فرد قابل استفاده است؛ اما نباید یک نکته مهم را فراموش کرد. زمان همیشه علیه ما است.

برای موفقیت در دنیای پرسرعت امروز باید بهترین راه‌حل را انتخاب کنیم. در ادامه مقاله مزایا و معایب هر روش را بررسی می‌کنیم و قضاوت را بر عهده شما می‌گذاریم.

  • مطالعه شخصی؛ هزینه‌های پنهان یادگیری را فراموش نکنید

یکی از اولین روش‌های یادگیری سئو، مطالعه شخصی است. باوجود صدها سایت آموزشی و انواع محتوای صوتی، متنی و تصویری بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به صورت خودخوان اقدام به یادگیری سئو کنند. برای افرادی که به یادگیری خودخوان علاقه دارند، این روش بسیار کاربردی است.

از طرف دیگر مطالعه شخصی هزینه مالی چندانی ندارد و با وجود منابع رایگان می‌توان با صرف هزینه اندک سئو را فراگرفت.

اما نباید از یک واقعیت مهم غافل شویم؛ مطالعه شخصی هزینه‌های پنهانی هم دارد. یکی از مهم‌ترین هزینه‌ها و معایب این روش، از دست دادن زمان است. در حالت عادی تقریباً ۱ سال طول می‌کشد تا بتوان مفاهیم نظری سئو را به صورت خودخوان فراگرفت. درحالی‌که با شرکت در یک دوره آموزشی این زمان به ۶ ماه یا کمتر کاهش می‌یابد.

هم در فضای وب انگلیسی و هم وب فارسی، سایت‌های زیادی در حوزه آموزش تخصصی سئو وجود دارد. در بین سایت‌های خارجی می‌توان به سایت Moz، Search engine journal، Backlinko و Semrush اشاره کرد. در وب فارسی هم آکادمی وبسیما یک منبع قابل اعتماد برای یادگیری سئو است.

هم‌چنین در صفحه اموزش سئو آژانس خلاقیت وبسیما، مقالات متعددی برای یادگیری سئو معرفی شده است. پیشنهاد می‌کنیم در زمان مناسبی به این صفحه مراجعه کرده و مفاهیم سئو را مطالعه کنید.

  • شرکت در دوره‌های آموزشی؛ بهترین روش یادگیری سئو برای مبتدی‌ها

شرکت در دوره‌های آموزشی پرطرفدارترین روش یادگیری سئو است. در حال حاضر دوره‌های آموزشی مختلفی به‌صورت آنلاین یا حضوری برای علاقه‌مندان این حوزه برگزار می‌شود. برخلاف شیوه خودخوان، با شرکت در یک دوره آموزشی در مدت زمانی مناسبی (بسته به توانایی فرد) بین ۳ تا ۶ ماه می‌توان بر مفاهیم سئو مسلط شد.

یادگیری سئو چقدر زمان می‌برد؟ از کجا شروع کنیم؟

از طرف دیگر دوره آموزشی حاصل تجربه فرد یا تیمی است که مسیر سئو را طی کرده و این تجربه ارزشمند را در زمان اندکی در اختیار دانشجو قرار می‌دهند. نکته دیگر این‌که با شرکت در یک کلاس آموزشی، هیچ پرسشی بدون پاسخ نمی‌ماند و مدرس دوره به تمامی سوالات پاسخ می‌دهد.

  • کارآموزی؛ به تنهایی کافی نیست!

بسیاری از افراد از مباحث تئوری گریزان هستند و ترجیح می‌دهند که آستین‌ها را بالا بزنند و خودشان وارد گود شوند. اما نباید فراموش کرد یادگیری مفاهیم و مبانی سئو، پیش‌نیاز حضور در یک پروژه واقعی است. به‌همین‌دلیل بهتر است ابتدا فرد مبانی و مفاهیم یا به صورت خودخوان یا شرکت در یک دوره فراگرفته و سپس به عنوان کارآموز مشغول به کار شود.

بهترین روش یادگیری سئو چیست؟

احتمالاً تا همین‌جا هم بسته به شرایط خود تصمیم خود را برای انتخاب یک شیوه یادگیری گرفته‌اید. به نظر می‌رسد ترکیبی از تمامی روش‌های بالا بهترین راه یادگیری سئو است. در ابتدا مفاهیم و مبانی سئو را یاد بگیریم و سپس با انجام پروژه‌ها واقعی در قالب کارآموزی به صورت عملی مفاهیم را به عرصه آزمون و خطا ببریم.

در نهایت هم نباید فراموش کرد که سئو مفهومی کاملاً پویا است و مطالعه و دنبال کردن مقالات به‌روز این حوزه، تفاوت میان یک متخصص حرفه‌ای و معمولی را مشخص می‌کند. البته تنها تکنیک‌ها نیستند که مرزهای حرفه‌ای‌گری را تعیین می‌کنند؛ باید مهارت‌های نرم را هم جدی گرفت.

سئو فقط تکنیک نیست

اگر یک متخصص سئو نتواند ارتباط مؤثری را با کارفرما و سایر اعضای تیم شکل دهد، حتی اگر تکنیک‌ها و استراتژی‌های رسیدن به موفقیت را در سطح عالی بداند، قطعاً شکست خواهد خورد.

سئو فرآیندی میان تیمی است. از تیم فنی تا تیم مارکتینگ و فروش همه و همه می‌توانند بر روی موفقیت و عملکرد یک متخصص سئو تأثیرگذار باشند.

صرف زمان برای یادگیری و تقویت‌های مهارت نرم می‌تواند مسیر بالارفتن از نردبان موفقیت را هموار کند. مهارت‌هایی مثل مذاکره، مدیریت زمان، برنامه‌ریزی و گزارش‌نویسی از مهم‌ترین مواردی هستند که یک متخصص سئو باید برای فراگیری آن‌ها وقت صرف کند.

یادگیری سئو چقدر زمان می‌برد؟ از کجا شروع کنیم؟

برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم؟ آزموده‌ها را بیاموزیم

امیدواریم مطالعه این مقاله توانسته باشد گره‌های ذهنی شما را باز کرده باشد. برای شروع مسیر سئو ما یک پیشنهاد ویژه داریم؛ آکادمی وبسیما.

آکادمی وبسیما از سال ۹۲ فعالیت جدی خود را در حوزه آموزش سئو آغاز کرده و تا به امروز بیش از ۳۰۰۰ نفر در دوره هیولای سئو وبسیما شرکت کرده و پس از کسب دانش کافی به فعالیت در حوزه سئو مشغول شده‌اند.

البته آکادمی سئو تنها برای یادگیری سئو نیست؛ آکادمی با برگزاری دوره نئو، یک دورهمی دوستانه برای یادگیری و توسعه مهارت‌های نرم، به شرکت‌کنندگان دوره‌های وبسیما کمک می‌کند تا بتوانند با ارتقا سطح مهارتی خود به صورت حرفه‌ای‌تر در فضای سئو فعالیت کنند.

بهترین کارگاه آکادمی وبسیما برای افراد مبتدی، دوره «نقطه صفر سئو» است. در این دوره مفاهیم و مبانی سئو آموزش داده می‌شود و برای هر مبحث منابع و مسیر یادگیری استانداردی ارائه می‌شود. شما می‌توانید همین حالا عبارت «نقطه صفر سئو» را جستجو کرده و اولین قدم برای یادگیری سئو را بردارید.

کد خبر 577562

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.