۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۵:۰۰
معضل جدید ازدواج جوانان

با وجود ادعای مسئولان بانک مرکزی مبنی بر پرداخت آسان وام ازدواج، همچنان متقاضیان برای دریافت این وام با مشکلات و موانع بانکی فراوانی روبه‌رو هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، وام ازدواج ازجمله تسهیلاتی است که همواره جزو برنامه‌های دولتمردان قرار داشته است؛ طی چند سال اخیر نیز به دلایل شرایط اقتصادی ناشی از تورم، سعی بر افزایش نرخ وام ازدواج بوده و این موضوع مورد تصویب نیز قرار گرفته است.

از سال ۸۳ که دولت اقدام به پرداخت وام ازدواج کرد، سالانه با توجه به شرایط اقتصادی و تورم این رقم افزایش داشت؛ اما در چند سال گذشته با تغییرات ناگهانی وضعیت اقتصادی و افزایش شدید تورم، وام ازدواج افزایش نرخ بیشتری را تجربه کرده است؛ به‌طوری‌که امسال نیز شاهد افزایش وام ازدواج به ۱۲۰ میلیون تومان برای افراد عادی و میزان بیشتر برای شرایط خاص بوده‌ایم.

همچنین بنا بر گفته «مصطفی قمری‌وفا» مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۱ تقاضا نسبت‌به دریافت وام ازدواج از میزان قابل‌توجهی برخوردار بوده است؛ به‌طوری‌که با مقایسه‌ای بین روند پرداخت وام ازدواج در سال گذشته و امسال متوجه می‌شویم در ۳۷ روز اول سال گذشته به میزان ۱۶۷ هزار و ۸۱۱ نفر برای وام ازدواج ثبت‌نام کردند و فقط ۱۲ هزار و ۹۶۰ فقره وام پرداخت شد که حدود چهار هزار نفر هم در مرحله عقد قرارداد در بانک بودند؛ حال اینکه در همین مدت در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۹۰ هزار نفر برای وام ازدواج ثبت‌نام کردند و ۲۲ هزار فقره وام ازدواج پرداخت شده است. تحلیل این آمارها نشان می‌دهد که آمار ثبت‌نام متقاضیان وام ازدواج با رشد ۷۳ درصدی، میزان پرداخت وام به متقاضیان با رشد ۷۰ درصدی و تعداد افراد در مرحله عقد قرارداد و تکمیل مدارک برای دریافت وام نیز در حدود ۱۸ برابر افزایش داشته است.

اما مسئله‌ای که همچنان وجود دارد، گلایه‌های متقاضیان این تسهیلات است که دریافت این وام را با موانع زیادی مطرح می‌کنند.

موانع دریافت وام همچنان پابرجا است

واقعیت آن است به‌طورمعمول، دریافت هرنوع تسهیلات بانکی با موانع و محدودیت‌هایی روبه‌رو است و وام ازدواج نیز بنا بر شرایط خاص دریافت‌کنندگان آن، ظاهراً پرداخت آن با سخت‌گیری بیشتری نیز از سوی بانک‌ها همراه است. هرچند گفته می‌شود قرار است این تسهیلات رفع‌کننده بخشی از مشکلات زوج‌ها باشد، اما در اجرا متوجه می‌شویم که شرایط دریافت آن چندان آسان هم نیست و نیاز به طی مراحلی دارد که شاید برخی از عهده آن برنیایند. با این‌وجود، هر بار اعلام می‌شود که اقدامات لازم برای تسهیل شدن روند دریافت این وام در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

مدتی پیش نیز «وحید یامین‌پور» معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان در توییتی در صفحه شخصی خود نوشت: «دریافت وام ازدواج آسان‌تر می‌شود. بانک مرکزی بخشنامه اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج را با وثایقی سهل‌تر به شبکه بانکی ابلاغ کرد. بانک‌ها مکلف‌اند مبتنی بر اعتبارسنجی متقاضیان، حداکثر با اخذ سفته از متقاضی و یا یک ضامن معتبر به پرداخت تسهیلات اقدام کنند».

اما از طرفی هم برخی در واکنش به شرایط دشوار دریافت این وام معتقدند هنوز هم سنگ‌اندازی‌ها بر سر راه دریافت وام ازدواج وجود دارد و این‌گونه مباحث که دریافت وام ازدواج آسان می‌شود بیشتر حالتی شعارگونه دارد.

از کاغذبازی‌های زیاد برای دریافت وام ازدواج گرفته تا تقاضای دسته‌چک و ضامن‌های متعدد و درخواست‌نامه کسر از حقوق و جواز کسب برای مشاغل آزاد از مواردی است که همیشه متقاضیان این وام را با مشکل روبه‌رو کرده و حتی باوجود نیاز، اقدام به انصراف از دریافت وام می‌کنند.

ضامن حتماً معتبر باشد

اما مسئولان و فعالان بانکی در ارتباط با دریافت وام ازدواج و دلایل محدودیت‌های بانکی چه می‌گویند:

«محسن حدادی‌فر» معاون اعتباری شعبه مرکزی بانک ملت در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در ارتباط با تغییرات مبلغ وام ازدواج اظهار می‌کند: مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان برای هرکدام از زوجین با شرایط عادی، ۱۵۰ میلیون برای شرایط خاص سنی، ۲۴۰ میلیون تومان برای ایثارگران و ۳۰۰ میلیون نیز برای ایثارگران با شرایط خاص سنی در نظر گرفته شده است. براساس دستورالعمل بانک مرکزی، حداکثر موعد بازپرداخت ۱۰ سال است.

وی در پاسخ به تعداد ضامن‌های وام ازدواج تصریح می‌کند: درصورتی‌که فرد یک ضامن با شرایط قابل‌قبول معرفی کند، برای اخذ وام ازدواج کفایت می‌کند. ضامن اگر کارمند باشد لازم است حداقل ۴۰ درصد خالص دریافتی وی تسهیلات وام را پوشش دهد.

معاون اعتباری شعبه مرکزی بانک ملت ادامه می‌دهد: استعلام‌هایی از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود؛ همچنین با اعتبارسنجی که صورت می‌پذیرد، مشخص می‌شود که شخص اگر قبلاً وام گرفته یا ضامن شخص دیگری شده، تا چه میزان به تعهد خود عمل کرده است.

حدادی‌فر خاطرنشان می‌کند: پس از طی این مراحل با تأیید بانک مرکزی و تکمیل مدارک توسط متقاضی وام، امکان پرداخت وام ازدواج در مدت‌زمان مشخص‌شده‌ای وجود دارد.

به گفته این مسئول ضامنی که شغل آزاد داشته باشد، لازم است در بانک موردنظر، مجوز شغلی مناسب ارائه دهد و پس از تأیید می‌تواند ضامن شود.

حدادی‌فر یادآور می‌شود: موضوع، تعداد ضامن‌ها نیست بلکه مهم مستندات درآمدی ارائه شده از سوی این افراد است که تا چه میزان امکان پوشش وام دریافتی را داشته باشند.

بانک‌ها قصد سنگ‌اندازی ندارند

همچنین «سعید یوسفی» دیگر کارشناس بانکی در گفت‌وگو با ایمنا، اظهار می‌کند: تسهیلات وام ازدواج برای آغاز زندگی یک زوج، لازم و افزایش سالانه آن‌هم با توجه به رشد نرخ تورم اقدامی بسیار مطلوب است.

وی تصریح می‌کند: اما ضرورت دارد این نکته هم از سوی تصمیم‌گیرندگان مورد توجه قرار گیرد که زوج جوان با چه پشتوانه‌ای امکان بازپرداخت وام خود را خواهند داشت.

این کارشناس اقتصادی می‌افزاید: جالب است که این زوج‌ها هر چقدر دارای سال کمتری باشند از وام بیشتر برخوردار می‌شوند حال در این شرایط کشور، سوال آن است کدام‌یک از جوانان در این شرایط سنی دارای شغل مناسبی هستند که قادر به بازپرداخت این تسهیلات باشند. قطعاً تعداد اندکی دارای شرایط شغلی قابل قبول هستند.

یوسفی اظهار می‌کند: بر این اساس بانک‌ها مجبور می‌شوند برای پرداخت وام به این زوج‌ها که شاید از کمترین منبع درآمدی برخوردار باشند سخت‌گیری‌هایی انجام دهند چون اگر اقساط پرداخت نشود، مسئولان همان بانک باید جوابگو باشند.

وی می‌گوید: پس از همان آغاز، ضامن‌هایی درخواست می‌شود که ازلحاظ پشتوانه بودن پرداخت چنین وامی، مطمئن باشد وگرنه هیچ بانکی قصد اذیت و مانع‌تراشی برای متقاضی وام به‌ویژه وام‌های ازدواج را ندارد. اما مجبور به درخواست یکسری مدارک و ضامن‌هایی است که معتبر باشند.

شماره ۲۷۰۶ پاسخگوی مشکلات وام ازدواج است

«هاشم مولایی» مدیر اداره اعتبارات مربوط به بانک‌های تجاری بانک مرکزی، در پاسخ به این‌گونه ابهامات نیز می‌گوید: بانک‌ها بر اساس قانون مکلف‌اند که با اعتبارسنجی، دریافت سفته یا یک ضامن معتبر، وام را ارائه دهند.

وی می‌افزاید: در قانون، فقط شرایط کلی ضامن مشخص‌شده و معتبر بودن ضامن به عهده بانک‌ها گذاشته‌شده است؛ به همین دلیل، یک بانک برای معتبر بودن، دسته‌چک می‌خواهد و بانک دیگر، آن را مطالبه نمی‌کند.

به گفته مدیر اداره اعتبارات مربوط به بانک‌های تجاری بانک مرکزی درصورتی‌که مردم برای دریافت وام ازدواج با مشکلی روبه‌رو بودند، می‌توانند با سامانه ارتباطات مردمی بانک مرکزی به شماره ۲۷۰۶ تماس بگیرند و مشکلات خود را مطرح کنند.

کد خبر 575611

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.