۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۹
زبان و گویش ورزنه؛ میراث ناملموس شهر

شهردار ورزنه گفت: حفظ زبان و گویش ورزنه به‌عنوان میراث ناملموس شهر، یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری جدید است.

«حامد اخگر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: یکی از ویژگی‌های زبان فارسی، قدمت آن نسبت‌به سایر زبان‌ها است که در عین نسبت گویش‌ها و لهجه‌های مختلف منتج از زبان فارسی، نسبت به زبان‌های دیگر بی‌بدیل است.

وی افزود: زبان پارسی با قدمت چند هزار ساله، مجموعه‌ای فاخر از نمونه‌های ادبی بوده و بنا به گفته اندیشمندان زبان‌شناس و صاحب‌نظران، یکی از زبان‌های بسیار فاخر، هنری و زیبای دنیا است.

شهردار ورزنه با اشاره به گویش‌ها و زبان‌های برگرفته از محمل زبان پارسی، خاطرنشان کرد: یکی از این گویش‌ها و زبان‌ها، زبان مردم شرق استان اصفهان است. این زبان به نوعی برگرفته از زبان پهلوی کهن است که ریشه در زبان اوستایی و کهن ایران زمین دارد و دارای ویژگی‌های فاخر زبانی و ادبی منطقه شرق اصفهان، به‌ویژه شهر ورزنه است.

اخگر اضافه کرد: بدون شک زبان مردم شرق اصفهان جزو میراث ناملموس است و حفظ و صیانت از آن راهی برای حفظ هویت منطقه و شهر است.

وی تاکید کرد: این زبان همانند سایر زبان‌ها با ورود لغات بیگانه، نبود برهمکنش همزمان نسبت به لغاتی که به آن وارد شده و تدریس صرف زبان فارسی در منطقه، ممکن است در سال‌های آینده همانند سایر گویش‌های کهن ایران زمین به دست فراموشی سپرده شود.

شهردار ورزنه تصریح کرد: نیاز است صاحبان اندیشه و اندیشه‌ورزان زبان‌شناس ضمن بررسی و تدوین مقالات و کتب در این حوزه، نسبت به تدوین لغات منتج از این زبان، ثبت، نگهداری و حفظ آن اقدامات اساسی انجام دهند.

اخگر گفت: برگزاری انجمن شعر با تاکید بر شعر گویشی و محلی، یکی از اقدامات شهرداری ورزنه برای حفظ و ارتقای این زبان در منطقه، شهر و شهرستان است.

وی افزود: امید است با نگاه تحقیقاتی و علمی در حوزه ادبی و زبان‌شناسی، اقداماتی به منظور حفظ و نگهداری زبان و گویش ورزنه و اشاعه این زبان فاخر و کهن در سطح منطقه و کشور، انجام شود.

کد خبر 575171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.