«شهربانو»؛ پیچکی تنیده بر درختی تکیده

فیلم سینمایی «شهربانو»، دومین فیلم بلند مریم بحرالعلومی، بعد از «پاسیو» به عنوان کارگردان است که موضوعی اجتماعی دارد؛ داستان یک مادر که از بد روزگار به زندان افتاده و مجبور شده است فرزندانش را تنها بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، فیلم سینمایی «شهربانو» که تاکنون هرگز اکران عمومی نشده است، در «نماوا» و «فیلیمو» اکران می‌شود و با استقبال خوبی به‌عنوان یک درام اجتماعی روبه‌رو است.

«شهربانو»،در اثر یک اشتباه و از سر ناچاری به زندان می‌افتد و حالا برای عروسی پسرش به مرخصی می‌رود. در زمان آزادی از زندان، شوق و نگرانی در نگاه مادر با بازی فرشته صدرعرفایی موج می‌زند اما با هر سکانس ذره ذره می‌فهمیم دیگر خانواده‌ای باقی نمانده است و هرکدام به نوعی دنبال بدبختی خود که نتیجه چندپاره شدن خانواده است، هستند. خواهر بزرگ‌تر با بازی درخشان «گلاره عباسی» در واقع در این مدت مادر دوم خانواده بوده و تلاش ناموفقی در جمع کردن پازل از هم پاشیده خانواده داشته است.

او سعی می‌کند همه چیز را عادی نشان بدهد در حالی که هیچ چیز عادی نیست. چند شب دیگر عروسی پسر خانواده است، پدر مفقودالاثر و خواهر کوچک‌تر، رعنا به خاطر دزدی فراری است و مادر را به عنوان خاله خانواده به همه معرفی کرده‌اند. در میانه ماجرا، مادر متوجه می‌شود دومینوی تلخی‌ها به جای بدی رسیده و همسر دختر بزرگ‌تر که در شهر دیگری است، کار نمی‌کند و از او جدا شده است.

در حقیقت نمی‌توان این داستان را قصه‌ای تلخ و غیرقابل باور دانست. شبیه آن را زیاد دیده‌ایم. نویسنده فیلم‌نامه موضوع را بر اساس یک اتفاق واقعی به طرح تبدیل کرده و قصه‌ای نوشته است که بعدها در مرحله نگارش و مشاوره دچار تغیراتی شده است. مادر به خاطر زندگی بهتر فرزندانش به زندان افتاده است، در حالی که می‌توانست کنار آنها بماند و همه چیز را معمولی‌تر بسازد.

«شهربانو» در زمان شیوع ویروس کرونا آماده پخش شد و با وجود کیفیت بالایی که داشت هرگز اکران عمومی را تجربه نکرد. کارگردان ترجیح داد فیلم در پلتفرم‌ها به نمایش درآید و در همان زمان مریم بحرالعلومی در این باره گفت: «مردم به خاطر کرونا سینما نمی‌روند و صرف دلخوشی شخصی نمی‌خواستم فیلم را در سینما اکران کنم. فیلم حتی پخش‌کننده‌ای را پای همکاری داشت و این آمادگی را داشت که ما سال آینده در سینما فیلم را اکران کنیم اما ترجیح من این بود. مدت زمان نامعلومی باید منتظر می‌ماندیم و می‌دیدیم که اوضاع بیماری، سینما و مردم چه می‌شود. مهم‌تر از همه علاقه سینماداران به سینمای کمدی است که مخاطب بیشتری را جذب می‌کند و همین موضوع باعث شد فیلم را به صورت آنلاین نمایش دهیم. این‌ها بخشی از ذهنیت من و همکارانم بود. در غیر این صورت پخش‌کنندگان حرفه‌ای و پرکار این روزها فیلم را دوست داشتند.

هرچند «شهربانو» هرگز اکران عمومی نشد و فقط حضور جشنواره‌ای در داخل و خارج از ایران داشت، اما امتیازی که مخاطبان در پلتفرم‌ها به آن دادند امتیاز نسبتاً خوبی است. بازیگران فیلم از فرشته صدرعرفایی تا بهناز جعفری و گلاره عباسی همگی خوش درخشیده‌اند و تماشاگر حس می‌کند در حال تماشای داستانی در اطراف خود است.

دردها در فیلم درشت نشده‌اند و گویا همه چیز واقعی است. پایان‌ندی فیلم روزنه امید بر چهره غمگین مادر می‌نشاند، روزنه‌ای که ۱۵ سال حبس را در تک تک نورهای روی صورت فرشته صدرعرفایی در نقش «شهربانو»، می‌توان دید.

«شهربانو» مانند نامش واقعاً شریف و شهربانو است و هرچند سال‌ها از خانواده دور بوده، اما گویی پیچکی به دور درخت تکیده خانواده تنیده بوده و از آن محافظت می‌کرده است.

فرشته صدرعرفایی، بهناز جعفری، گلاره عباسی، سامان صفاری، محمد ولی‌زادگان، علی کیان‌ارثی، بهرنگ علوی، یوسف تیموری، مه‌لقا باقری، آزاده اسماعیل‌خانی، ندا کوهی، یاسمن ترابی، محدثه محمدزاده، امید سعیدی، ترنم کاظمی، علی اردلان، احمدرضا معراجی و عرفان پورمحمدی از جمله بازیگران این فیلم هستند.

کد خبر 577524

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.