طرز تهیه کدو فسنجان گیلانی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت کویی تره

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ کویی تره یا کدو فسنجان به همراه نکات مهم برای آماده سازی این غذای محلی گیلانی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، کدو فسنجان یا کویی تره نیز یکی دیگر از غذاهای محلی و قدیمی گیلان است که از لحاظ مواد غذایی دارای قوت و خواص فوق‌العاده است. این غذا یکی از اصیل‌ترین غذاهای این شهر به شمار می‌رود. کویی به معنای کدوی حلوایی است و مزه این غذا به خورشت فسنجان شباهت دارد به همین علت این غذا با این نام، نامگذاری شده است. وجود کدو در طبخ این غذا خاصیت کویی تره را دو چندان کرده است. کدو حلوایی سرشار از ویتامین، بتا و آلفا کاروتن، فسفر، کلسیم و پتاسیم است. بنابراین برای کودکان و بیماران قلبی مصرف آن بسیار توصیه می‌شود. شما برای تهیه این غذا می‌توانید از رب انار ترش، شیرین و یا ملس استفاده کنید.

مواد لازم برای تهیه کدو فسنجان

پیاز ۱ عدد
کدو حلوایی متوسط ۱ عدد
مغز گردو ۳۰۰ گرم
رب انار ۵/‏۱‬ قاشق غذاخوری
گلپر ۱ قاشق غذاخوری
نعنا ۳ قاشق غذاخوری
شکر ۳ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن به میزان لازم

طرز تهیه کدو فسنجان

طرز تهیه کدو فسنجان گیلانی + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت کویی تره

مرحله اول

در ابتدا تابه‌ای را روی شعله قرار دهید و سپس گردوهای مغز شده را درون آن بریزید و آنها را کمی تفت دهید. سپس آنها را آسیاب کنید تا پودر شوند. این کار باعث می‌شود که گردوها روغن بیشتری به غذا بدهند.

مرحله دوم

قابلمه‌ای از آب را روی حرارت قرار دهید و داخل آن آبکش بگذارید به حدی که آبکش با آب تماس پیدا نکند. کدوی حلوایی را به خوبی با آب بشویید و سپس آن را به چند قطعه تقسیم کنید. قطعات آن را داخل این آبکش قرار دهید و درب قابلمه را بگذارید تا کدوها بخارپز شوند.

مرحله سوم

پیاز را پوست بگیرید. آن را به صورت نگینی خرد کنید و به قابلمه‌ای اضافه کنید. سپس با مقدار کمی روغن تفت دهید. پس از آن گردوها را نیز به این قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید تا بوی خامی گردوها از بین برود.

مرحله چهارم

در این مرحله باید رب انار را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. هنگامی که مواد با رب انار شما آغشته شدند، آب را به مواد اضافه کنید. سه پیمانه کافیست.

مرحله پنجم

درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید مواد با حرارت ملایم به مدت ۳ ساعت پخته شوند. در این مدت گردوها روغن می‌اندازند بنابراین از اضافه کردن روغن اضافی خودداری کنید.

مرحله ششم

در طی گذر این زمان از پخت مواد داخل قابلمه، کدو حلوایی های پخته شده را بیرون بیاورید و بگذارید تا کمی حرارت آنها بخوابد. سپس پوست آنها را به آرامی جدا کنید. سپس کدوهای پوست کنده شده را به صورت پوره در آورید.

مرحله هفتم

پس از گذشت سه ساعت، درب قابلمه را بردارید و کدوهای له شده را به مواد اضافه کنید و هم بزنید. سپس در قابلمه را مجدداً بگذارید تا یک ساعت مواد با کدوها پخته شوند.

مرحله هشتم

در این مرحله نمک، فلفل و گلپر را به همراه نعنا اضافه کنید کمی هم بزنید و شکر را نیز اضافه کنید و مجدداً مواد را مخلوط کنید. سپس یک ربع زمان بدهید تا دوباره مواد اضافه شده با مواد داخل قابلمه مخلوط و آغشته شوند. سپس آن را درون یک ظرف بریزید و به همراه پلو سرو کنید. در این هنگام کدو فسنجان شما آماده است.

نکات کلیدی طرز تهیه کدو فسنجان

  • می‌توانید بر اساس ذائقه خود چند حبه سیر به غذا اضافه کنید.
  • به جای نعنا می‌توانید از خالیواش استفاده کنید.
  • شما می‌توانید میزان استفاده در رب انار و شکر را در این غذا بر حسب ذائقه خود تغییر دهید.
  • در حین پخت غذا بیشتر از سه پیمانه ذکر شده، آب اضافه نکنید چرا که اصل کویی تره غلظت مواد آن است.
  • پس از هر مرحله خورشت را به خوبی هم بزنید تا مواد ته نگیرند.
  • می‌توانید بر حسب ذائقه خود مقداری چوچاق نیز به کویی تره اضافه کنید.
  • سماق، رب آلوچه، زردچوبه، گشنیز و رب گوجه فرنگی را بر اساس ذائقه خود می‌توانید به این غذا اضافه کنید.
  • حرارت در تمامی مراحل باید کم باشد تا مواد به غلظت بیفتد.
  • می‌توانید در ابتدای کار مقداری رب انار را با آب بجوشانید تا مانند طرز تهیه فسنجان عمل کرده باشید.
  • هنگامی کدو حلوایی پخته شده را به مواد اضافه کنید که گردوها روغن انداخته باشند.
  • طرز تهیه این کویی تره برای ۴ نفر است.
کد خبر 575817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.