افزایش قیمت گوشت حقیقت ندارد/در برخی قیمت‌ها مبالغه شده است

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه قیمت دام سبک پیش از آزاد شدن یارانه‌ها و اکنون، هیچ تغییری نکرده است گفت: شاید قیمت برخی از قطعات گوشت افزایش یافته باشد، اما عملا سایر قطعات گوساله از ۱۳۰ هزار تومان کمتر قیمت خورده و افزایش قیمت‌هایی که در بازار مطرح شده است حقیقت ندارد.

منصور پوریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص تأثیر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی بر بازار گوشت قرمز، اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر برای تأمین نهاده‌های دامی اختصاص داده می‌شد، اما عملاً این ارز در بخش تأمین نهاده آثار منفی بیشتری داشت و به صنعت دام ضربه وارد کرد؛ زیرا نهاده‌های دولتی درنهایت از بازار آزاد سردرمی‌آورد. بخش دام سبک از ورود نهاده دولتی چندان منتفع نشد؛ زیرا درمجموع کمتر از هفت درصد از هزینه‌های تولید دام سبک را نهاده دولتی تشکیل می‌داد.

وی افزود: پیش از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قرار بود دولت انبار تولیدکننده‌ها را برای دو تا سه ماه آینده پر کند تا تولیدکننده بتواند در ماه‌های ابتدایی اجرای این طرح، از نهاده‌های موجود تغذیه کند. همچنین قرار بود صادرات نیز آزاد شود و بخشی از نقدینگی مورد نیاز دامداران نیز با روش‌هایی همچون دامدارکارت توسط دولت تأمین شود که هیچ یک از این اقدامات انجام نشد.

افزایش قیمت مرغ بر گوشت نیز مؤثر بوده است

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: پیش از این، هر کیلو جو و ذرت در سامانه به قیمت ۱,۸۰۰ تومان به فروش می‌رسید اما با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت این نهاده‌ها به هرکیلو ۱۲,۰۰۰ تومان رسید. بازار داخلی به ویژه محصولات پروتئینی با یکدیگر مرتبط است، با آزادسازی ارز دولتی نرخ گوشت مرغ به هر کیلو ۶۰ هزار تومان رسید که بر قیمت گوشت قرمز نیز تأثیرگذار است.

پوریان اضافه کرد: تأمین گوشت در کشور بیش از نیاز بازار انجام شده است؛ به همین دلیل با افزایش عرضه گوشت مواجه هستیم. انتظار می‌رود شاهد کاهش قیمت‌ها باشیم اما روند بازار متفاوت بوده است. البته قیمت‌هایی که در روزهای گذشته در رسانه‌ها اعلام شد که براساس آن قیمت گوشت گوساله به هرکیلو ۲۵۰ هزار تومان رسیده است، حقیقت ندارد. یک لاشه از اعضای مختلفی ازجمله ران و گردن تشکیل شده است. اینکه فردی فیله گوساله را با قیمت ۲۵۰ هزار تومان خرید کند نباید به عنوان رسیدن قیمت گوشت گوساله به این مبلغ برداشت شود؛ زیرا فیله کمتر از سه کیلو از لاشه گوساله را تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: عملاً سایر قطعات گوساله از ۱۳۰ هزار تومان کمتر قیمت خورده و افزایش قیمت‌هایی که در بازار مطرح شده، حقیقت ندارد. در برخی قیمت‌ها مبالغه شده است.

قیمت گوشت تعدیل خواهد شد

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: قیمت دام سبک پیش از آزاد شدن یارانه‌ها و اکنون، هیچ تغییری نکرده و قیمت بره نر پرواری بین ۷۵ تا ۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. در بخش دام سبک انواع بره ازجمله بره نر چاق، بره نر ریز، بره ماده چاق، میش، بز و بزغاله عرضه می‌شود که قیمت بسیاری از این اقلام کمتر از ۶۰ هزار تومان است.

پوریان اضافه کرد: به نظر می‌رسد در روزهای آینده عرضه و تقاضا بر بازار حاکم شده و قیمت‌ها تعدیل می‌شود. واردات گوشت نیز با ارز نیمایی انجام شده است که منجر به تعدیل قیمت‌ها خواهد شد.

به گفته وی اکنون قیمت هر کیلو راسته بی‌استخوان گوسفندی، ۱۷۷ هزار تومان، هر کیلو راسته با استخوان گوسفندی ۱۲۵,۶۰۰، هر کیلو سردست گوسفندی بی‌ماهیچه ۱۳۲,۲۰۰ تومان، هرکیلو راسته بی‌استخوان گوساله ۱۳۹ هزارتومان، هر کیلو ران گوساله ۱۳۷ هزارتومان، هر کیلو ماهیچه گوساله ۱۳۹ هزارتومان و هر کیلو سردست پاک کرده گوساله ۱۳۹ هزارتومان است. 

کد خبر 577231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.