نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز هشتم

درهای نمایشگاه بین‌المللی کتاب در مصلای تهران پس از تعطیلی یک روزه به دلیل آلودگی هوا با کاسته شدن از حجم آلودگی‌ها امروز (چهارشنبه) به روی مردم، ناشران و کتاب‌دوستان باز شد، البته روز گذشته بخش مجازی کتاب فعال بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امروز همزمان با هشتمین روز نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با توجه به استمرار آلودگی هوا و تعطیلی مدارس در تمامی مقاطع تحصیلی، استقبال همچون روزهای گذشته بوده است البته هشدارها مبنی بر این بوده که افراد و گروه‌های حساس فقط در مواقع ضروری از منزل خود خارج شوند و شاید این موضوع بر استقبال علاقه مندان از این نمایشگاه تأثیر گذار بوده است. از نکات مثبت این نمایشگاه حضور کودکان و نوجوانان و علاقه آنها به کتاب و کتابخوانی است.

بر اساس اعلام مسئولان برگزاری نمایشگاه، امسال ۲۸۰۰ ناشر برای شرکت در این رویداد فرهنگی ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۷۰۰ ناشر داخلی و ۱۷۰ ناشر خارجی به صورت حضوری در مصلی مستقر هستند و ۱۱۰۰ ناشر دیگر نیز ترجیح داده‌اند صرفاً به صورت مجازی شرکت کنند.

امسال اولین سالی است که ناشران در سازه موقت نیستند و در فضای مسقف با متراژ ۹۰ هزار مترمربع جانمایی شده‌اند، همچنین با توجه به شرایط بهداشتی میزان متراژ مفید کمتری به ناشران اختصاص یافته است. همچنین کشور قطر میزبان جام جهانی فوتبال به عنوان مهمان‌ویژه نمایشگاه کتاب تهران معرفی شده است.

زینب سلیمانی، مدیر بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی صبح امروز با حضور در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از غرفه خط مقدم، نشر راهیار، سوره مهر و تورق بازدید کرد و در نهایت در غرفه «مکتب حاج قاسم» حضور یافت و دقایقی با چهره‌ها و بازدیدکنندگان گفت‌وگو کرد. فرزند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، همچنین مورد استقبال قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران قرار گرفت.

امروز همچنین حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر رشاد، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور در شبستان مصلی امام خمینی (ره) تهران ابتدا با حضور در بخش ناشران داخلی از غرفه ناشران مختلف بازدید کرد و در غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضور یافت.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز هشتم

در هشتمین روز از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، «کوهستان آتش» از مجموعه کتاب‌های کارنامه لشکر ۲۷ محمد رسول الله و "کتاب پنجم" از این مجموعه در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی رونمایی شد؛ در این مراسم گلعلی بابایی، نویسنده کتاب و صادق وفایی، کارشناس و منتقد حوزه کتاب، حضور داشتند.

کاری کاهیلوتو، سفیر فنلاند یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه کتاب بود، همچنین آندری گلاسیموف، نویسنده روس که با حضور در نمایشگاه کتاب تهران و غرفه کشور روسیه از نمایشگاه کتاب کشورمان بازدید کرد و در اظهار نظری تاکید می‌کند: «من برای اولین بار در نمایشگاه کتاب تهران شرکت می‌کنم و حس بسیار خوبی از آن گرفتم. جو خلاقانه‌ای را می‌بینم، تعداد زیاد غرفه‌ها برایم جالب توجه است. من در نمایشگاه‌های کتاب کل جهان حضور داشتم، در مجموع همه نمایشگاه‌ها به هم شبیه هستند، اما ادب، احترام و رفتار دوستانه‌ای که ایرانی‌ها دارند برایم قابل توجه است.»

تعدادی از نوجوانان افغانستان که دانش‌آموزان مدرسه فرهنگ هستند نیز امروز در قالب تور کتاب‌گردی از سالن کودک و نوجوان نمایشگاه کتاب بازدید کردند. این تور کتاب‌گردی به همت واحد «کدومو»، معاونت کودک و نوجوان مؤسسه تبیان و با همکاری کمیته فرهنگی نمایشگاه کتاب برگزار شد.

اما برای آگاهی از نظرات مردم به عنوان بازدیدکنندگان نمایشگاه، به میان آنها رفتیم.

«محمد عزیزی» کودک هفت ساله‌ای که با شور و اشتیاق زیادی همراه با مادر خود به نمایشگاه آمده است، می‌گوید: «همه جای نمایشگاه را دیدم و با کمک مادرم تعدادی کتاب رنگ‌آمیزی خریدم؛ امروز خیلی خوشحالم که توانستم اینجا بیایم».

«مهتاب رحمتی» دانش آموز ۱۴ ساله درباره فضای نمایشگاه کتاب و بازدیدی که از این مکان داشت، اظهار می‌کند: برای خرید کتاب‌های مورد علاقه‌ام اینجا آمدم، دوست دارم بتوانم از انتشارات مختلف کتاب‌هایی که نیاز دارم را با قیمت مناسب بخرم.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب در روز هشتم

«هر بار نمایشگاه کتاب برگزار شده است، برای بازدید رفتم، اما فکر نمی‌کردم امسال با توجه به شرایط کرونایی که داشتیم، شاهد استقبال گرم مردم باشیم؛ من فقط یک انتقاد دارم آن هم اینکه از محل پارک خودروها تا ورودی سالن نمایشگاه هیچ وسیله نقلیه‌ای مثل خودروهای برقی برای جابه‌جایی مراجعه‌کنندگان در نظر گرفته نشده است و این موضوع کمی باعث خستگی افرادی می‌شود که توان کافی برای پیاده‌روی ندارند»؛ اینها صحبت‌های زن میان‌سالی است که همراه نوه خود برای بازدید از نمایشگاه کتاب آمده بود.

او ادامه می‌دهد: فضای نمایشگاه امسال نسبت به سال‌های قبل تفاوتی ندارد، اما انتظار استقبال خوب از طرف مردم را با توجه به مشکلات اقتصادی و کرونا نداشتم.

نوجوان ۱۵ ساله‌ای که به‌همراه همکلاسی خود به نمایشگاه کتاب آمده بود، در اظهارنظری پیرامون نمایشگاه کتاب، اظهار می‌کند: «بیشتر به‌دنبال کتاب‌های علمی و آموزشی بودم و توانستم چند جلد از این کتاب‌ها را بخرم. البته نرم افزار کتابخانه های عمومی که برای جست‌وجوی کتاب قرار داده‌اند، خراب است و من و دوستم نتوانستیم کتاب مورد نظرمان را جست‌وجو و دریافت کنیم، البته از فضای معنوی، فرهنگی و اسلامی نمایشگاه راضی بودیم.

یکی دیگر از بازدیدکنندگان نمایشگاه، می‌گوید: «پرستار بخش آی. سی. یو بیمارستان هستم و در این نمایشگاه کتاب‌های روبان و روان شناسی خرید کردم؛ خیلی خوشحالم که بعد از دو سال باز هم نمایشگاه کتاب برگزار شده است، در هر یک از راهروهای نمایشگاه افراد زیادی مشغول دیدن یا خرید کتاب هستند و من از دیدن این صحنه‌ها لذت می برم. آرزو می‌کنم که فرهنگ کتابخوانی بیشتر در بین مردم ریشه کند».

به گزارش ایمنا، سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از بیست و یکم اردیبهشت آغاز شده است و تا سی و یکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ در دو بخش حضوری در مصلای امام خمینی (ره) و مجازی در سامانه ketab.ir دایر خواهد بود.

کد خبر 576021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.