همکاری سه‌جانبه شورا، شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین شورای اسلامی شهر، شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد.

سعید ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: به منظور اجرای سیاست‌های کلی کشور در توسعه اقتصاد مقاومتی با تکیه بر شرکت‌های فناور و همچنین تسهیل در تحقق توسعه شهری دانش‌بنیان اصفهان با تکیه بر دانش و فناوری و در چارچوب اهداف و سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی)، فرصت تحقق شعار سال ۱۴۰۱ و گسترش فعالیت‌های علمی و فناوری در شهر اصفهان، این تفاهم‌نامه با حضور اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان امضا شد.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه مابین مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر، شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده است، افزود: از جمله اهداف این تفاهم‌نامه تقویت همکاری‌های بین دستگاهی منطقه‌ای به منظور توسعه اقتصاد دانش‌بنیان، ارتقای قابلیت‌های این کلان‌شهر با تاکید بر افزایش نقش بین‌المللی شهر اصفهان از طریق فعالیت‌های متکی بر فناوری و نوآوری و تبدیل اصفهان به قطب شرکت‌های دانش‌بنیان، کمک به رفع تنگناهای شهر از طریق توسعه نوآوری و فناوری‌های نوین، ساماندهی و توسعه فرآیندهای جذب و بومی‌سازی فناوری‌ها و مشاغل فناورانه وارداتی در شهر است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با تاکید بر حمایت از ایجاد و رشد شرکت‌های فناور با زمینه فعالیت حوزه مدیریت شهری، گفت: مشارکت و هم‌آفرینی در ایجاد و توسعه فناوری‌های مورد نیاز حوزه مدیریت شهری، همکاری و مساعدت در استقرار مکانی شرکت‌ها و توسعه فرصت‌های شغلی دانش‌بنیان و تقویت همکاری در بازار سازی و بازاریابی برای محصولات دانش‌بنیان حوزه مدیریت شهری در کلان‌شهر اصفهان و سایر کلان‌شهرهای کشور از جمله اهداف این تفاهم نامه است.

وی خاطرنشان کرد: ترویج فرهنگ اقتصاد دانش‌بنیان به عنوان مؤلفه مهم اقتصاد مقاومتی و حمایت و تشویق نقش‌آفرینان آن، استفاده مؤثر از سرمایه انسانی شهر اصفهان در بخش نوآوری و فناوری و همکاری و اهتمام برای تبدیل کلان شهر اصفهان به یک شهر هوشمند نیز از دیگر اهداف انعقاد این تفاهم نامه است.

ابراهیمی اظهار کرد: بر اساس تفاهم‌نامه همکاری بین شورای اسلامی شهر، شهرداری اصفهان و دانشگاه آزاد اسلامی قرار است نیازهای فناورانه حوزه مدیریت شهری جمع‌آوری، احصا و داده‌ها به‌روزرسانی شود.

وی گفت: ایجاد قطب‌های تخصصی فناوری مرتبط با مدیریت شهری توسط دانشگاه در پهنه‌های مجاز شهر نیز در دستور کار قرار گرفته است.

معاون شهردار اصفهان با اشاره به حمایت از استقرار شرکت‌های نوپا و مؤسسات دانش‌بنیان در پهنه‌های مورد نظر در سطح شهر در چارچوب قوانین جاری در شهرداری، تصریح کرد: بر اساس این تفاهم‌نامه قرار است شهرداری با هماهنگی شورای اسلامی شهر زمینه استقرار واحدهای فناور دارای مجوز فعالیت از شهرک را در فضاهای با کاربری مسکونی و با قیود زمانی مشخص در پهنه‌های ویژه شهر اصفهان که دارای شاکی خصوصی یا آرای کمیسیون‌های ماده ۱۰۰ نباشند، فراهم کند.

وی با اشاره به توسعه فعالیت‌های زیست بوم فناوری و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهر اصفهان، خاطرنشان کرد: تسهیل و روان‌سازی فرآیند تأمین محصولات دانش‌بنیانِ ساخت داخل در شهر اصفهان و اولویت دادن تأمین نیازهای شهرداری اصفهان از این محصولات، پایش شرکت‌های دانش‌بنیان شاغل در حوزه مدیریت شهری و ظرفیت‌های موجود در این حوزه توسط دانشگاه و معرفی به شهرداری جهت استفاده از توانمندی‌های آنها از دیگر مواردی که طبق این تفاهم‌نامه باید پیگیری شود.

ابراهیمی با اشاره به ضرورت حمایت مادی و معنوی از توسعه فناوری حوزه‌های اولویت دار مورد نیاز شهر و مدیریت شهری، گفت: تسهیل در استفاده از ظرفیت مراکز و نهادهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرداری از جمله مراکز کارآفرینی، خانه‌های فرهنگ، ساختارها و امکانات مشابه شهرداری اصفهان در تحقق اهداف تفاهم‌نامه، معرفی افراد خبره و صاحب صلاحیت در حوزه فناوری جهت راه‌اندازی و بهره‌برداری از مجموعه‌های مختلف توسعه فناوری و نوآوری در شهر اصفهان نیز در قالب این تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

وی با اشاره به مشارکت در توانمندسازی افراد علاقه‌مند به موضوعات مختلف در زمینه توسعه فناوری، نوآوری، کسب و کارهای دانش‌بنیان در حوزه مسائل شهری جهت ارتقای سرمایه انسانی این حوزه، خاطرنشان کرد: مشارکت در برگزاری رویدادها و همایش‌های تخصصی و آموزشی با استفاده از پتانسیل‌های کارشناسی و زیرساختی طرفین به صورت منطقه‌ای، ملی و بین‌المللی و بهره‌گیری از پتانسیل تجربی و فنی کارشناسان و مدیران خبره شهری در هدایت شرکت‌های فناور و توسعه محصولات آن‌ها نیز در قالب این تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

معاون شهردار اصفهان با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌ها و ایجاد بازارچه‌های دائمی و دوره‌ای از فناوری‌های توسعه یافته در حوزه مدیریت شهری و محصولات مرتبط برای بازدید و بهره‌گیری از مدیران شهری کل کشور در بستر و زیرساخت‌های شهرداری، گفت: در این راستا به‌منظور دریافت استانداردها و تاییدیه‌های مورد نیاز محصولات و خدمات فناورانه توسعه داده شده در حوزه مدیریت شهری همکاری و سرمایه‌گذاری مشترک خواهد شد.

وی با بیان اینکه از ظرفیت‌های روابط بین‌الملل شهرداری نیز در معرفی محصولات و خدمات فناورانه دانشگاه به شهرهای خواهرخوانده اصفهان استفاده خواهیم کرد، افزود: ایجاد ساختار حقوقی ویژه جهت تسهیل و تسریع هر چه بیشتر فرایندهای انعقاد قراردادهایی از جنس فناوری در حوزه مدیریت شهری نیز طبق این تفاهم‌نامه در دستور کار قرار دارد.

ابراهیمی با اشاره به اختصاص فضایی در دانشگاه به شهرداری اصفهان جهت استقرار کارشناسان و ایجاد میز فناوری نیازهای مورد نیاز شهرداری اصفهان در این حوزه، تصریح کرد: فضای مجازی و فیزیکی برای اعلام فراخوان‌های شهرداری در فضاهای متعلق به دانشگاه در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: مشارکت در راستای ساماندهی مشاغل شهری و جهت‌گیری در خصوص حذف مشاغل مزاحم و جایگزینی مشاغل استاندارد با کمک ایده‌های جدید همکاری، مشارکت در توسعه برندهای درون‌شهری محصولات فناوری، افزایش هویت اقتصادی شهر و ارتقای برند شهری، مشارکت در مکان‌یابی نقاط مختلف شهر بر اساس کاربری‌های مصوب، برای ایجاد هاب‌های تخصصی از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه است.

معاون شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: مشارکت با کارآفرینان مطرح اصفهان در ایجاد دفاتر کار و ایجاد و مالکیت فضای کار اشتراکی به عنوان درآمد پایدار در مناطق، همکاری مشترک در ایجاد و توسعه مشاغل خانگی و حمایت از کارآفرینی اجتماعی در مناطق کم برخوردار، همکاری در تعیین شاخص‌های اندازه‌گیری میزان تحقق همکاری و همچنین بررسی شیوه‌های مختلف حقوقی، عقد قرارداد مشارکت و همکاری مشترک در استفاده از فناوری‌های شرکت‌های دانش‌بنیان نیز در قالب این تفاهم‌نامه انجام خواهد شد.

ابراهیمی اظهار کرد: مشارکت در ایجاد باشگاه VIP کارآفرینان و فن‌آفرینان برتر به صورت دوره‌ای با حضور مدیران ارشد شهرداری و دانشگاه جهت تعیین اولویت‌ها شهری و دستاوردهای دانشگاه، همکاری در استفاده از پتانسیل‌های رسانه‌های در اختیار از قبیل تابلوها، روزنامه و خبرگزاری‌ها به منظور ترویج موضوعات مورد تفاهم در ازای افزایش سرانه شاخص فناوری شهرداری، به‌کارگیری حداکثری و جدی شهرداری اصفهان از محصولات و خدمات واحدهای فناور مستقر در دانشگاه با معرفی و نظارت دانشگاه، فراهم‌سازی شرایط توسعه و تجاری‌سازی محصولات فناورانه از طریق اجرا و استفاده پایلوت و میدانی پروژه‌ها و محصولات مرتبط با حوزه مدیریت شهری نیز از دیگر مواردی است که از سوی طرفین پیگیری خواهد شد.

وی تصریح کرد: همکاری در انتقال و توسعه فناوری‌های جدید حوزه مدیریت شهری، در اختیار قرار دادن فضایی مناسب از طرف شهرداری و همکاری با مراکز رشد فناوری و نوآوری دانشگاه، مشارکت در راه‌اندازی و بهره‌برداری از مدارس عالی مهارتی معماری و حمایت از کارآفرینان مطرح اصفهان در ایجاد دفاتر کار و ایجاد و مالکیت فضای کار اشتراکی به عنوان درآمد پایدار نیز در قالب این تفاهم نامه انجام می‌شود.

معاون شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: به‌منظور اجرای مناسب موضوع تفاهم‌نامه، کمیته راهبری که مسئولیت راهبری، سیاست‌گذاری، تعیین اهداف کمی و کیفی و فرهنگ‌سازی، تهیه دستور العمل‌ها و شیوه‌های اجرایی، تصویب برنامه‌های سالیانه و نظارت بر همکاری‌های مشترک و توسعه تعاملات برای اجرایی شدن تصمیمات را به عهده دارد، تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: هر مورد از تصمیمات این کمیته در چارچوب شرح وظایف و حدود مسئولیت نهادی نمایندگان در قالب برنامه اقدام مشترک به امضای نمایندگان ذی‌صلاح مربوطه در شهرداری و دانشگاه می‌رسد و جز لاینفک این تفاهم‌نامه به حساب می‌آیند و نمایندگان طرفین حسب سطح برنامه، باید تائیدیه‌های لازم جهت اجرایی‌سازی مفاد صورت جلسات را اخذ کنند.

ابراهیمی اظهار کرد: اعضای کمیته راهبری متشکل از رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری، مدیر پژوهش، خلاقیت و فناوری‌های نوین شهرداری اصفهان، معاون فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی استان و مدیر مراکز رشد فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان است.

کد خبر 577392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.