۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
تشخیص انواع سردرد

انواع سردرد شامل میگرن، سردرد تنشی، سینوسی، خوشه‌ای و برگشتی می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گاهی اوقات ممکن است افراد سردردهای شدید، حاد یا ضربان‌دار را تجربه کنند و دلیل آن را ندانند. لازم است افراد با انواع مختلف سردرد آشنا شوند تا بتوانند به درمان مؤثر آن کمک کنند. پزشکان می‌توانند با مشخص شدن قسمتی از سر که درد می‌کند و دیگر علائم همراه آن، دلیل بروز سردرد را تشخیص دهند.

در ادامه به بررسی انواع سردرد می‌پردازیم:

میگرن

سردرد میگرنی، یکی از شایع‌ترین انواع سردرد است که معمولاً شدید است و باعث بروز درد ضربان‌دار و معمولاً در یک قسمت سر می‌شود. سردردهای مرتبط با میگرن معمولاً با علائم دیگر مانند حالت تهوع، استفراغ و حساسیت شدید به نور و صدا همراه است. با وجود اینکه دلیل بروز سردردهای میگرنی مشخص نیست، کارشناسان معتقدند که این نوع سردرد زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های مغزی ناپایدار بر رگ‌های خونی و عملکرد سلول‌های عصبی تأثیر بگذارد.

سردردهای تنشی

سردرد تنشی، می‌تواند خفیف تا متوسط باشد و معمولاً به صورت فشار مداوم در اطراف سر یا درد در قسمت پشت سر یا گردن احساس می‌شود. این نوع سردرد معمولاً با علائمی مانند حالت تهوع و استفراغ همراه است و فعالیت‌های روزانه فرد را مختل می‌کند.

سردرد سینوسی

سردرد سیسنوسی به دلیل بروز عفونت در سینوس‌ها رخ می‌دهد که به آن «سینوزیت» نیز گفته می‌شود. این نوع سردرد به صورت فشار در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و پیشانی احساس می‌شود و با علائمی مانند تب، ترشحات مخاطی، طعم بد دهان، تورم صورت و درد در استخوان‌های گونه همراه است.

سردرد خوشه‌ای

سردرد خوشه‌ای، شدیدترین نوع سردرد است که معمولاً مردان بیشتر از زنان دچار آن می‌شوند. این نوع سردرد به صورت ناگهانی ظاهر می‌شود و مشخصه آن حمله‌های بسیار دردناک یک‌طرفه و کوتاه مدت است. این درد اغلب پشت یا بالای چشم با الگوی چرخشی یا خوشه‌ای رخ می‌دهد.

سردرد برگشتی

سردرد برگشتی، به دلیل مصرف بیش از حد داروها رخ می‌دهد و حداقل پنج درصد افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این نوع سردرد زمانی ایجاد می‌شود که افراد مسکن‌هایی مانند آسپرین، استامینوفن، ایبوپروفن یا داروهای تجویزی را برای مدتی بیش از سه ماه و در هر ماه ۱۰ روز استفاده کرده‌اند. سردردهای برگشتی در طول صبح شدیدتر می‌شود و با گذشت زمان نیز شدت و تعداد رخ دادن آن بیشتر می‌شود. این نوع سردرد ممکن است با علائمی مانند حالت تهوع، بی‌قراری، مشکلات حافظه، افسردگی، اضطراب، ضعف و سستی و مشکل در تمرکز همراه باشد.

کد خبر 575309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.