«چکامه کیامردان»؛ روایت ایثار مرزبانان وطن

نویسنده و شاعر اصفهانی از آغاز کار نگارش کتاب جدید خود به‌نام «چکامه کیامردان» خبر داد.

پیمان کلانترمعتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: منظومه چکامه کیامردان به روایت ایثارگری و ازجان‌گذشتگی‌های چهار تن از مرزبانان میهن در رویارویی با قوای متجاوز در سوم شهریورماه سال ۱۳۲۰ خورشیدی می‌پردازد.

وی خاطرنشان کرد: در اواسط ویرایش کتاب اخیر خود (چکامه ایران یاد، آئین‌ها و اسطوره‌های از یادرفته) لحظه‌ای به این اندیشیدم که برای یافتن اسطوره‌ها، چندان نیاز به سفر به دوردست‌ها و اعماق تاریخ نیست.

به گفته وی، همین چند دهه پیش مرزبانان پاسگاه پل آهنی جلفا حماسه‌ای را خلق کردند که در تاریخ پرفراز و نشیب این مرزوبوم کم‌سابقه است.

این محقق و شاعر حماسه‌سرای اصفهانی تصریح کرد: روایت غیرتمندی و شجاعت شهیدان والامقام استوار عبدالعلی نعمتی، مصیب ملک‌محمدی، سیدمحمد راثی هاشمی و عبدالله شهریاری را با آنچه در توان و بضاعت دارم، پیشکش علاقه‌مندان می‌کنم.

کلانترمعتمدی که به‌تازگی از تازه‌ترین اثر خود به نام دفتر سوم منظومه اصفهان رونمایی کرد، افزود: تلاش می‌کنم که این کار برای سوم شهریورماه (سالگرد این حماسه ملی) آماده شود و علاقه‌مندان به این حماسه و وطن‌پرستانی این‌چنین را سیراب کند.

به گزارش ایمنا، در سوم شهریور سال ۱۳۲۰، با شروع حملات زمینی و هوایی شوروی و انگلیس از نقاط مختلف به ایران و هنگام تهاجم نیروهای ارتش شوروی از منطقه شمال‌غرب، چهار تن از مرزبانان ایرانی با نام‌های «سرجوخه مصیب ملک‌محمدی»، «سیدمحمد راثی‌هاشمی»، «عبدالله شهریاری» و «عبدالعلی نعمتی» با وجود دستور به مقاومت نکردن با توجه به تعداد بسیار زیاد لشکر شوروی و اعلام بی‌طرفی ایران نسبت به جنگ اروپا، به‌صورت داوطلبانه ۴۸ ساعت مقابل نیروهای مهاجم روی پل آهنی جلفا مقاومت و از خاک میهنشان دفاع کردند.

خانواده‌های این سه ژاندارم وطن‌پرست و شجاع ایرانی، نزدیک به ۶۰ سال از سرنوشت آنان بی‌خبر بودند. آنها تصور می‌کردند پدرانشان از سوی روس‌ها اسیر شده‌اند و در اردوگاه‌های کار اجباری در سیبری زیر فشار کار طاقت‌فرسا از دنیا رفته‌اند، تا آن که در سال ۱۳۸۰ و از طریق یک گزارش خبری صداوسیما از سرنوشت آنان باخبر شدند.

کد خبر 576378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.