چشم‌انداز روشن هتل‌سازی در اصفهان

تلاش شورای ششم شهر و شهرداری اصفهان در راستای تقویت حوزه هتل‌سازی با تصویب لایحه نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی برای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها بوده است و این عملکرد در رابطه با تقویت حوزه هتل‌سازی برای رویکرد آینده اقتصاد شهر و تقویت حوزه گردشگری است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، لایحه نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی برای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها در شورای ششم اصفهان بررسی و تصویب شد، بر این اساس شورای اسلامی شهر و شهرداری تقریباً از تمام عایدات خود از ساخت و ساز ناشی از حوزه هتل و مهمان‌پذیر چشم‌پوشی کردند و تعرفه مربوط به این ساخت و ساز را در قالب تعرفه صنعتی و با حدود ۹۹ درصد تخفیف و تنها معادل یک درصد عوارض صنعتی تصویب کردند، مطابق اعلام عضو شورای اسلامی شهر اصفهان این موضوع تبصره‌های توضیحی نیز دارد.

در شورای اسلامی شهر اصفهان با توجه به دغدغه‌های اعضا و شهرداری جهت توسعه گردشگری در اصفهان و افزایش درآمدهای شهری ناشی از این صنعت، دومین مصوبه در این رابطه که اصلاح مصوبه قبلی به درخواست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بود نیز در دستور کار قرار گرفته است.

این مصوبه گام بلند مدیریت شهری در تداوم مسیری است که از گذشته وجود داشت تا حسن نیت خود را در این مسیر ثابت کرده باشد، در این زمینه شورای ششم شهر اصفهان منتظر است تا سایر گروه‌های متولی گردشگری نیز به میدان بیایند تا بتوانیم تحول قابل توجهی را در این حوزه شاهد باشیم.

نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی برای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها

علی صالحی سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جزئیات لایحه نحوه محاسبه عوارض صدور پروانه ساختمانی برای هتل‌ها و مهمان‌پذیرها و تخفیف ۹۹ درصد عوارض هتل‌سازی، اظهار می‌کند: در حوزه توسعه گردشگری بخش‌های مختلفی مسئولیت دارند اول اینکه باید این عزم جدی و دقت نظر را داشته باشیم که رویکرد آینده اقتصاد شهر و استان اصفهان در چهارچوب حوزه‌های علوم فناوری و دانش‌بنیان و حوزه گردشگری رقم بخورد.

وی با بیان اینکه هر دستگاهی باید وظایف مربوط به خود را احصا کند، ادامه می‌دهد: برای تحقق این نگاه که همه باید به آن ایمان داشته باشیم و باور کنیم، لازم است تمام بخش‌های مختلف هر دستگاهی وظایف مربوط به خود را احصا و با نهایت سرعت و دقت تلاش کند تا زمینه برای تحقق این دو محور اصلی فراهم شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: در حوزه گردشگری مباحث فراوانی وجود دارد و شعارهای متفاوتی ارائه شده است، با وجود دو سال شیوع همه‌گیری ویروس کرونا در حال حاضر در حوزه گردشگری اقدامات شایسته‌ای که انتظار می‌رود هنوز اتفاق نیافتاده است.

وی با تاکید بر اینکه با تصویب این مصوبه تلاش بر اعمال تخفیف تمام عیار در این حوزه داشته‌ایم، می‌گوید: تصویب این مصوبه به نوعی چشم‌پوشی کامل مدیریت شهری از عایدات ساخت و ساز مجموعه هتل‌ها و مهمان‌پذیرها است و اهتمام مدیریت شهری در دوره فعلی را به اثبات می‌رساند.

صالحی خاطرنشان می‌کند: این اقدام مدیریت شهری باعث می‌شود تا علاوه‌بر ایجاد انگیزه نیروی پیشرانی برای سایر بخش‌ها باشد، در حال حاضر در مقام نظری موضوع تقویت گردشگری را مطرح می‌کنند، اما نیاز است با این اقدامات در بخش عملی نیز گام‌های مؤثری برداشته شود.

تقویت گردشگری در اصفهان با تکیه بر زیرساخت‌ها

وی در خصوص تقویت گردشگری با تکیه بر زیرساخت‌ها، تصریح می‌کند: در کنار ایجاد بسترهای مختلف برای توسعه گردشگری یکی از الزامات تقویت این بخش، توجه لازم به زیرساخت‌ها است، زیرساخت اسکان و استقرار گردشگران در هر محدوده‌ای یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به ظرفیت‌های قابل قبول اصفهان در حوزه گردشگری، اظهار می‌کند: ظرفیت زیرساخت‌های گردشگری اصفهان به لحاظ موضوعات تاریخی یا تفریحی در شرایط قابل قبولی است، اما متناسب آن زیرساخت اقامتی مناسبی ندارد و از سوی دیگر تسهیل دسترسی به این امکانات و تسهیل بهره‌برداری و تنوع‌بخشی به آنها اولویت اصلی حوزه گردشگری است.

وی خاطرنشان می‌کند: هماهنگی‌های بین بخشی و بین دستگاه‌های دخیل در حوزه گردشگری، استفاده از رویکردهای جدید و نوین، تعریف چرخه‌های جدید گردشگری و ارتباطات تعاملی با سایر شهرها جزو الزامات اساسی بوده که مد نظر قرار گرفته است.

صالحی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری تلاش کرده که جای خود را در این نقشه الزامات بیابد، می‌گوید: مهم‌ترین نقش در این بخش که نیازمند اصلاح بوده، مسئله زیرساخت‌های اقامتی است، همچنین بخش قابل توجهی از هزینه‌های ایجاد واحدهای اقامتی مانند هتل و مهمان‌پذیر مربوط به عوارض آن است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه ایجاد بازدهی مراکز اقامتی زمان‌بر است و از سوی دیگر وسعت ساخت زیاد، وسعت هزینه‌ها و سرمایه‌های ثابت اولیه و ایجاد مراکز بالا است، در این دوره باید زمان رسیدن به بازدهی کوتاه‌تر شده و سرمایه اولیه لازم برای ایجاد واحدهای اقامتی عدد قابل قبولی شود، لذا لازم است امکان آن برای سرمایه‌گذاران فراهم شود تا در این مسیر گام بردارند.

تقویت جریان ایجاد اقامت‌گاه‌ها در دستور کار مدیریت شهری

سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: عدد قابل توجه مربوط به عوارض شهرداری نزدیک به صفر شده است، لذا تنها به دلیل روال‌های قانونی عوارض ساخت، معادل یک درصد تعرفه صنعتی تعیین شده و از ۹۹ درصد آن چشم پوشی شده است تا بخش قابل توجهی از هزینه‌های اولیه ساخت واحدهای اقامتی کاهش یابد و شاهد رونق ساخت هتل در شهر اصفهان باشیم.

وی با تاکید بر اینکه انجام هر اقدام تکمیلی دیگری برای تقویت جریان ایجاد اقامتگاه‌ها در شهر اصفهان در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد، می‌گوید: تاکنون شاهد بازخوردهای شهروندی و واکنش‌های بسیار مثبتی از سوی اتحادیه هتل‌داران و حوزه‌های رسانه‌ای مربوط به بخش هتل‌سازان بودیم که این فرایند را در اصفهان به عنوان یک الگو مطرح کردند.

وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر اداره کل میراث فرهنگی نیز نسبت به این تصمیم مدیریت شهری و شورای اسلامی شهر اصفهان بازخورد مثبتی ارائه کرده است، امیدواریم در ادامه مسیر با فعال‌تر شدن سایر دستگاه‌های دخیل در حوزه گردشگری این اقدام شورای ششم شهر باب جدید و جدی در تکمیل فرایند توسعه گردشگری و ایجاد ثمرات اقتصاد شهری و استان اصفهان باشد.

کد خبر 576632

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.