دو راهی برلین برای تبدیل شدن به شهر بدون خودرو

تایید پیش‌نویس لایحه بلندپروازانه حزب سبز برلین برای تبدیل بعضی از محله‌های شهر به مناطق بدون خودرو در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، حزب سبز برلین به‌تازگی پیشنهادی در سنای شهر ارائه کرده است که بر اساس آن مرکز شهر برلین، بدون خودرو می‌شود. اگرچه این پروژه از ممنوعیت کامل ورود خودروها پشتیبانی نمی‌کند اما پیشنهاد می‌کند ترافیک وسایل نقلیه موتوری در داخل حلقه U-Bahn به شدت کاهش یابد. U-Bahn یک خط متروی دایره‌ای است که به مساحت ۸۸ کیلومتر مربع در قلب پایتخت آلمان قرار دارد.

علی‌رغم حضور سبزها در اداره شهر و سیاستی که توسط بتینا جاراش، سناتور محیط زیست، رهبری می‌شد، پیشنهاد با انتقادات قابل‌توجهی در سنا مواجه شد. ابتکار "برلین بدون خودرو" به عنوان یک فشار برای همه‌پرسی شروع شد که شبیه به فشار برای رفراندوم برای سلب مالکیت از مالکان بزرگ زمین بود.

علاوه بر این، سبزها در انتخابات محلی سپتامبر گذشته، برای این پیشنهاد رفراندوم به کارزار پرداختند، اما زمانی که وارد دولت شدند، سیاست بدون خودرو به طور قابل‌توجهی در توافقنامه ائتلاف از حمایت برخوردار نبود.

بنابراین، نمایندگان سنا و شرکای ائتلافی دولت شهری نسبت به حمایت از این لایحه ابراز تردید کردند؛ در واقع، سنا توصیه کرده است که مجلس نمایندگان برلین آن را رد کند.

دوراهی برلین برای تبدیل شدن به شهر بدون خودرو

اگر مجلس، لایحه و مفاد آن را در بازه زمانی چهار ماهه رد کند، حامیان این لایحه می‌توانند خواستار انتقال آن به رأی مردم در همه‌پرسی شوند. نکته مهم این است که قانون پیشنهادی می‌تواند به همه‌پرسی گذاشته شود زیرا به ۵۰ هزار امضای منحصربه‌فرد رسیده است.

بر اساس بیانیه شهر، سنای برلین اصول اساسی ذکر شده در این لایحه را به اشتراک می‌گذارد که شامل تعیین مناطق امن برای ترافیک، ایجاد محیطی سازگار با آب‌وهوا و کاهش استفاده از وسایل نقلیه موتوری شخصی و در عین حال ترویج حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه‌سواری و ترافیک عابران پیاده است. با این حال، اعضای سنای برلین معتقدند که این قانون بیش از حد محدودکننده است.

اساساً، همه‌پرسی برای "برلین بدون خودرو" پیشنهاد می‌کند که طی چهار سال، منطقه شهری در حلقه U-Bahn به ناحیه‌ای با "کمترین میزان خودرو" تبدیل شود. این خیابان‌ها فقط اجازه حضور تاکسی، حمل‌ونقل عمومی، پلیس، آتش‌نشانی، دوچرخه و وسایل نقلیه الکتریکی کوچک مانند دوچرخه‌های الکترونیکی و ویلچر موتوری را می‌دهد. همه وسایل نقلیه موتوری دیگر نیاز به مجوزی دارند که به رانندگان اجازه می‌دهد در سال، ۱۲ سفر در این مناطق داشته باشند.

یکی از انتقادهای کلیدی که سنا به این لایحه وارد کرده است، این واقعیت است که اجرای آن، یک بحران پارکینگ در خارج از حلقه U-Bahn ایجاد می‌کند و مسائل ترافیکی را به بیرون شهر منتقل می‌کند.

در بیانیه رسمی همچنین اشاره شده است که جمعیت شهر می‌تواند با یک سیاست جابه‌جایی ترافیکی طولانی‌مدت، مستمر و تدریجی، مزایای تحرک پایدار را تجربه کند. علاوه بر این، مقامات محلی توضیح داده‌اند که مناطق کم انتشار، یک ابزار سیاستی عالی است که باید به تدریج گسترش یابد تا بیشتر شهر را پوشش دهد.

دوراهی برلین برای تبدیل شدن به شهر بدون خودرو

کد خبر 575941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.