عواملی که خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهد

فشار خون بالا و قند خون بالا جزو عواملی هستند که خطر بروز زوال عقل را افزایش می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است که زوال عقل درحال‌حاضر به عنوان هفتمین علت مرگ‌ومیر در سراسر جهان در نظر گرفته شده و یکی از علل اولیه ناتوانی افراد مسن است. زوال عقل مجموعه‌ای از شرایط است که بر حافظه، تمرکز، تفکر و توانایی‌های اجتماعی افراد تأثیر می‌گذارد. آلزایمر و سکته مغزی جز دلایل رایج زوال عقل هستند. با وجود اینکه درحال‌حاضر هیچ درمانی برای بیماری زوال عقل وجود ندارد، متخصصان چندین عامل پیش‌بینی کننده را برای این بیماری در نظر گرفته‌اند تا خطر ابتلاء به این بیماری کاهش پیدا کند. نتایج مطالعه اخیر انجام شده نشان می‌دهد که سلامت عروق خونی نقش مهمی در بهبود عملکرد مغز ایفا می‌کند.

اهمیت سلامت عروق خونی

بیماری‌های عروقی بیماری‌هایی هستند که بر رگ‌های خونی تأثیر می‌گذارد که اکسیژن و مواد مغذی را در سراسر بدن حمل می‌کند و مواد زائد را از بافت‌ها دفع می‌کند. این نوع بیماری می‌تواند بر رگ‌های لنفاوی و گردش خون افراد تأثیر منفی بگذارد، بیشتر مشکلات عروقی به دلیل ایجاد پلاک در رگ‌های خونی ایجاد می‌شود. فشار خون بالا نیز بر سلامت عروق خونی تأثیر می‌گذارد؛ زیرا به شریان‌ها آسیب وارد می‌کند، در این صورت جریان خون و اکسیژن به قلب دچار اختلال می‌شود. علاوه بر این، دیابت با مشکلات عروقی مانند رتینوپاتی، بیماری‌های چشمی، نفروپاتی، اختلالات کلیه و تصلب شرایین مرتبط است. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مشکلات عروق خونی خطر ابتلاء به زوال عقلی در آینده را افزایش می‌دهد.

عوامل خطر بیماری زوال عقل

نتایج یک مطالعه منتشر شده در مجله Neurology نشان می‌دهد که بروز مشکلات مربوط به عروق خونی بر گردش خون به مغز تأثیر می‌گذارد و باعث آسیب جبران ناپذیر به سلول‌ها می‌شود. فشار خون بالا و قند خون بالا خطر ابتلاء به زوال عقلی را برای افراد ۶۰ ساله افزایش می‌دهد.

کاهش خطر ابتلاء به زوال عقل

متخصصان معتقدند که لازم است افراد اقدامات خاصی را انجام دهند تا خطر بروز زوال عقل کاهش پیدا کند. توصیه شده است که افراد از سیگار کشیدن دوری کنند، به صورت منظم ورزش کنند، از نظر ذهنی فعال باشند، از یک رژیم غذایی سالم پیروی کنند و سطح کلسترول و فشار خون خود را کنترل کنند.

کد خبر 576486

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.