هوشمندی؛ مقصد پایانه‌های اصفهان

پایانه‌های مسافربری شهرها امروزه فراتر از یک مکان برای خرید بلیت و سوار و پیاده شدن مسافران به اتوبوس‌ها شده، زیرا با گسترش شهرها و افزایش تقاضای سفر و توسعه انتقال بار و کالا در کنار حمل مسافر به مکانی جهت تبادلات تجاری و خدمات رفاهی تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، پایانه‌های مسافربری بین شهری یکی از اماکن خدماتی با مشخصات منحصربه‌فرد است که در آن خدمات شهری، مسافرت بین شهری، خدمات فنی وسایل نقلیه و سرویس‌های گوناگون بین شهری یک‌جا جمع می‌شود.

تا قبل از افتتاح و بهره‌برداری از پایانه‌های مسافربری اصفهان، اکثر شرکت‌های مسافربری در خیابان مسجدسید یا در سطح شهر پراکنده بودند که مسائل و مشکلات متعددی را برای شهروندان اصفهانی به وجود می‌آوردند که اهم آنها پیدایش فعالیت‌های اقتصادی کاذب، مجموعه‌ای از معضلات و مفاسد اجتماعی، ایجاد گره کور ترافیکی و آلودگی‌های زیست محیطی و سیمای نامطلوب شهری بود.

این مسائل بیانگر ضرورت چاره‌اندیشی اساسی برای حل این نارسایی‌ها بود، از این رو شهرداری اصفهان در قالب سازمان پایانه‌های مسافربری با هدف سیستمی شدن امر جابه‌جایی و مسافربری درون‌شهری و برون‌شهری و همچنین بهبود ترافیک خیابان‌ها و تأمین رفاه اجتماعی شهروندان به احداث پایانه‌های مسافربری اصفهان اقدام کرد.

در حال حاضر در سطح شهر اصفهان پنج پایانه فعال مسافربری از جمله پایانه کاوه در شمال شهر، پایانه صفه در جنوب، پایانه جی در شرق که در کنار آن مرکز معاینه فنی واقع شده است و پایانه زاینده‌رود در غرب اصفهان وجود دارد؛ البته یک پایانه درون استانی نیز به نام «صمدیه» وجود دارد. هدف سازمان پایانه‌های مسافربری حرکت به سمت و سوی هوشمندسازی و خدمات الکترونیک برای مسافران است چرا که مردم به تجهیزات و امکانات جدید نیاز دارند.

برنامه‌ریزی برای هوشمندسازی و توجه به زیرساخت‌های توسعه پایانه‌های شهری از مهمترین اهداف مدیران شهری به‌ویژه در شهرهای بزرگ است و اصفهان نیز از این قاعده مستثنی نیست، لذا برای بررسی بیشتر این مسئله و آگاهی هرچه بیشتر از برنامه‌ریزی‌ها و چشم‌اندازهای سال‌جاری سازمان پایانه‌ها، گفت‌وگویی را با ابوالفضل توکلی، مدیرعامل سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان انجام داده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

رویکردها و چشم‌انداز سازمان پایانه‌های شهرداری اصفهان برای سال ۱۴۰۱ چیست؟

ایجاد پایانه‌ها برای مسافران برون شهری و برون استانی شرق، غرب و نقطه جنوبی اصفهان از اهداف اصلی سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری اصفهان در مبادی ورودی شهر است؛ ایجاد بهره‌وری، سازمان‌دهی و اصلاح نقاط دارای پروژه عمرانی و ترافیکی و گسترش ایجاد پایانه بر اساس نیاز از موضوع‌های اصلی است.

با توجه به اینکه تعدادی از پایانه‌ها در حوزه محدوده ساختمانی و منازل مسکونی قرار دارد، بعضی از نقاط ورودی شهر نیز دچار حوزه ترافیکی است بر اساس اولویت برنامه و نظر شهردار اصفهان به عنوان ریاست شورای سازمان، نظر اعضای هیئت مدیره و اعضای شورای اسلامی شهر در برنامه‌های آینده تأمین اعتبار برای رفع مشکلات پایانه‌های شهر در نظر گرفته شده است.

در آینده نحوه خدمات‌دهی پایانه‌های شهر اصفهان برای مسافران چگونه خواهد بود؟

با تأمین اعتبار لازم و رفع مشکلات موجود در پایانه‌های شهر، وضعیت فعلی آنها نیز ارتقا می‌یابد و بهره‌وری لازم در حوزه عمرانی، بهسازی ساختمان‌ها و اقدامات هوشمندسازی و ارائه خدمات بهینه برای مسافران در سفرهای برون‌شهری و برون استانی را ایجاد می‌کند.

در برنامه‌های آینده نیاز است فعالیت‌های مطالعاتی و اقدامات مشترک انجام شود تا هدف ما برای ایجاد پایانه مسافربری «اندیشه» در قسمت جنوب غرب اصفهان محقق شود، موضوع دیگر بحث توسعه پایانه «صمدیه» است که تحقق این پروژه نیازمند تأمین اعتبار از سوی شهرداری مرکزی است.

در حال حاضر هدف اصلی این است که نیازسنجی‌های لازم در مورد مشکلات مسافران بر اساس حضور آنها هنگام ورود و خروج از پایانه‌ها مورد توجه قرار گیرد، همچنین موقعیت شرکت‌های تعاونی و حوزه خدماتی اتوبوس‌ها برای پذیرش و حمل‌ونقل مسافران باید مورد ارزیابی قرار گیرد و تسهیلات لازم در پایانه‌ها ارائه شود.

پس از فروکش کردن شیوع بیماری کرونا، وضعیت تردد مسافران در پایانه‌های شهر چگونه بوده است؟ برای کاهش مشکلات حوزه حمل‌ونقل بین شهری چه فعالیت‌هایی انجام شده است؟

پس از گذر از شرایط کرونایی و افزایش میزان تردد مسافران شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه حمل‌ونقل بین شهری بوده‌ایم؛ به‌طوری که در تعطیلات نوروز ۱۴۰۱ از نظر میزان پذیرش مسافران، اصفهان در رتبه دوم گردشگری قرار گرفت و در تعطیلات عید فطر نیز ورود و خروج مسافران به اصفهان آمار بالایی داشت.

در تعطیلات عید فطر آمار خروج مسافران درون‌شهری از پایانه‌های اصفهان به سایر شهرها حدود ۲۷ هزار و ۳۲۷ نفر و مسافران برون شهری حدود ۶۴ هزار و ۲۸۱ نفر بود و در مجموع کل مسافرت‌ها و خروج افراد از پایانه‌های اصفهان در این ایام حدود ۹۱ هزار و ۶۰۴ نفر گزارش شده است.

از جمله برنامه‌های سازمان پایانه‌ها در شهر اصفهان تعامل نیروها با شهروندان و توجه به مشکلات حوزه حمل‌ونقل بین شهری بوده است، البته استقرار نیروی انتظامی در پایانه کاوه به صورت ثابت انجام شده است و نظارت‌های تصویری و حضوری بر ترددهای روزانه مسافران به شهر اصفهان انجام می‌شود.

با توجه به برنامه کمتر شدن سهمیه سوخت گازوئیل در کشور و اینکه اصفهان جایگاه اول را در تأمین سوخت گازوئیل برای مسافران دارد، سازمان پایانه‌ها چه برنامه‌ریزی برای آینده خواهد داشت؟

این موضوع یک بحث کلی در سراسر کشور است، با توجه به دستور العمل‌هایی که در بحث پخش فراورده‌های نفتی وجود دارد و مدیریت این موضوع در کشور مورد بحث بوده است، در حال حاضر نیازمند حمایت ویژه‌ای است.

اصفهان تنها کلان‌شهر کشور است که سازمان پایانه‌های مسافربری آن جایگاه سوخت گازوئیل دارد، از محاسن این جایگاه، تأمین سوخت گازوئیل برای مسافران در پایانه‌های اصفهان با ایجاد صرفه‌جویی در وقت و هزینه است تا وقتی اتوبوس‌ها در طول مسیر وارد اصفهان می‌شوند، قادر به انجام سوخت‌گیری باشند و برای ادامه مسیر اتلاف وقت نداشته باشند.

پایداری این شرایط نیازمند حمایت جهت تخصیص سهمیه گازوئیل است، اما در حال حاضر این سهمیه در سراسر کشور کاهش یافته است و قطع شدن این سوخت مشکلاتی را به‌همراه دارد، لذا هماهنگی لازم با معاونت حمل‌ونقل جاده‌ای و معاونت ترافیک در استان اصفهان انجام شده است تا در آینده این مشکل در پایانه‌ها رفع شود.

رویکرد و برنامه‌های آینده سازمان پایانه‌ها در حوزه هوشمندسازی برای ارائه خدمات بهینه به مسافران چیست؟

ارائه خدمات هوشمند در پایانه‌های شهری جهت تهیه بلیت برای مسافران و تسهیل شرایط برای آنها بدون حضور فیزیکی در برنامه‌های آینده در دستور کار قرار دارد تا هوشمندسازی در پایانه‌های شهر محقق شود.

همچنین در ابعاد نظارتی، پاسخگویی، ارائه مشکلات و نظرسنجی‌ها در حوزه هوشمندسازی بخش بار، تهیه بلیت، خروج مسافران و کنترل فنی دستگاه‌های اتوبوسرانی در پایانه‌های شهر اصفهان نیازمند هوشمندسازی هستیم که با مشارکت اداره حمل‌ونقل جاده‌ای، عملیاتی شدن این فرایندها در آینده دنبال می‌شود.

آیا به شهروندان این نوید را می‌دهید که امسال شاهد ارائه خدمات هوشمند در پایانه‌های شهر اصفهان باشند؟

قطعاً هوشمندسازی عملکردها در سهولت فعالیت‌های روزانه شهروندان نقش زیادی دارد؛ ارائه خدمات الکترونیکی در بهبود عملکردها مؤثر است، لذا چنانچه صورت وضعیت‌ها و بررسی اسناد در پایانه‌ها به صورت الکترونیکی انجام شود، در تسریع فعالیت‌ها بسیار مؤثر است.

در حال حاضر اقداماتی در این بخش انجام شده است و سایت سازمان پایانه‌های شهرداری دسترسی‌های لازم برای ارائه خدمات به مسافران را دارد که امیدواریم در آینده با بهره‌مندی از تجربه‌های استان‌های بزرگ این اهداف محقق شود و کلان‌شهر اصفهان در انجام این فرایند الگو باشد.

تاکنون بر مبنای نیازسنجی‌های انجام شده و با برقراری جلسه‌های متعدد با مسئولان ادارات تلاش کردیم نقاط مشترک بازگو و مطابق نیازسنجی‌ها نقاط ضعف رفع شود و در راستای الکترونیکی و هوشمند سازی کردن خدمات سازمان پایانه‌های شهر اصفهان گام‌های ارزنده‌ای برداریم.

کد خبر 576706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.