میراث تمدنی و فرهنگی ماندگار در ایران و جهان با نگاه و تفکر دینی شکل گرفته است

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: میراث تمدنی، فرهنگی و ابنیه تاریخی ماندگار ایرانی و جهانی همه با نگاه و تفکر دینی شکل گرفته و ساخته شده است. در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کارهای مشترک زیادی با سازمان اوقاف و امور خیریه داریم.

به‌گزارش ایمنا، آئین امضای تفاهم‌نامه فی‌مابین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و سازمان اوقاف و امور خیریه عصر امروز _چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه_ با حضور وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و معاونان او، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، مدیران کل ستادی به شکل حضوری و مدیران کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و مدیران استانی سازمان اوقاف و امور خیریه ۳۱ استان به شکل ویدئو کنفرانس در سالن فجر وزارتخانه برگزار شد.

سیدعزت‌الله ضرغامی در این مراسم ضمن تبریک روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث‌فرهنگی، اظهار کرد: امروز در جلسه هیئت دولت فرصتی شد تا گزارشی از میراث‌فرهنگی به آقای رئیسی ارائه کنم و او از این گزارش استقبال کرد.

او افزود: از آقای خاموشی برای همفکری‌ها و همکاری‌هایی که طی چند ماه گذشته داشتند، تشکر می‌کنم که امروز منجر به انعقاد تفاهم‌نامه روشن و عملی خواهد شد. ان‌شاءالله نگاه‌های مشترکی که در تفاهم‌نامه وجود دارد، بتواند خروجی قابل قبول داشته باشد.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تصریح کرد: موزه علی‌رغم آنکه احساس می‌شود ایستا و کم‌تحرک است، مظهر دینامیک و پویایی است. موزه حلقه وصل گذشتگان با آیندگان است که اگر درست تبیین و تفسیر شود، منشأ تحرک‌های ماندگار در جامعه خواهد شد و آینده را می‌سازد. امروز در روز اول هفته میراث‌فرهنگی با سازمان اوقاف و امور خیریه کار را شروع کردیم که یک نهاد ملی و مذهبی است.

ضرغامی ادامه داد: تجربه من در داخل و خارج کشور حاکی از آن است که میراث تمدنی و فرهنگی و ابنیه تاریخی ماندگار و جهانی همه با یک نگاه و تفکر دینی شکل گرفته و ساخته شده است.

وی گفت: کلیسا با یک نگاه دینی ساخته شده است و بسیاری از اماکن ماندگار دیگر از جمله تخت جمشید با نگاه دینی و وحدانیت در قبال تفکرهای ماقبل خود ساخته شده است. وقتی آثار اسلامی را در سطح ملی و جهانی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم میراث‌فرهنگی در نگاه ارزشمند دینی‌مان یعنی کارنامه تمدنی ما شکل گرفته است. این موضوع نشان می‌دهد که دین و اعتقادها، نقش محوری در میراث‌فرهنگی دارد.

وزیر میراث‌فرهنگی ادامه داد: آقای خاموشی نگاه عمیق فرهنگی، سازندگی، عمرانی، اجتماعی و اقتصادی دارد و از من انگیزه‌شان برای رونق این حوزه‌ها بیشتر بوده و نگاهشان کاملاً کارشناسانه است.

وی یادآور شد: جلسه‌ای با همکاران آقای خاموشی داشتم و زمینه‌های همکاری را بیان کردم. در سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به ویژه در حوزه صنایع‌دستی و گردشگری کارهای مشترک زیادی داریم.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به مدیران کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌ها و مدیران کل استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: توجه داشته باشید، اگر دو مدیر در استان با یکدیگر خوب همراه باشند و مدیریت داشته‌ها را درست انجام دهند و ظرفیت‌ها را یکی کنند، کاری باقی نمی‌ماند.

وی افزود: بر اساس یک مسئله جزئی نباید مدیران کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی، اداره‌های کل اوقاف استان‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه با یکدیگر بحث کنند. مسائل مشترک زیادی داریم که وقت برای مسائل جزئی نیست. باید در بقاع متبرکه برای مردم خدمات خوبی از جمله راه‌اندازی مراکز اقامتی و بازارچه‌های صنایع‌دستی ارائه شود.

ضرغامی خاطرنشان کرد: این تفاهم‌نامه و زمینه‌های همکاری آن دقیق نوشته شده است. از مدیران استانی تقاضا دارم دقیق مطالعه کنند و برای اجرایی شدن مفاد آن با اداره‌های کل اوقاف استان‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه جلسه مشترکی برگزار کنند.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان به معاون میراث‌فرهنگی و آقای خاموشی پیشنهاد داد تا سالیانه جایزه اول به همکاری بین مدیران کل استانی وزارت میراث‌فرهنگی و سازمان اوقاف و امور خیریه اختصاص دهند و کارهایی که انجام دادند، به رسانه‌ها اعلام کنند.

منبع: میراث آریا

کد خبر 576105

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.