نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان برگزار می‌شود

نشست خبری نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان با حضور مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، مدیرکل اداره پست استان اصفهان، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در مجتمع مطبوعاتی اصفهان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در این نشست که صبح امروز _چهارشنبه، ۱۷ آذرماه_ به مناسبت برگزاری پانزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان و نخستین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان برگزار شد، علی رمضانی، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران که صحبت‌های وی به صورت ویدئو کنفرانس پخش می‌شد، اظهار کرد: استان پیشتاز اصفهان به عنوان نخستین استانی که در زمینه نمایشگاه‌های مجازی می‌توانست الگو باشد برای این هدف انتخاب شد و با همکاری مسئولان استان امیدواریم الگوی خوب و فاخری را در استان داشته باشیم.

وی محدودیت‌های کرونایی، مسأله بهره‌مندی از فضای مجازی، دسترسی عادلانه و حرکت به سوی عدالت فرهنگی را دو هدف اصلی از برگزاری نمایشگاه‌های مجازی دانست و افزود: هر سال در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب در تهران شور و شعفی برپا می‌شد اما شهرستان‌ها کمتر می‌توانستند به این امکان دسترسی داشته باشند.

رمضانی گفت: تجربه سال گذشته برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در تهران به ما ثابت کرد که در جای‌جای کشور علاقه‌مندانی داریم و برای ارتقای فرهنگ مطالعه، لازم است که برای آن‌ها هم تدابیری بیندیشیم.

وی برگزاری نمایشگاه مجازی را گامی در مسیر عدالت فرهنگی بیان کرد و افزود: در مجموعه طرح‌هایی که در خانه کتاب برگزار می‌کنیم، اصفهان یکی از استان‌های پیشتاز است، در نمایشگاه تهران، جزو چند استان بالای جدول است و در طرح‌های فصلی فروش کتاب اصفهان جزو چند استان برتر کشور است. این استان فرهنگ دوست با مردم علاقه‌مند به کتاب، ما را مجاب کرد که این نمایشگاه را در اصفهان برگزار کنیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، دسترسی آسان ناشران را از دیگر خدمات نمایشگاه مجازی کتاب دانست و یادآور شد: در سال‌های گذشته ۳۰۰ تا ۴۰۰ ناشر ثبت نام اولیه می‌کردند اما به دلیل دوری راه و مشکلات دیگر، تعداد کمتری می‌توانستند در نمایشگاه شرکت کنند.

وی از ثبت نام بیش از هزار و ۱۴۰ ناشر در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان خبر داد و افزود: اکنون هزار ناشر در حال آماده سازی آثار برای عرضه در این سایت هستند، این دستاوردی است که بتوانیم آنچه در نشر کشور اتفاق می‌افتد را در جغرافیای اصفهان در دسترس مردم قرار دهیم و این موضوع به‌جز دسترسی عادلانه به کتاب در سراسر کشور، زمینه حضور ناشرانِ بیشتر در نمایشگاه، دسترسی به منابع بیشتر و افزایش قدرت انتخاب مردم را به دنبال دارد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران آسان شدن دسترسی به آثار نشر شده و کاهش رفت و آمدها را از دیگر مزایای برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب برشمرده و گفت: امروز علاقه مردم به خریدهای اینترنتی در کل کشور بیشتر شده و کرونا این روند را بسیار افزایش داده است؛ در این شرایط نیاز بود که برای چرخه دسترس پذیر کردن منابع، تدبیری بیندیشیم.

وی با اشاره به تجربه موفق برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب در تهران، ادامه داد: امیدواریم نمایشگاه اصفهان چند پله بالاتر برگزار شود، یعنی مردم استان اگر کتابی می‌خرند در کوتاه‌ترین زمان پس از تحویل ناشر به شرکت پست، به دستشان برسد.

رمضانی گفت: یکی از تجربه‌های شیرین نمایشگاه کتاب این است که مردم ممکن است در چند روز چند کتاب را بخرند و همواره با مأمور پست که باز هم کتاب آورده روبه‌رو شوند. اتفاق دیگری که نمایشگاه می‌تواند رقم بزند این است که چنین رویدادهای بزرگ فرهنگی از محیط محدود یک نمایشگاه خارج شده و در سراسر استان‌ها هفته فرهنگی کتاب برگزار شود.

وی برگزاری برنامه در برخی از کتابفروشی‌های شهر، جشن رونمایی، امضا، تجلیل و معرفی کتاب را از برنامه‌های جنبی نمایشگاه مجازی کتاب معرفی کرد و افزود: همه این برنامه‌ها با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و به شکل حضوری یا مجازی برگزار خواهند شد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران ابراز امیدواری کرد: با توجه به ظرفیت‌های صنعتی استان، یارانه در نظر گرفته شده برای خرید کتاب در اصفهان افزایش یابد.

وی گفت: بیش از ۵۰ ناشر استان در این برنامه شرکت کردند، همچنین شهرداری‌های فعال استان را به مشارکت در این برنامه فرهنگی دعوت می‌کنم.

به ازای هر ۵ هزار نفر یک واحد پستی داریم

حمید باقری خولنجانی؛ مدیر کل اداره پست استان اصفهان نیز با اشاره به افزایش ظرفیت‌های پست در دوران کرونا، گفت: یکی از این ظرفیت‌ها، نمایشگاه مجازی کتاب است که در راستای عدالت ارتباطی و با هماهنگی ارشاد باعث شد در نمایشگاه مجازی بین‌المللی تهران، افرادی حتی در نقطه صفر مرزی بتوانند کتاب بخرند.

وی یکی از زیر ساخت‌های فراهم شده در پست را توزیع مویرگی دانسته و افزود: در کل استان به ازای هر پنج هزار نفر یک واحد پستی داریم و به طور کلی، نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که توزیع پست انجام نشود.

باقری دومین زیرساخت فراهم شده را این خطوط ارتباطی معرفی و تصریح کرد: در اصفهان ۱۲۰ خط ارتباطی داریم که هر روز با مراکز شهرستان‌ها ارتباط برقرار می‌کنند، همچنین با همه استان‌های کشور ارتباط زمینی و مستقیم داریم اگر بسته‌ای در اصفهان تحویل شود فردا در استان‌های دیگر قابل تحویل است.

وی با اشاره به برخورد مثبت نمایشگاه کتاب تهران، ادامه داد: حتی سران قوا از آن تشکر کردند، یک میلیون و ۲۵۹ هزار کتاب توزیع شد که سهم اصفهان صد هزار کتاب بود.

مدیرکل پست استان اصفهان دومین مأموریت پست را جمع‌آوری کتاب از محل انتشارات و توزیع کتاب‌هایی که از استان‌های دیگر به اصفهان برشمرده و گفت: یک نشست اختصاصی نیز برای آموزش ناشران جلسه در زمینه بسته بندی، آدرس نویسی و هماهنگی برگزار شد.

وی از ناشران خواست لفاف بندی درست مرسولات را رعایت کنند و یادآور شد: پست استان کامل در خدمت نمایشگاه مجازی کتاب است و از تمام ظرفیت برای رضایتمندی مردم استفاده می‌کند.

ارسال تمام کتاب‌ها رایگان است

همچنین در ویدئو کنفرانس دیگری که ویژه‌ی این نشست ارائه شد، حسین صفری، معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران نیز از ارسال رایگان تمام مرسولات پستی نمایشگاه در اقصی نقاط کشور خبر داد و گفت: هزینه ارسال بین سه گروه وزارت ارشاد، پست و ناشران توزیع و تأمین می‌شود و در استان نیازی نیست برای ارسال کتاب پول بدهند و بسته‌ها رایگان به دست مردم می‌رسد.

وی شماره ۹۱۰۰۹۸۹۸ را آماده پاسخگویی شبانه روزی به افراد در زمینه خرید مجازی کتاب بیان کرد و افزود: تعداد ۱۵ نفر از همکارانم آن در این مجموعه حضور دارند، همچنین نمایشگاه ،۲۴ ساعته فعال است و افراد امکان خرید دارند.

صفری از وزارت ارتباطات خواست برای ارائه تخفیف ۵۰ درصدی به کسانی که در شبکه مجازی خرید می‌کنند چاره اندیشی کند.

وی یارانه نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان را به شکل مجازی دانست و گفت: پیش‌بینی یارانه مجازی باعث می‌شود شفافیت افزایش یابد، به همین دلیل یارانه امسال به شکل بُن نیست بلکه اعتباری است و برای هر خرید در نظر گرفته می‌شود.

معاون اقتصاد و فرهنگ خانه کتاب و ادبیات ایران، افزود: نشانی نمایشگاه مجازی کتاب www.ketab.ir است و بیش از ۱۱ هزار نفر می‌توانند زمانی که سامانه بُن فعال شد ثبت نام کنند، ضمن اینکه برای دریافت یارانه در مرحله اول اصلاً نیازی به پرداخت نیست و به شکل اعتبار خواهد بود و از سبد خرید کسر می‌شود.

نمایشگاه از روز شنبه افتتاح می‌شود

در ادامه این نشست، حجت الاسلام رمضانعلی معتمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز اظهار کرد: پانزدهمین نمایشگاه کتاب اصفهان و نخستین نمایشگاه مجازی کتاب استان اصفهان با ۴۰ درصد تخفیف برای مردم استان برگزار می‌شود و بیش از هزار و صد ناشر در نمایشگاه حضور دارند اما فقط مردم اصفهان از این نمایشگاه امکان خرید دارند.

وی با بیان این که مردم اصفهان عاشق کتاب هستند و با کتاب انس دارند، ادامه داد: این نمایشگاه از ۲۰ تا ۲۶ آذرماه برگزار می‌شود و اگر دستگاه‌های اجرایی هزینه بیشتری برای خرید کتاب کنند، امکان خرید ۲۴ ساعته برای بیش از پنج میلیون جمعیت استان فراهم است.

معتمدی از پیش‌بینی سه برنامه جنبی در هر شهرستان در هفته نمایشگاه کتاب خبر داد و گفت: این برنامه‌ها شامل نقد کتاب، رونمایی از کتاب، تحلیل و برنامه‌هایی از این دست است، در دستگاه‌های اجرایی، دانشگاه‌ها، مدارس و دستگاه‌های فرهنگی آموزشی نیز برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است و در مجموع بیش از صد برنامه جنبی در کنار نمایشگاه مجازی به شکل فیزیکی و مجازی برگزار می‌شود تا نمایشگاه بالنده‌تر شود.

وی یارانه در نظر گرفته شده برای نمایشگاه مجازی کتاب اصفهان را نزدیک به ۵۰۰ میلیون تومان برشمرد و افزود: تا زمانی که نمایشگاه برقرار است، متقاضیان می‌توانند با تخفیف ۲۰ درصدی که ناشر ارائه کرده و کتاب بخرند.

کد خبر 540555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.