عصرانه خبری علم‌وفناوری در ۳۱ اردیبهشت

در این بسته خبری در مورد اولین گوشی گیمینگ مجهز به Snapdragon 8+ Gen 1 مشخص شد، موضع صریح وزیر ارتباطات در خصوص گرانی قیمت اینترنت و چهار عامل خراب شدن باتری گوشی‌های هوشمند می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

مایکروسافت برای اجتناب از تحقیقات به تغییر در اروپا تن می‌دهد

در پی شکایت شرکت‌های اروپایی، مایکروسافت برای اجتناب از تحقیقات وسیع آنتی تراست اتحادیه اروپا در کسب وکار ابر رایانشی اش اعلام کرده تغییرات عملکردی در این منطقه انجام می‌دهد.

برد اسمیت، رییس مایکروسافت اعلام کرد این شرکت تصمیم دارد قراردادهای اعطای لیسانس خود را دوباره بررسی و رقابت برای تهیه کنندگان سرویس‌های ابر را تسهیل کند. این درحالی است که غول توسعه نرم افزار سعی دارد از تحقیق آنتی تراست گسترده اتحادیه اروپا در کسب و کار ابررایانشی خود جلوگیری کند.

مایکروسافت در دهه گذشته به دلیل موارد مختلف نقض قانون از سوی رگولاتورهای اتحادیه اروپا ۱.۶ میلیارد یورو (معادل ۱.۷ میلیارد دلار) جریمه شد. اما اخیراً پس از آنکه «Next Cloud»آلمان، «OVHcloud» فرانسه، «آروبا» ایتالیا و اتحادیه تهیه کنندگان سرویس‌های ابر دانمارک از عملکرد مایکروسافت به کمیسیون اتحادیه اروپا شکایت کردند، این شرکت دوباره تحت تحقیقات دقیق قرار گرفت.

موضع صریح وزیر ارتباطات در خصوص گرانی قیمت اینترنت

وزیر ارتباطات در جدیدترین موضع‌گیری خود در رابطه با گرانی قیمت اینترنت در وضعیت فعلی که زیرساخت‌های افزایش کیفیت هنوز مهیا نشده، اظهارات صریحی را مطرح کرد.

با آغاز فعالیت دولت سیزدهم و به‌خصوص در ماه‌های گذشته، اپراتورها باز هم درخواست خود مبنی‌بر لزوم تغییر تعرفه‌های اینترنتی را بارها و بارها عنوان کردند تا جایی که در ماه‌های گذشته، اپراتورهای همراه و ثابت در یک اقدام تقریبا هماهنگ، بسته‌های اینترنتی که پیش از این ارائه می‌شد را تغییر داده و قیمت را زیاد کردند؛ هر چند به‌دنبال اعتراض کاربران و واکنش نمایندگان مجلس که به بازگشت قیمت‌ها اصرار داشتند؛ عنوان کردند که این تغییر تعرفه‌ها در چارچوب مصوبه قانونی کمیسیون تنظیم مقررات رخ داده و تخلفی صورت نگرفته است.

اپراتورها حتی درخواست اصلاحات بیشتری در تعرفه را هم داشتند، اما وزارت ارتباطات اعلام کرد که موافقت با افزایش تعرفه‌های اینترنتی به‌معنای تلاش برای افزایش سوددهی آنها نیست، بلکه افزایش قیمت اینترنت منوط به افزایش کیفیت است و هرگونه افزایش قیمتی که منجر به افزایش کیفیت نباشد با مخالفت مواجه می‌شود.

چهار عامل خراب شدن باتری گوشی‌های هوشمند

کارایی باتری گوشی‌های هوشمند با گذشت زمان کاسته می‌شود، این امر اجتناب‌ناپذیر است؛ البته اقداماتی هم برای کاهش سرعت این فرسودگی وجود دارد؛ درمقابل برخی کارها این فرآیند را سرعت می‌بخشد و حتی ممکن است آنها را به آخر خط برساند.

اطلاعات بسیاری در مورد نحوه برخورد با باتری گوشی‌های هوشمند وجود دارد. ما می‌توانیم درباره بهترین شیوه‌ها بحث کنیم، اما کارهای نامناسبی هم وجود دارد که می‌تواند باتری‌ها را به‌سرعت خراب کند. وب‌سایت هاوتوگیک به این کارها اشاره کرده است.

یکی از بدترین و خطرناک‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که از کابل‌های ارزان‌قیمت یا ناسازگار با گوشی خود استفاده کنید. اگر تا به حال داستانی در مورد آتش گرفتن خود به خودی تلفن شنیده‌اید، معمولاً تقصیر کابل است. بهتر است همواره از لوازم جانبی شرکت سازنده گوشی یا برندهای مورد اعتماد استفاده کرده و از خرید لوازم جانبی کم‌هزینه که اطلاعات زیادی درباره آنها وجود ندارد، اجتناب کنید. همچنین کاربران آیفون می‌توانند برای احساس امنیت به دنبال برچسب «ساخته‌شده برای آیفون» روی تجهیزات باشند. این موارد در مورد شارژرهای بی‌سیم نیز صدق می‌کند.

تراشه‌های اسنپدراگون هشت پلاس نسل یک و اسنپدراگون هفت نسل یک رونمایی شدند

براساس انتظارات کمپانی کوالکام از دو چیپست با نام‌های اسنپدراگون هشت پلاس نسل یک و اسنپدراگون هفت نسل یک رونمایی کرد. از نام گذاری پردازنده اول مشخص است که با نسخه بهبود یافته چیپست پرچمدار قبلی روبه‌رو هستیم. این کمپانی مدعی شده که این تراشه از نظر عملکرد پردازنده حدود ۱۰ درصد سریع‌تر است و برای فرکانس پردازنده‌ گرافیکی هم با ۱۰ درصد افزایش روبرو می‌شویم.

در ضمن نباید کاهش ۱۵ درصدی مصرف انرژی را از قلم بیندازیم که به معنای افزایش یک ساعته‌ زمان بازی یا ارائه‌ ۵۰ دقیقه‌ بیشتر برای گشت‌وگذار در شبکه‌های اجتماعی است.

کوالکام در ادامه توضیحاتش گفته که در مجموع پردازنده و پردازنده‌ گرافیکی تا ۳۰ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند و بخش هوش مصنوعی هم به ازای هر وات با کاهش مصرف ۲۰ درصدی روبرو شده است. این پردازنده از نظر پایداری عملکرد نسبت به نسل قبلی بسیار پیشرفت داشته است. این یعنی زمانی که کاربران بازی‌های سنگین را اجرا می‌کنند و از شبکه 5G استفاده می‌کنند به مراتب حرارت گوشی رو به افزایش می‌رود، تراشه برای مدت بیشتری می‌تواند حداکثر توان خود را ارائه دهد. البته باید خاطرنشان کنیم در این زمینه سیستم‌های خنک‌کننده‌ هم نقش مهمی را ایفا می‌کنند.

چیپست Snapdragon 8 Plus Gen 1 معرفی شد

چیپست پرچمدار جدید Snapdragon 8 Plus Gen 1 به شکل رسمی توسط کمپانی کوالکام معرفی شد تا جانشین برادر نه چندان موفق خود شود. Snapdragon 8 Gen 1 نتوانست به خوبی انتظارات را برآورده کند و به همین دلیل سیستم روی چیپ جدید با بهبودهای مختلفی خیلی زود از راه رسید.

با توجه به کنار گذاشتن سامسونگ و استفاده از TSMC برای تولید این چیپ، Qualcomm موفق شده تا نکات مثبت بیشتری را به پرچمدار جدید خود اضافه کند. اگر چه سیلیکون جدید همچنان از پیکربندی ۱ + ۳ + ۴ هسته بهره می‌برد، اما سرعت کلاک هر سه کلاستر افزایش یافته است. قبلا با Snapdragon 888 Plus و چیپست‌های قبل از آن، کوالکام به شکل جزئی فرکانس سیلیکون قبلی را افزایش می‌داد، اما بخاطر اوضاع نه چندان جالب Snapdragon 8 Gen 1 تغییرات بیشتری را شاهد هستیم.

همچنین گفته شده ۱۵ درصد مصرف انرژی سیستم روی چیپ در مقایسه با Snapdragon 8 Gen 1 کاهش یافته که مشخصا می‌تواند به عمر باتری بیشتر در اسمارت فون‌های حاوی این چیپست ختم شود.

نخستین گوشی گیمینگ مجهز به Snapdragon 8+ Gen 1 مشخص شد

امروز شرکت ایسوس در صفحه‌ اینستاگرام خود به صورت رسمی اعلام کرد گوشی گیمینگ ROG Phone 6 خود با چیپست جدید Snapdragon 8+ Gen 1 در راه است.

اگر خبرهای دنیای موبایل را دنبال می‌کنید احتمالاً می‌دانید که شرکت کوالکام روز گذشته از دو چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 و Snapdragon 7 Gen 1 به صورت رسمی رونمایی کرد. در ادامه نیز امروز اولین بنچمارک‌ها از تراشه‌ پرچمدار Snapdragon 8+ Gen 1 منتشر شد و شرکت ایسوس هم به سرعت از حضور این چیپست در گوشی‌های گیمینگ ROG بعدی خود خبر داد.

برند ASUS ROG امروز در اینستاگرام رسمی خود از گوشی ROG 6 به عنوان نخستین گوشی گیمینگ مجهز به چیپست Snapdragon 8+ Gen 1 کوالکام نام برد و عنوان کرد که سری گوشی‌های ROG Phone 6 برای بازار چین و بازارهای جهانی عرضه خواهند شد.

کد خبر 576638

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.