جای خالی بخش اختصاصی استان‌ها در نمایشگاه کتاب تهران

سخنگوی شورای هماهنگی شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب گفت: لازم است بخشی در قالب استان‌ها در نمایشگاه کتاب تهران تعریف و گنجانده شود تا افراد در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر تبادل نظر کنند.

جابر اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا مستقر در نمایشگاه کتاب تهران، اظهار کرد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور در سال ۱۳۹۳ توسط دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برنامه‌ریزی و آغاز شد که همه ساله در آن، تعدادی روستا به عنوان «روستای دوستدار کتاب» کشور معرفی و برگزیده می‌شوند.

وی افزود: از آن زمان تاکنون از بین بیش از ۱۰ هزار روستای شرکت کننده، ۷۰ روستا که شرایط مورد نظر را داشته و مورد تأیید داوران قرار گرفته‌اند، به عنوان روستای دوستدار کتاب کشور معرفی و برگزیده شدند. به گفته وی، این جشنواره هر ساله با استقبال زیاد و کیفیت بهتری نسبت به سال گذشته برگزار شده است و جوایز آن شامل تندیس، هدایای نقدی و بسته‌های فرهنگی نیز توسط معاون اول رئیس جمهور به برگزیدگان اهدا می‌شود.

سخنگوی شورای هماهنگی شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور ادامه داد: جشنواره روستاها و عشایر دوستدار کتاب به جز معرفی این روستاها، فعالیت‌هایی نیز در مناطق روستایی انجام داده است؛ به عنوان مثال در یکی از روستاهای الیگودرز استان لرستان به همت همین جشنواره و مشارکت خیران، یکی از بزرگترین کتابخانه‌های روستایی کشور احداث و راه‌اندازی شد.

اسدی اضافه کرد: مهم‌ترین هدف این جشنواره شکل گرفتن توسعه متوازن کتاب و کتابخانه در سراسر کشور است، به نحوی که اگر به عنوان مثال اگر در تهران به ازای هر دو هزار نفر یک کتابخانه داریم، در مناطق روستایی و عشایری نیز حداقل به ازای هر ۱۰ هزار نفر، یک کتابخانه احداث شود.

وی تصریح کرد: این جشنواره تا حدودی در این زمینه موفق عمل کرده اما آنچه مطلوب جامعه است اتفاق نیفتاده و هنوز به نقطه ایده‌آل نرسیده‌ایم که این موضوع نیازمند حمایت خیران، مسئولان و سازمان‌های مردم‌نهاد است.

اسدی با اشاره به برپایی غرفه روستاها و عشایر دوستدار کتاب در نمایشگاه کتاب امسال، ادامه داد: روستای «فرسش» از توابع شهرستان الیگودرز در این نمایشگاه شرکت کرده است.

وی افزود: این روستا با حدود ۱۰ هزار جمعیت، تا کنون شخصیت‌های برجسته‌ای را به جامعه هنری کشور معرفی کرده است و در سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران حتی تعدادی از اهالی این روستا که صاحب انتشارات هستند، غرفه‌های فروش محصولات خود را برپا کرده‌اند.

سخنگوی شورای هماهنگی شبکه روستاها و عشایر دوستدار کتاب کشور، با بیان اینکه غرفه‌های دوستدار کتاب تاکنون بازتاب خوبی داشته‌اند، گفت: فراهم شدن این فرصت برای روستاها و عشایر برای قرار گرفتن در کنار پایتخت‌نشینان و استفاده از تجربیات یکدیگر در نمایشگاه کتاب شایسته تقدیر است.

اسدی تصریح کرد: در این نمایشگاه اقدام ویژه‌ای برای ایجاد پیوند بین اقوام انجام نشده است. اگرچه در بخش بین‌الملل نزدیک شدن ملل اتفاق می‌افتد اما در بین استان‌ها چنین بخشی وجود ندارد که خلائی برای نمایشگاه است.

وی اظهار کرد: لازم است بخشی در قالب استان‌ها در نمایشگاه کتاب تهران تعریف شود تا افراد در خصوص مسائل مختلف با یکدیگر تبادل نظر کنند.

سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پس از دو سال برگزاری مجازی به دلیل اپیدمی کووید- ۱۹ از صبح چهارشنبه _بیست‌ویکم اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱_ در مصلای امام خمینی (ره) آغاز شده است و تا سی‌ویکم اردیبهشت‌ماه در دو بخش حضوری و مجازی ادامه دارد.

کد خبر 574973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.