قیمت نان سنتی در البرز تغییر نمی‌کند/ ذخیره ۲۵۰۰ تن مرغ منجمد

استاندار البرز با اشاره به تغییر نرخ اقلام در این استان، گفت: قیمت نان سنتی در البرز تغییر نمی‌کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجتبی عبداللهی امروز _ شنبه، بیست‌وچهارم اردیبهشت‌ماه_ در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طی چند ماه فعالیت خود در استان البرز به این نتیجه رسیده‌ایم که با توجه به توانایی البرز و استعدادهای موجود می‌توان به موفقیت و توسعه دست پیدا یافت، اظهار کرد: با تلاش دولت سیزدهم قادر خواهیم بود مسائل و مشکلات استان را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از مشکلات و کمبودها در استان قابل حل است، عنوان کرد: در مباحثی همچون حقابه استان، کمبود ۱۱ هزار کلاس درس، حوزه مصرف و تولید برق، جاده‌ها و دسترسی‌ها، کشاورزی و دامپروری با مشکلاتی مواجه هستیم که با نقش‌آفرینی اصحاب رسانه می‌توان عمده مسائل را در همین چند سال آینده برطرف کنیم.

استاندار البرز با بیان اینکه هر گونه انتقادات را پذیرا هستیم و سعی داریم رفع مشکلات را در دستورکار قرار دهیم، اظهار کرد: امروز با تحول در مباحث اقتصادی مواجه هستیم که بسیار حائز اهمیت است.

وی با تاکید بر اینکه این طرح با شجاعت، اقتدار، مطالعه و کارشناسی دقیق دولت سیزدهم به مرحله اجرا رسیده است، افزود: مقرر شد تولید، سرمایه گذاری در مسیر تحول اقتصادی صورت گیرد، اصلاحات عمیق در حوزه تجارت و ترانزیت، اصلاحات عمیق در بودجه دولت و توزیع یارانه‌ها مدنظر دولت قرار گرفته است.

عبداللهی تصریح کرد: سالانه ۱۳ میلیون تن گندمی که قابلیت تبدیل به آرد شدن دارد در کشور مصرف می‌شود. از این آمار ۱۱ میلیون تن در نانوایی‌ها مصرف می‌شود و ۲ میلیون تن در صنعت همچون تولید ماکارونی و نان‌های حجیم مصرف می‌شود.

قیمت نان تغییر نمی‌کند

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته گندم از کشاورز کیلویی پنج هزار تومان خریداری می‌شد، تصریح کرد: در کشور حدود پنج میلیون تن گندم تولید و ۷.۵ میلیون تن واردات انجام می‌شود. در این میان خشکسالی و حوادث طبیعی نیز باعث کاهش سطح تولیدات ایران کشور می‌شود.

استاندار البرز ادامه داد: ۷۰ درصد دانه‌های روغنی در روسیه و اکراین تولید می‌شود همچنین ۳۰ درصد گندم جهان نیز در همین دو کشور است که جنگ اخیر موجب گرانی‌های این حوزه شده است.

وی با بیان اینکه اخیراً آرد کیلویی حدود ۱۰ هزار تومان خریداری شده است، افزود: دولت همین گندم را حدود ۶,۵۰۰ تومان یعنی یک هفدهم قیمت تمام شده می‌فروخت؛ امروز دولت قصد دارد گندم را کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری کند، با احتساب سایر هزینه‌ها برای تبدیل گندم به آرد، برای دولت هر کیلو آرد ۱۶ هزار تومان تمام می‌شود.

عبداللهی با بیان اینکه مقرر شد قیمت نان تغییر نکند و نان بدون محدودیت با همان نرخ قبلی عرضه شود، ادامه داد: مابه تفاوت نرخ نان به جیب نانوا می‌رود و از ارائه سوبسید به وارد کننده جلوگیری می‌شود و سود به نفع نانوایان سنتی خواهد بود.

تدابیر ویژه برای به جاماندگان یارانه

وی با اشاره به واریز یارانه‌ها به حساب مردم، گفت: به جاماندگان یارانه و یا افرادی که به هر دلیلی از دریافت یارانه عقب مانده‌اند برای مرغ، تخم مرغ، روغن، شیر و مشتقات آن یارانه تخصیص داده می‌شود.

استاندار البرز با بیان اینکه بجز تغییر نرخ‌های مصوب شده، هیچ نهادی اجازه گران کردن اقلام را ندارد، تصریح کرد: چهار هزار تن مرغ گرم خریداری و به طور منجمد نگهداری شده است؛ در شرایطی که مرغ کم آمد این مرغ منجمد به بازار عرضه می‌شود.

وی ادامه داد: حدود ۲۵۰۰ تن مرغ منجمد در سردخانه داریم که گرم و منجمد همراه با هم توزیع می‌شود. شکر و برنج وارداتی نیز با قیمت ۱۲ تا ۱۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

استاندار البرز با بیان اینکه گروه نظارتی و تعزیرات با کادر ویژه و استفاده از سایر ظرفیت‌ها، بازار عرضه را کنترل می‌کند، گفت: شهرداری وظیفه کنترل قیمت صیفی جات و میوه جات را دارد و هفته‌ای دو بار قیمت گذاری می‌کند.

۳ درصد از گندم کشور در البرز تولید می‌شود

وی با بیان اینکه شهرداری باید ۲۰ تا ۳۰ کانکس در شهر کرج راه‌اندازی کند تا میوه‌های تنظیم بازاری به فروش برسد، تصریح کرد: با ایجاد چنین شرایطی به وضعیت ثابتی خواهیم رسید.

عبداللهی با اشاره به تولید ۴۳ هزار تن گندم در البرز، خاطرنشان کرد: این میزان تولید حدوداً مصرف ۴۰ روز استان است، در واقع سه درصد گندم کشور در البرز تولید می‌شود؛ از طرفی این گندم تولیدی جزو باکیفیت‌ترین گندم و آرد کشور به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بخش اعظمی از بودجه کشور صرف پرداخت یارانه‌ها می‌شد، اظهار کرد: طی سال گذشته هشت میلیارد دلار اعتبار برای پرداخت یارانه در نظر گرفته شده بود که پایان سال حدود ۱۵.۶ میلیارد دلار پرداخت شد و هزینه کرد این آمار دو برابر شد.

وی با بیان اینکه خرید نان از طریق کارت الکترونیک در زنجان به صورت پایلوت در حال اجرا است، گفت: حدود دو ماه دیگر اجرای طرح ویژه خرید نان از طریق کارت الکترونیک در البرز نیز اجرایی خواهد شد.

کد خبر 575063

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.