انگل هایی که روی صورت و بدن شما زندگی می کنند!

انگل های پوستی، موجوداتی کنه مانند هستند که در سطحی ترین لایه پوست زندگی می کنند.

این موجودات، تلاش می‌کنند در پوست حفره‌هایی ایجاد کنند تا در آنها تخم‌ریزی کرده و به بقای خود ادامه دهند. فعالیت‌هایی که این انگل‌ها روی پوست انجام می‌دهند مانند تخم‌ریزی و ایجاد ترشحات، باعث حساسیت و خارش شده و در برخی مواقع زخم‌هایی که در اثر خاراندن پوست به وجود می‌آیند، دچار عفونت می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم دو انگل پوستی رایج به نام‌های سارکوپتس اسکابی که بیماری گال را ایجاد می‌کند و دمودکس را معرفی کنیم. با ما همراه باشید.

بیماری پوستی گال

گال یک نوع بیماری پوستی خارشی است که توسط کنه‌ای ریز و حفره دار به نام سارکوپتس اسکابی ایجاد می‌شود. خارش در ناحیه‌ای ایجاد می‌شود که پوست توسط کنه سوراخ شده است. این خارش اغلب در زمان شب شدیدتر است.

گال یک بیماری مسری است و از طریق تماس فیزیکی در بین افراد خانواده، مدرسه، خانه‌ی سالمندان، و زندان به راحتی گسترش پیدا می‌کند. به همین دلیل، پزشک درمان را برای تمام افراد خانواده و گروه‌های مرتبط با فرد آلوده توصیه می‌کند.

علائم گال

علائم و نشانه‌های بیماری گال عبارت است از:

- خارش شدید، به خصوص در شب

- شیارهای حفره دار و نامنظم مانند یک رشته تاول یا برجستگی ریز روی پوست و اغلب در نواحی‌ای از پوست که دارای خطوط است. البته می‌توان گفت که هر قسمتی از بدن بزرگسالان و کودکان ممکن است درگیر این بیماری شود، ولی مکان‌های شایع‌تر عبارت است از:

  • بین انگشتان
  • زیر بغل
  • قسمت داخلی مچ دست
  • در آرنج داخلی
  • در کف پا
  • اطراف سینه
  • روی باسن
  • روی زانو

مکان‌های درگیری پوستی در کودکان و نوزادان نیز معمولاً عبارت است از:

  • پوست سر
  • کف دست
  • کف پا

اگر سابقه‌ی ابتلاء به گال داشته باشید، علائم و نشانه‌های آن پس از چند روز قرار گرفتن در معرض این بیماری به سرعت بروز پیدا می‌کند.

اگر سابقه‌ی ابتلاء به گال را نداشته باشید، ممکن است شش هفته طول بکشد تا علایم و نشانه‌های آن بروز پیدا کند و همچنان با اینکه هیچ علائم ی ندارید ولی در حال انتقال گال به افرادی هستید که با آنها در تماسید.

انگل هایی که روی صورت و بدن شما زندگی می کنند!

علل بیماری گال

این کنه‌ی هشت پا که باعث ایجاد گال در انسان می‌شود سایزی میکروسکوپی دارد. کنه‌ی ماده در ابتدا حفره‌ای در زیر پوست ایجاد می‌کند و تونلی را در آن تعبیه می‌کند تا در آن تخم گذاری کند. پس از بیرون آمدن بچه کنه‌ها (لارو) از تخم‌ها، لارو کنه‌ها به سطح پوست می‌آیند و رشد می‌کنند و می‌توانند به نواحی دیگر پوست بیمار و افراد دیگر منتقل شوند.

خارش گال به دلیل واکنش آلرژیک بدن به کنه‌ها، تخم‌ها، و مواد زاید آنها است. تماس فیزیکی نزدیک و حتی استفاده از لباس، ملافه، و حوله‌ی فرد مبتلا می‌تواند باعث انتقال کنه‌ها و بیماری گال شود.

حیوانات و انسان‌ها همگی تحت تأثیر گونه‌های خاصی از کنه‌ها هستند. و هر گونه از کنه، نوع خاصی از میزبان را ترجیح می‌دهد و مدت زمان زیادی را با آن میزبان ترجیحی سپری نمی‌کند.

انسان ممکن است در اثر تماس با کنه‌ی گال حیوانی دچار واکنش پوستی موقت شود، ولی ابتلاء به گال انسانی تنها از طریق انتقال انسان به انسان امکان پذیر است.

درمان گال چیست؟

درمان گال تنها با از بین بردن منبع آلودگی امکان پذیر است. هزاران کرم و لوسیون برای این امر وجود دارد.

پزشک ممکن است از شما بخواهد تا این کرم‌ها و لوسیون ها را به کل بدن خود از گردن به پایین بمالید و به مدت ۸ الی ۱۰ ساعت آن را نشویید. در برخی از موارد نیاز است تا درمان در دو مرحله انجام شود و در صورت ظاهر شدن لانه‌ها و بثورات جدید لازم است که درمان از ابتدا تکرار شود.

درمان گال گاهی چالش‌های زیادی ایجاد می‌کند و شخص حتی با استفاده از داروهای موضعی و تکمیل دوره درمان، موفق به خلاص شدن از این بیماری نمی‌شود. اگر علائمی از وجود این بیماری مشاهده کردید، بهتر است از ابتدا به یک پزشک متخصص مراجعه کنید. دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو، سال‌ها در حوزه بیماری‌های پوستی تحقیق و مطالعه داشته‌اند و یکی از پزشک‌های توانمند در درمان بیماری‌های پوستی هستند. برای کسب اطلاعات در مورد بیماری گال و روش‌های درمان آن می‌توانید به وبسایت ایشان مراجعه کنید.

برخی از کرم‌های درمانی و کاربردی برای این بیماری عبارت است از:

- کرم پرمترین: کرم پرمترین یک کرم موضعی است که حاوی موادی شیمیایی است. این مواد شیمیایی کنه‌های گال و تخم‌های آنها را از بین می‌برد. این کرم به صورت کلی برای تمامی اقشار اعم از بزرگسالان، کودکان، نوزادان، و زنان باردار بی خطر است.

- ایورمکتین (استرومکتول): استرومکتول یک داروی خوراکی است. این دارو اغلب برای افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، یا افرادی که گال پوسته‌ای دارند، و یا افرادی که به کرم و لوسیون حساسیت دارند تجویز می‌شود. استرومکتول برای زنان باردار یا شیرده و برای کودکانی که وزنی کمتر از ۳۳ پوند (۱۵ کیلو گرم) دارند توصیه نمی‌شود.

- کرم کروتامیتون (یوراکس، کروتان): این دارو به صورت کرم یا لوسیون موجود است. دستور استفاده از این کرم به صورت دو روز متوالی و روزی یک بار است. ایمنی این دارو برای کودکان، زنان باردار، و افراد بالای ۶۵ سال اثبات نشده است. شکست مکرر درمان در استفاده از این دارو گزارش شده است.

دمودکس فولی کولوروم

کنه‌ی دمودکس فولی کولوروم نوعی انگل است که بر روی انسان زندگی می‌کند. این کنه‌ها در اغلب موارد بی ضرر هستند و مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کنند. با این وجود، بسیاری از انواع کنه‌های دمودکس فولی کولوروم می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌ها و مشکلات پوستی شوند.

کنه‌ی دمودکس فولی کولوروم در فولیکول‌های مو و یا در اطراف آن زندگی می کن و از سلول‌های مرده ی پوست، روغن‌ها، و هورمون‌های تجمیع یافته تغذیه می‌کنند. همچنین ممکن است این کنه‌ها بر روی صورت و در نواحی پلک‌ها و مژه‌ها نیز زندگی کنند.

انگل هایی که روی صورت و بدن شما زندگی می کنند!

علائم دمودکس

بسیاری از انواع کنه‌های دمودکس فولی کولوروم می‌توانند علائمی شبیه به بیماری روزاسه را روی پوست صورت ایجاد کنند.

این علائم عبارت است از:

  • خشکی
  • خارش
  • گر گرفتگی
  • لکه‌های آکنه مانند
  • سرخی
  • زبری پوست
  • قرمزی چشم

علائم ناشی از کنه‌ی دمودکس فولی کولوروم در بسیاری از موارد با خشکی شدید پوست و یا آکنه اشتباه گرفته می‌شود.

انگل هایی که روی صورت و بدن شما زندگی می کنند!

درمان دمودکس

کنه دمودکس فولی کولوروم در اغلب موارد بر روی پوست صورت ظاهر می‌شود و این موضوع می‌تواند درمان را چالش برانگیزتر کند. چرا که پوست صورت از دیگر نواحی بدن، حساس‌تر است. پزشک ممکن است در ابتدا درمان را با تجویز کرم‌های کروتامیتون یا پرمترین آغاز کند.

این داروها مانند حشره کش‌های موضعی هستند و می‌توانند کنه‌ها را از روی پوست از بین ببرند و تعداد آنها را کاهش دهند. همچنین ممکن است که پزشک مصرف داروی مترونیدازول خوراکی که یک آنتی‌بیوتیک است را نیز توصیه کند. همچنین برای تکمیل درمان ممکن است پزشک مصرف محلول الکلی با غلظت بالا را بر روی پوست صورت تجویز کند.

با این کار، کنه‌های دمودکس فولی کولوروم به روی سطح پوست می‌آیند و با استفاده از داروهای موضعی می‌توان کنه‌های منتقل شده به روی پوست را از بین برد و بیماری را درمان کرد. برای افرادی که سیستم ایمنی بسیار ضعیفی دارند، پزشک ممکن است مصرف ایورمکتین را توصیه کند.

دکتر نابت تاجمیر ریاحی، متخصص پوست، مو و زیبایی (riyahi.doctor)

شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۰۰ – ۰۲۱۲۲۶۵۷۹۱۶

آدرس: تهران، ولنجک، خیابان ساسان شمالی، بین سیزدهم و پانزدهم، پلاک ۳۳، واحد ۲۱

کد خبر 575007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.