بررسی وضعیت شیعیان عربستان در ماهنامه «خیمه»

یک‌صدوچهل‌ودومین شماره خیمه در فروردین و اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ برای بیستمین سال پیاپی منتشر شد.

به گزارش ایمنا، در این شماره از مجله خیمه، بخش چهره ماه این شماره خیمه به مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن شفیعی با عنوان «آقا سید محسن» اختصاص‌داده‌شده است و دکتر محمدرضا سنگری، دکتر محمدحسین ظریفیان و همچنین فرزند حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن شفیعی از خاطرات خود در مورد این روحانی محبوب و مردمی خطه خوزستان گفته‌اند. در بخش یادمان این شماره هم به مرحوم آیت‌الله ری‌شهری پرداخته شده است.

گزارش ماه خیمه، عنوان «مداحی که کام هیئتی‌ها را تلخ کرد» را برای خود انتخاب کرده است و با میان تیترهایی چون «روضه فروشی نیست، عذرخواهی خانه مداحان، انتقاد از تقطیع حرف‌ها، دست‌بوس پیر غلامان هستم، شهرستان رفتن خرج دارد، برداشت‌ها اشتباه بود» روایتی از حاشیه‌های پیش‌آمده پیرامون اظهارنظر یکی از مداحان در باب پاکت مداحی را ارائه کرده است.

در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:

«نیمه شعبان ۱۴۰۰ بود که مهدی اکبری، یکی از مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام در یک برنامه مجازی حضور پیدا کرد و به بحث پیرامون موضوعات مختلف پرداخت یکی از موضوعاتی که او درباره آن اظهارنظر کرد، بحث صله و پاکت مداحان بود. او در ابتدا شروع بحثش دراین‌خصوص توضیحاتی داد و اظهار کرد که ممکن است حرف‌های بزنم که خیلی‌ها خوششان نیاید. مخاطب با شنیدن این بحث انتظار انتقاد شدید و تاخت او نسبت به پاکت‌های سنگین مداحان را داشت اما به یکباره او گفت تعیین کردن پاکت از سوی مداحان اشکالی ندارد و وقتی مداحی را دعوت می‌کنند یعنی هنر او را می‌خواهند بنابراین باید هزینه‌اش را پرداخت کنند. مهدی اکبری در اظهارنظر خود از انتقادات و دلسوزی‌های یک قشر با عنوان «پیرغلام زودرس» گلایه کرد. این اظهارات به‌سرعت در فضای مجازی دست‌به‌دست شد و فیلم کوتاهی از این اظهارات نقل محافل و صفحات مجازی فعالان این عرصه شد. سخنان این مداح ۴۳ ساله اهل مشهد با هشتگ روضه فروشی نیست در شبکه‌های اجتماعی بازتاب یافت، چرا که مسئله معلوم و شرط کردن رقم پاکت و مبلغ مداحی از خطوط قرمزی است که همیشه در جامعه مداحان سنتی تقبیح شده است.»

پرونده ویژه این شماره خیمه در مورد شیعیان مظلوم عربستان است. در این پرونده علی‌اصغر هادی‌پور یادداشتی با عنوان مظلومان سرزمین وحی را نوشته و دکتر سعید طاووسی مسرور ذیل عنوان «شیعیان در عربستان حسینیه داشتند» به تاریخچه نسبت شیعیان و وهابیت پرداخته است. محمدعلی میرزایی، یاسر قزوینی حائری و آیت‌الله اختری از دیگر نویسندگان این پرونده هستند.

دکتر جعفر نکونام در بخش آئین این شماره خیمه، به ایدئولوژیک بودن مطالعات قرآنی پرداخته و اعلام کرده: «مطالعات قرآنی ما نیازمند تحول است. هم در توجه به‌پیش فرض‌ها و گذر از نگاه ایدئولوژیک و هم در روش». ماموستا نقیبی؛ عالم اهل‌سنت در این بخش به مسئولان توصیه کرده است که نهج‌البلاغه بخوانند و دکتر طالعی هم از کتاب «الامام المجتبی» نوشته علامه مقرم به‌عنوان یک شاهکار درباره کریم اهل‌بیت (ع) یاد کرده است.

علی اشرف فتحی پژوهشگر حوزه و پژوهشگر تاریخ در بخش فرهنگ خیمه از لزوم بازنگری در الگوهای توزیع وجوهات شرعی گفته و الهام امین هم از نوشته تازه خود باعنوان «عقیله» که روایتی جذاب و خواندنی از زندگانی حضرت زینب (س) است گفته است.

انتشار ماهنامه خیمه از اردیبهشت ۱۳۸۱ آغاز شده است. دو شماره اول با عنوان زمزم منتشر شد و از آبان ۱۳۸۱ به خیمه تغییر نام داد.

موضوع اصلی خیمه طی این ۲۰ سال هیأت ها و مجالس مذهبی، عاشورا، امام حسین (ع) ادبیات دینی و آیین‌های مذهبی بوده است.

ساختار محتوایی و ستون‌های ثابت خیمه معمولاً از ارکان و اسامی متداول در هیأت ها وام‌گرفته شده است. ستون‌ها و بخش‌های ثابتی چون: خطبه، علم‌وکتل، آداب، امن یجیب، از پنجره نگاه شما، گریز، حدیث باب عشق، هیئت، حجره، خیمه هنرمندان، خطبه، روضه، مقتل، صلوات، مهدیه، منبر، میان‌دار، نیایش، نینوا، خیمه کودک، خیمه نوجوان، خیمه دانشجو، تا کربلا، تکیه، زینبیه، زمزمه، پذیرایی.

پرونده ویژه شیعیان عربستان جدیدترین شماره «خیمه»

کد خبر 576277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.