وجود مقادیر بالای مواد خنک‌کننده خطرناک در سیگارهای الکترونیکی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود از وجود مواد خنک‌کننده خطرناک در سیگارهای الکترونیکی خبر داده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرگ ۹ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا، مهارت بالای سگ‌ها در تشخیص کرونا، کمک هوش مصنوعی در خواندن آزمایشات پوستی، وجود مقادیر بالای مواد خنک‌کننده خطرناک در سیگارهای الکترونیکی، ابداع یک مدل یادگیری ماشینی برای شناسایی مبتلایان به کووید- ۱۹ بلندمدت، درمان آلزایمر و پارکینسون با هولوگرام‌های چاپ سه‌بعدی، کشف احتمالی یک منبع جدید برای پرتوهای کیهانی، شارژ ایمپلنت‌های پزشکی با گلوکز خون و درمان دیابت نوع یک با نوعی ژل حاوی پروتئین در صدر اخبار پربازدید سرویس علم و فناوری ایمنا درهفته‌ای که گذشت قرار گرفته است که در این بسته خبری بازنشر می‌شود.

مرگ ۹ میلیون نفر در جهان به خاطر آلودگی هوا!

یک پژوهش جدید نشان می‌دهد که آلودگی هوا در سال ۲۰۱۹ باعث مرگ ۹ میلیون نفر در سراسر جهان شده است که از هر شش نفر، مرگ یک نفر را شامل می‌شود. " ریچ فولر" (Rich Fuller)، پژوهشگر "اتحاد جهانی بهداشت و آلودگی" (GAHP) و همکارانش، ابتدا تأثیر آلودگی را بر مرگ‌های زودرس ارزیابی کردند و دریافتند که آلودگی هوا باعث مرگ ۹ میلیون نفر شده است.

آنها برای کشف این موضوع که مرگ و میرهای مرتبط با آلودگی هوا چقدر ممکن است تغییر کرده باشند، تجزیه و تحلیلی را با استفاده از داده‌های پژوهش "بار جهانی بیماری‌ها" (GBD) تکرار کردند.

" فولر" اظهار کرد: مشکل آلودگی هوا این است که هیچ‌کس به طور مستقیم در اثر آن از دنیا نمی‌رود. انسان‌ها از بین می‌روند؛ زیرا آلودگی هوا به آنها بیماری را منتقل می‌کند که بعداً آنها را می‌کشد.

شارژ ایمپلنت‌های پزشکی با گلوکز خون

شارژ ایمپلنت‌های پزشکی می‌تواند کار مشکلی باشد در حالی که استفاده از منابع سوخت بدن می‌تواند به حفظ آنها برای طولانی مدت کمک کند. طراحی جدید یک پیل سوختی(fuel cell) کوچک که گلوکز را به الکتریسیته تبدیل می‌کند، می‌تواند انرژی ایمپلنت‌ها را به شکل کارآمدتری نسبت به هر طرح دیگری که تاکنون وجود داشته، تأمین کند.

ایمپلنت‌هایی مانند ضربان‌سازها ممکن است نیاز به چندین دهه کار در بدن داشته باشند؛ بنابراین نیاز به منابع ثابت برق دارند و کابل‌ها را نمی‌توان از روی پوست بیمار عبور داد. باتری‌ها ممکن است راه حل واضحی باشند، اما تعویض آنها نیاز به جراحی دارد و حتی با وجود پیشرفت‌های جدید برای شارژ بی‌سیم باتری از خارج از بدن، این باتری‌ها هنوز حجم زیادی به دستگاه‌هایی که باید تا حد امکان کوچک و سبک باشند، اضافه می‌کنند.

مهارت بالای سگ‌ها در تشخیص کرونا

محققان اظهار کرده‌اند سگ‌های آموزش دیده قادر به تشخیص ویروس کرونا در افراد مبتلا به این بیماری هستند. نتایج مطالعه جدید محققان دانشگاه هلسینکی نشان می‌دهد که سگ‌های لابرادور رتریور و نژاد وایت شپرد می‌توانند تا ۹۷ درصد موارد مثبت را شناسایی کنند.

طبق تحقیقات جدید، سگ‌های مواد یاب آموزش‌دیده اکنون می‌توانند مسافران آلوده به کروناویروس سندرم حاد تنفسی دو در فرودگاه‌ها را نیز به دقت تشخیص دهند. محققان فنلاندی می‌گویند سگ‌ها می‌توانند ابزار ارزشمندی برای مهار همه‌گیری در فرودگاه‌ها و سایر مکان‌هایی که دارای جمعیت زیاد هستند، باشند.

سگ‌ها حس بویایی بسیار قوی دارند و می‌توانند بوی یک ماده در سطوحی به اندازه یک تریلیون را بسیار بهتر از هر روش موجود دیگری، دریابند. داده‌های اولیه نشان می‌دهد که سگ‌ها را می‌توان در عرض چند هفته آموزش داد تا نمونه‌هایی از بیماران مبتلا به عفونت کووید -۱۹ را با درجه‌ای از دقت قابل مقایسه با تست استاندارد سواب بینی و گلو PCR تشخیص دهند.

کمک هوش مصنوعی در خواندن آزمایشات پوستی

گروهی از محققان لهستانی موفق به توسعه سیستمی شده‌اند که به واسطه آن انجام آزمایشات حساسیت پوستی به طور بهتری انجام خواهد شد و نتایج به دست آمده نیز قابل اعتمادتر خواهند بود.

طی سال‌های اخیر دانشمندان از هوش مصنوعی در طیف گسترده‌ای از موارد استفاده می‌کنند یکی از آن موارد استفاده از هوش مصنوعی برای خواندن آزمایشات پوستی است. اخیراً محققان لهستانی از توسعه پلتفرمی خبر داده‌اند که با وجود آن، افرادی که از آلرژی رنج می‌برند، می‌توانند نفس راحتی بکشند چراکه محققان دانشگاه صنعتی ورشو یک راه حل تشخیصی به نام " SkinLogic" توسعه داده‌اند که به واسطه آن انجام آزمایشات آلرژی پوستی بهتر و نتایج نیز قابل اعتمادتر خواهد بود.

وجود مقادیر بالای مواد خنک‌کننده خطرناک در سیگارهای الکترونیکی

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود از وجود مواد خنک‌کننده خطرناک در سیگارهای الکترونیکی خبر داده‌اند. پژوهش جدیدی که در "دانشگاه دوک"(Duke University) آمریکا انجام شده است، نشان می‌دهد که سازندگان سیگارهای الکترونیکی، سطوح احتمالاً خطرناکی از عوامل خنک‌کننده مصنوعی موسوم به "WS-3" و "WS-23" را به سیگارهای الکترونیکی یک بار مصرف اضافه می‌کنند.

سیگارهای الکترونیکی با طعم نعنا و جوهر نعناع به دلیل اثر خنک‌کنندگی، بسیار محبوب هستند. عرضه‌کنندگان سیگار الکترونیکی اخیراً استفاده از مواد خنک‌کننده مصنوعی را به عنوان افزودنی‌هایی آغاز کرده‌اند که خاصیت خنک‌کنندگی دارند، اما بوی نعناع ندارند. دانش بسیار محدودی در مورد محتوای خنک‌کننده‌های مصنوعی در سیگارهای الکترونیکی یا در مورد خطرات آنها برای سلامتی وجود دارد.

ابداع یک مدل یادگیری ماشینی برای شناسایی مبتلایان به کووید- ۱۹ بلندمدت

دانشمندان آمریکایی، یک مدل یادگیری ماشینی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به شناسایی افراد مبتلا به کووید -۱۹ بلندمدت کمک کند. دانشمندان بالینی از مدل‌های یادگیری ماشینی برای بررسی داده‌های "پرونده الکترونیکی سلامتی" (EHR) استفاده کرده‌اند که یک پایگاه داده بالینی ملی است و با بودجه مؤسسه ملی سلامت آمریکا پشتیبانی می‌شود. هدف دانشمندان تشخیص ویژگی‌های افراد مبتلا به کووید -۱۹ بلندمدت و عواملی بود که ممکن است به شناسایی چنین بیمارانی با استفاده از داده‌های سوابق پزشکی آنها کمک کنند.

کشف احتمالی یک منبع جدید برای پرتوهای کیهانی

با توجه به رصدهای تلسکوپی موسوم به "مجیک" به نظر می‌رسد، ابرنواخترها یکی از منابع پرتوهای کیهانی باشند. تلسکوپ " مجیک"(MAGIC)، ابرنواختر " آراس ماراَفسای"(RS Ophiuchi) را رصد کرده است که در پرتوهای گاما با انرژی بسیار بالا می‌درخشد. پرتوهای گاما از پروتون‌هایی که تا انرژی‌های بسیار بالا پس از انفجار شتاب می‌گیرند، تشکیل می‌شوند. این موضوع نشان‌دهنده آن است که ابرنواخترها منبع تشعشات کیهانی در جهان هستند که عمدتاً از پروتون‌های غنی از انرژی تشکیل شده‌اند. این پروتون‌ها تقریباً با سرعت نور در فضا حرکت می‌کنند

درمان آلزایمر و پارکینسون با هولوگرام‌های چاپ سه‌بعدی

پژوهشگران اسپانیایی، گروهی از هولوگرام‌های چاپ سه‌بعدی را طراحی کرده‌اند که می‌توانند به درمان آلزایمر و پارکینسون کمک کنند. هولوگرام‌های طراحی‌شده توسط پژوهشگران "دانشگاه فنی والنسیا" (UPV) و "شورای ملی تحقیقات اسپانیا" (CSIC)، امکان باز کردن سد خونی مغز را به صورت انتخابی، کارآمد و با تمرکز بالا فراهم می‌کنند و همچنین، تجویز دارو برای درمان آسیب‌هایی که سیستم عصبی مرکزی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، سهولت می‌بخشند.

همان گونه که "فرانسیسکو کامارنا" (Francisco Camarena)، از پژوهشگران این پروژه توضیح داد، پرتوهای فراصوت متمرکز به دلیل ظرفیت خود برای ایجاد اثرات درمانی به روشی دقیق و غیرتهاجمی، قابلیت زیادی برای درمان بیماری‌های عصبی دارند. با وجود این موضوع اعمال این روش‌ها در ساختارهای سیستم عصبی مرکزی به دلیل وجود دو مانع، پیچیده است. یکی از این موانع، اثرات انحراف و ضعیف شدن جمجمه و دیگری فضای پیچیده و گسترده ساختارهای عمیق مغز است.

درمان دیابت نوع یک با ژل حاوی پروتئین

پژوهشگران آمریکایی، ژل حاوی پروتئین ابداع کرده‌اند که می‌تواند به کنترل دیابت نوع یک کمک کند. پیوند سلول‌های پانکراس در کنار یک میکروژل منتشرکننده پروتئین، طی پژوهش جدیدی توانست کنترل دیابت نوع یک را در میمون‌ها بهبود ببخشد؛ بدون اینکه سلول‌های پیوندی پس زده شوند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک برای تنظیم قند خون خود باید انسولین تزریق کنند زیرا سیستم ایمنی آنها به اشتباه به سلول‌های بتا در پانکراس حمله می‌کند که معمولاً هورمون کاهش‌دهنده قند خون یا انسولین را تولید می‌کنند.

کد خبر 576336

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.