۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال‌وبختیاری احیا شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال‌وختیاری گفت: در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال‌وبختیاری مرمت و احیا شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا جیلان امروز - پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت - در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هم‌زمان با هفته میراث‌فرهنگی ۱۱ عنوان برنامه در حوزه میراث‌فرهنگی این استان برگزار و اجرا خواهد شد.
وی افزود: اجرای آئین محلی بندبازی، بازی‌های بومی محلی، آشنایی کودک و موزه، رونمایی از بخش کتیبه‌های اسلامی در موزه باستان‌شناسی، قدردانی از موزه‌داران بخش خصوصی، پیشکسوتان و هنرمندان، برگزاری نشست تخصصی باستان‌شناسی و مرمت و غبارروبی امام‌زادگان دو معصوم (س) شهرکرد از مهم‌ترین برنامه‌های هفته میراث‌فرهنگی در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، اضافه کرد: بر اساس ۸۰ فصل مطالعات و پژوهش‌های باستان‌شناسی در چهارمحال و بختیاری تاکنون چهار هزار اثر تاریخی و فرهنگی غیرمنقول شامل بناها و محوطه‌های تاریخی در استان شناسایی و از این تعداد ۶۴۴ اثر در بهشت آثار ملی ایران ثبت شده است. اکنون ۳۰ اثر طبیعی، ۹۳ اثر معنوی (میراث‌ناملموس) و ۱۳ هزار شیء منقول تاریخی از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

وی با اشاره به وجود ۱۳ موزه در چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: از این تعداد هشت موزه دولتی و مشارکتی و خصوصی است که بر اساس آمار موجود از فروش بلیت‌ها، سالانه بیش از ۱۴۰ هزار نفر از این موزه‌ها بازدید می‌کنند. بافت تاریخی چالشتر شهرکرد و بافت روستایی یاسه‌چای شهرستان سامان و سرآقاسید شهرستان کوهرنگ از بافت‌های با ارزش در این استان است که در سال‌های اخیر، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اقدامات مطلوبی برای ساماندهی، مرمت و جذب گردشگر در این مکان‌ها انجام داده است.

جیلان با اشاره به مستندنگاری و سامان‌دهی ۱۰ هزار شیء تاریخی در سامانه جام، گفت: مرمت و احیای بناهای تاریخی شامل مساجد، بقاع متبرکه، خانه‌ها و حمام‌های تاریخی از مهم‌ترین اولویت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: به‌همین منظور در سال‌های اخیر ۸۸ بنای تاریخی شاخص چهارمحال و بختیاری مرمت و احیا شدند که مجموعه فرهنگی تاریخی قلعه تاریخی چالشتر، قلعه بارده و اتاق آئینه شهرکرد از مهم‌ترین این بناها است. سال گذشته ۲۲ اثر تاریخی منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس واجد شرایط از چهارمحال و بختیاری در فهرست آثار ملی کشور ثبت و دو بنا و یک بافت تاریخی در استان مرمت شده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: در سال گذشته ۳۰ طرح مرتبط با توسعه زیرساخت‌های گردشگری و طرح مختص ایجاد زیرساخت‌های مناطق نمونه گردشگری در این استان اجرایی شد.

وی گفت: حفظ، مرمت و احیا بناها، محوطه‌ها، بافت‌ها و اموال تاریخی فرهنگی موجود در چهارمحال و بختیاری از مهم‌ترین اهداف و برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در سال‌جاری به‌شمار می‌رود.

جیلان اضافه کرد: ثبت آثار تاریخی، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی ایران، تعمیر و مرمت بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی، واگذاری بناهای واجد شرایط به سرمایه‌گذاران برای احیا و بهره‌برداری و پژوهش و اجرای برنامه‌های مرتبط با کاوش‌های باستان‌شناسی از دیگر اهداف و برنامه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چهارمحال و بختیاری در سال ۱۴۰۱ است.

کد خبر 576317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.