سریع ترین روش های مهاجرت به کانادا کدامند؟

اگرچه مهاجرت به کانادا نیازمند هزینه و تلاش قابل توجهی است، اما نتیجه‌ای که به دست می‌آید ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد. مطابق رده‌بندی‌های مختلف، کانادا از لحاظ کیفیت زندگی جز کشورهای برتر دنیا است؛ به علاوه، این کشور به داشتن نگاه مثبت به مسئله مهاجرت شهرت دارد.

کانادا، بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۴، پذیرای بیش از ۳/۱ میلیون مهاجر جدید خواهد بود! در عین حال، مسیرهای زیادی برای مهاجرت به کانادا و اخذ شهروندی دائم این کشور وجود دارد، که البته برخی از آن‌ها سریع‌تر و راحت‌تر از سایر گزینه‌ها هستند.

سریع‌ترین راه‌های مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۲

اینکه کدام راه می‌تواند برای شما سریع‌ترین و راحت‌ترین گزینه برای مهاجرت به کانادا باشد، به شرایط شخصی شما و ارتباطتان با این کشور بستگی دارد. پس، حالا که رقم جذب مهاجر کانادا به بالاترین حد خود رسیده، بهترین زمان برای اقدام به مهاجرت به این کشور است.

لازم به ذکر است که هیچ یک از راه‌های مهاجرت به کانادا مطلقاً ساده نیستند. چراکه ممکن است درخواست (اپلای) برخی برنامه‌های مهاجرتی برای شما ساده باشد، اما پروسه آن‌ها طولانی بوده و مراحل زیادی داشته باشند.

با این حال، اگرچه مهاجرت به کانادا نیازمند هزینه و تلاش قابل توجهی است، اما نتیجه‌ای که به دست می‌آید ارزش این سرمایه‌گذاری را دارد. مطابق رده‌بندی‌های مختلف، کانادا از لحاظ کیفیت زندگی جز کشورهای برتر دنیا است؛ به علاوه، این کشور به داشتن نگاه مثبت به مسئله مهاجرت شهرت دارد.

در ادامه به چهار مورد از پرطرفدارترین راه‌های مهاجرت به کانادا در سال ۲۰۲۲ می‌پردازیم:

ورود سریع (Express Entry)

سریع ترین روش های مهاجرت به کانادا کدامند؟

گزینه «ورود سریع» یا اکسپرس انتری، سریع‌ترین و پرطرفدارترین برنامه مهاجرتی کانادا است. متقاضیانی که از طریق سیستم ورود سریع اقدام می‌کنند می‌توانند تنها ظرف شش ماه اقامت دائم کانادا را دریافت کنند.

کانادا قصد دارد ظرف سه سال آینده بیش از ۲۴۰،۰۰۰ مهاجر جدید را در قالب سیستم ورود سریع و از طریق سه برنامه بپذیرد؛ این سه برنامه عبارتند از:

  • کارکنان ماهر فدرال (FSW)
  • کلاس تجربه کانادایی (CEC)
  • تجارت حرفه‌ای کانادا (FST)

در سیستم ورود سریع متقاضی می‌بایست یک پروفایل آنلاین ایجاد کند تا سیستم جامع رتبه‌بندی کانادا (CRS) به آن امتیاز بدهد. شما هم اگر قصد دارید یک پروفایل به سیستم ورود سریع ارائه بدهید ابتدا می‌بایست تحت یکی از سه برنامه فدرال فوق واجد شرایط شناخته شوید. در مرحله بعد دولت کانادا از متقاضیان ثبت شده در سیستم ورود سریع که بالاترین رتبه‌ها را کسب کرده‌اند دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم این کشور درخواست بدهند.

پروسه ورود سریع برای برخی از متقاضیانی که واجد شرایط ارائه پروفایل شناخته می‌شوند، یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای ورود به کانادا است. احراز شرایط CRS برای برنده شدن در قرعه‌کشی فدرال شاید سخت باشد، اما همین که جز کاندیداهای راه یافته به مرحله قرعه‌کشی باشید، این امکان را برای شما فراهم می‌کند که از طرف یک استان برای اخذ اقامت دائم انتخاب شوید.

برنامه‌های انتخاب استانی (Provincial Nominee Programs) یا PNP‌ها

سریع ترین روش های مهاجرت به کانادا کدامند؟

در تمام طول پاندمی بیماری کرونا، استان‌های کانادا همچنان در حال انتخاب کارکنان خارجی برای اخذ اقامت دائم کانادا بوده‌اند. امسال، کانادا قصد دارد ۸۳،۵۰۰ مهاجر جدید را از طریق PNP‌ها بپذیرد.

ده استان و سه قلمرو کشور کانادا برنامه‌های انتخابی زیادی برای مهاجران دارند. هر PNP معیارهای خاص خود را برای پذیرش متقاضیان مهاجرت دارد. البته، در بسیاری از PNPها شرط لازم برای ارائه درخواست مهاجرت این است که متقاضی با استان برگزار کننده‌ی PNP مورد نظر ارتباط داشته باشد.

البته، برنامه‌هایی هم وجود دارد که متقاضیان خارجی را صرفاً بر مبنای توانایی‌شان در پاسخ دادن به نیاز بازار کار استان مورد نظر دعوت می‌کنند.

هر PNP مدت زمان متفاوتی برای رسیدگی به درخواست‌ها دارد. کاندیداهای PNP، بعد از دریافت دعوتنامه (نامینیشن) باید برای اقامت دائم کانادا به دولت فدرال درخواست بدهند. زمان مورد نیاز برای رسیدگی به یک درخواست اقامت دائم به این بستگی دارد که آیا PNP مورد نظر از سیستم ورود سریع استفاده می‌کند یا خیر.

برخلاف ویزای کار کانادا، هزینه مهاجرت به کانادا از طریق PNP معمولاً با هزینه سیستم ورود سریع یکی است، البته بسته به استانی که انتخاب کرده‌اید، یک سری هزینه‌های اضافی هم وجود خواهد داشت. برخی از استان‌های کانادا برای رسیدگی به درخواست‌های PNP هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند، در حالی که استان‌های دیگری مثل انتاریو، برای این کار تا ۱،۵۰۰ دلار کانادا دریافت می‌کنند.

مهاجرت تجاری

اگر در زمینه مدیریت تجربه دارید یا کسب و کار خودتان را دارید (یا داشته‌اید)، برای شما راحت‌ترین روش مهاجرت به کانادا از طریق یکی از برنامه‌های مهاجرت تجاری استانی یا فدرال خواهد بود. دولت کانادا برای کسانی که قصد دارند به صورت خویش فرما کار کرده یا کسب و کار استارتاپی خود را راه‌اندازی کنند برنامه‌های مهاجرتی ارائه می‌دهد.

عموماً، در برنامه‌های مهاجرت تجاری می‌بایست در شرکتی که قصد دارید در کانادا راه‌اندازی کنید سرمایه‌گذاری قابل توجهی انجام بدهید. مبلغ مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری به برنامه مهاجرتی مورد نظر شما بستگی دارد. بسیاری از PNPها یک سری برنامه‌های کارفرمایی منطقه‌ای دارند که در آن‌ها، متقاضیان راه‌اندازی کسب و کار می‌توانند سرمایه‌گذاری کمتری را در مناطق کم جمعیت‌تر انجام بدهند.

حمایت مالی (اسپانسرشیپ)

اگر یکی از اعضای خانواده شما که استطاعت مالی کافی دارد اقامت دائم یا شهروندی کانادا را داشته باشد، به احتمال زیاد حمایت مالی خانواده راحت‌ترین راه برای مهاجرت شما به کانادا خواهد بود. کانادا چندین برنامه مهاجرتی دارد که شهروندان یا دارندگان اقامت دائم آن می‌توانند از طریق آن‌ها اعضای خود را به این کشور بیاورند. امسال کانادا قصد دارد به ۱۰۵،۰۰۰ متقاضی از طریق برنامه‌های حمایت مالی خانواده اقامت دائم اعطا کند.

اگر همسر، فرزند یا نوه شما اقامت دائم یا شهروندی کانادا را دارد، شما می‌توانید از طریق گزینه حمایت مالی خانواده برای مهاجرت به کانادا درخواست بدهید.

حمایت مالی یکی از بستگان عموماً حدود ۱،۱۳۵ دلار کانادا هزینه دارد. البته، اگر حامی مالی یا اسپانسر ساکن کبک بوده یا قصد سکونت در این استان را دارد، یک سری هزینه‌های اضافی نیز اخذ خواهد شد.

زمان مورد نیاز برای رسیدگی به یک درخواست حمایت مالی به این بستگی دارد که کدام عضو خانواده قرار است حمایت مالی شود. برای حمایت مالی همسر، معمولاً رسیدگی به درخواست، از ابتدا تا انتها، حدود ۱۲ ماه طول می‌کشد.

سریع‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا چیست؟

سریع‌ترین راه برای مهاجرت به کانادا استفاده از سیستم ورود سریع است. ورود سریع به اکثر درخواست‌ها در مدت شش ماه یا کمتر رسیدگی می‌کند.

حداکثر سن برای مهاجرت به کانادا چیست؟

برای هیچ یک از برنامه‌های مهاجرتی کانادا محدودیت سنی خاصی مشخص نشده است. با این حال، در اکثر گزینه‌های مربوط به مهاجرت تجاری، متقاضیان ۲۵ تا ۳۵ سال بالاترین امتیازات را کسب می‌کنند. البته، این به این معنی نیست که متقاضیان سنین بالاتر انتخاب نمی‌شوند. در مهاجرت اقتصادی، داشتن مقدار قابل توجهی تجربه کاری، مهارت بالا در زبان و همچنین داشتن ارتباطات با کانادا و تحصیلات عالی به راحتی می‌تواند هر مقدار امتیازی که به خاطر سن از دست می‌رود را جبران کند.

در مهاجرت به روش‌های حمایت مالی خانواده و بشردوستانه و پناهندگی از سیستم رتبه‌بندی استفاده نمی‌شود و بنابراین سن در اخذ اقامت به این روش‌ها هیچ تأثیری ندارد.

آیا مهاجرت به کانادا راحت است؟

کانادا، با بیش از ۸۰ مسیر مختلف برای مهاجرت، برای هر کدام از متقاضیان مهاجرت یک سری گزینه‌ها دارد. البته، مهاجرت به یک کشور جدید به قدری تلاش هم نیاز دارد. خصوصاً اینکه، برخی از برنامه‌های مهاجرت شرایط سختگیرانه‌تری داشته و به مدارک بیشتری احتیاج دارند.

آیا برای مهاجرت به کانادا به جاب آفر (پیشنهاد شغلی) نیاز دارم؟

خیر. تعداد خیلی زیادی از کسانی که اقامت دائم کانادا را دارند هنگام درخواست اقامت جاب آفر کانادا نداشته‌اند. اگرچه برای برخی از برنامه‌های مهاجرتی کانادا به داشتن یک جاب آفر نیاز است، اما برنامه‌ها و گزینه‌های زیادی هم برای شهروندان خارجی وجود دارد که نیازی به پیشنهاد استخدام در کانادا ندارند.

آیا می‌توانم در هر جایی از کانادا کار کنم؟

وقتی شخصی اقامت دائم کانادا را دریافت کرد می‌تواند هر جای کانادا که خواست زندگی و کار کند. اگر یک شهروند خارجی اقامت دائم کانادا را نداشته باشد، برای کار کردن در این کشور باید ویزای کار دریافت کند.

چرا کانادا به دنبال پذیرش مهاجر است؟

شهرها و مناطق روستایی کانادا برای رشد جمعیت و تقویت بازار کار خود به مهاجران جدید نیاز دارند. به علاوه، جمعیت کانادا در حال پیر شدن است و بدون یک سیستم قوی و گسترده مهاجرت، در وضعیتی مشابه ژاپن دهه ۱۹۹۰ قرار می‌گیرد. اما برخلاف ژاپن، کانادا از مهاجرت استقبال کرده است که همین باعث شده تا این کشور بتواند بخش زیادی از جمعیت خود را در بهترین محدوده سن کار یعنی، بین ۲۵ تا ۵۴ سال، نگه دارد. قطعاً، این کار بدون پذیرش گروه‌های بزرگی از مهاجران امکان‌پذیر نخواهد بود.

کد خبر 575904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.