تردید شورای شهر سونوما برای حفظ یا حذف پارکلت‌ها

شورای شهر سونوما در راستای ترسیم مسیر هموارتر برای آینده غذاخوری‌های کنار خیابان‌ها که به‌عنوان سالن خدمات‌رسانی از پارکلت‌ها بهره می‌گیرند، به رأی‌گیری پرداخت.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در نخستین روزهای شیوع ویروس فراگیر کرونا در سال ۲۰۲۰، شورای شهر سونوما در کالیفرنیا، با تصویب برنامه «سونوما الفرسکو (Sonoma Al Fresco)» به ایجاد پارکلت‌ها اقدام کرد. به‌این‌ترتیب نهادهای غذایی هم‌چون کافه و رستوران‌ها در شرایطی که خدمات‌رسانی در فضاهای داخلی و سربسته به‌دلیل بحران بهداشتی ممنوع بود، می‌توانستند به‌طور موقت فضاهای خدماتی خود را به پیاده‌روها یا فضاهای پارکینگ کنار خیابان‌ها منتقل کنند. شورای شهر سونوما همچنین بلوک شرقی خیابان اصلی شهر در جنوب خیابان ناپا را به روی ترافیک وسایل‌نقلیه بست تا کافه و رستوران‌های موجود در آن بتوانند فضای لازم برای خدمات‌رسانی به مشتریان خود را در اختیار داشته باشند.

تاریخ انتخابی شورای شهر برای پایان این دو طرح‌، سی‌ویکم اکتبر سال جاری است. بنابراین شورای شهر سونوما در حال بررسی امکان‌پذیری تمدید طرح‌ها به‌صورت نامحدود است و این‌که در صورت تمدید چه نوع مقررات ایمنی و استانداردهای طراحی برای مشاغل درگیر در برنامه مورد نیاز است.

معاون برنامه‌ریزی شهری شورای شهر سونوما دلیل فقدان انسجام لازم برای پارکلت‌ها را رخ دادن شرایط اضطراری و نیاز فوری به غذاخوری در فضای باز، حداقل بودن الزامات طراحی و متفاوت بودن نوع ساخت‌وسازها اعلام و خاطرنشان کرد که در آن زمان هیچ‌گونه فیش پرداخت هزینه یا صدور مجوزی برای استفاده از این فضاها صادر نشده است. وی در ادامه تعداد استفاده‌کنندگان از ۱۴ پارکلت نصب‌شده در شهر که فراهم‌آورنده ۳۷۴ صندلی می‌شود را ۱۵ مغازه شامل ۱۳ رستوران، یک بستنی‌فروشی و یک کافه اعلام کرد که این پارکلت‌ها از یک‌هزار و ۱۰۰ جای پارک موجود در اطراف منطقه پلازا، ۵۶ فضا را اشغال کرده است.

شورای شهر سونوما، به‌این‌ترتیب، در ماه مارس یک کمیته فرعی و موقتی برای مدیریت پارکلت‌ها تشکیل داد تا مسائل موجود حول محور مناطق غذاخوری موقت به سبک پاسیو را مورد مطالعه قرار داده و توصیه‌هایی کاربردی برای تنظیم عملکرد آن‌ها ارائه دهد. از جمله توصیه‌های ارائه‌شده توسط این کمیته عبارت است از توسعه استانداردهای جامع طراحی پارکلت‌ها که شامل بهبود مرزبندی پارکلت‌ها، آموزش کارکنان بخش‌های مربوطه برای رسیدگی به موارد مربوط به سلامتی و ایمنی، فراهم آوردن امکان دسترسی به استانداردهای تعیین‌شده برای افراد دارای معلولیت، ایجاد بهبودهای زیبایی شناختی در سازه‌ها و خالی کردن پارکلت‌ها در روزهای خاصی هم‌چون رژه چهارم جولای برای دسترسی عموم مردم می‌شود.

علاوه بر این، کارکنان شورای شهر، پلیس و ادارات آتش‌نشانی از شورای شهر سونوما خواسته‌اند که بلوک شرقی مسدود شده در جنوب خیابان ناپا را در راستای بهبود خدمات‌رسانی این نهادها در مواقع اضطراری و سایر اهداف ایمنی بازگشایی کند. تعدادی از برنامه‌ریزان شهری نیز معتقدند شهر هر چه زودتر باید موضع خود را در برابر پارکلت‌ها و برنامه سونوما الفرسکو مشخص کند زیرا تداوم استفاده از این فضاها پتانسیل دائمی شدن آن‌ها را بالا می‌برد.

در این میان اعضای شورای شهر سونوما در زمینه حفظ یا حذف پارکلت‌ها دارای نظرات مختلفی هستند و هر چند عده‌ای از آن‌ها پارکلت‌ها را نوعی سازش بصری و فضایی اجتماعی می‌دانند، برخی دیگر معتقدند که مسدود شدن فضای پیاده‌روی به سایر مشاغل منطقه آسیب وارد کرده است یا عده‌ای آن‌ها را آسیبی بزرگ برای چهره تاریخی شهر می‌دانند.

شورای شهر سونوما در نهایت به این نتیجه رسید که مسئولین مربوطه در زمینه ایجاد چشم‌اندازی منسجم‌تر برای برنامه‌های در حال انجام الفرسکو تلاش بیشتری به کار گیرند و برنامه‌های بیشتری برای پیاده‌سازی آزمایشی در ماه می ارائه دهند.

کد خبر 575353

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.