بازگشت نبض مذاکرات

یک کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: به نظر می‌رسد که سفر امیر قطر به تهران می‌تواند در ایجاد یک سازوکار جدید و خارج کردن بن‌بست ناشی از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ در وین باشد.

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص روند مذاکرات احیای برجام اظهار کرد: رخدادهای اخیر منطقه به‌ویژه سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تهران و دیدار ایشان با رهبر معظم انقلاب اسلامی و رئیس‌جمهور اسلامی ایران نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران در یک جایگاه مهم ژئوپلیتیکی برای حل بحران‌های منطقه‌ای قرار دارد.

وی افزود: به نظر می‌رسد که سفر امیر قطر به تهران می‌تواند در ایجاد یک سازوکار جدید و خارج کردن بن‌بست ناشی از مذاکرات ایران و کشورهای ۱+۴ در وین باشد و به همین دلیل شیخ تمیم بن حمد در این سفر احتمالاً در آینده نزدیک یک سری تحرکات برای شکستن بن‌بست مذاکرات هسته‌ای در وین را آغاز خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: امیر قطر با توجه به ارتباط گسترده‌ای که با کشورهای اروپایی و آمریکا دارد، می‌تواند در آینده نقش تأثیرگذار و مثبتی در خروجی مذاکرات وین داشته باشد. موضوع دیگری که در این سفر مطرح شد، مسئله ترور یک خبرنگار شبکه الجزیره توسط رژیم صهیونیستی بود که بین جمهوری اسلامی ایران و شیخ تمیم بن حمد به عنوان اینکه دولت قطر متولی الجزیره است در آینده نزدیک دیدگاه‌های نزدیک به هم در خصوص مبارزه با تجاوزات رژیم صهیونیستی شکل خواهد گرفت.

هانی‌زاده خاطرنشان کرد: محوری‌ترین کشور در حوزه خلیج‌فارس، قطر است که می‌تواند یک جبهه مشترک با محور مقاومت علیه رژیم صهیونیستی تشکیل دهد. موضوع دیگر در سفر شیخ تمیم بن حمد به همکاری‌های انرژی بین ایران و قطر برمی‌گردد، به‌ویژه اکنون که شرایط اوکراین به گونه‌ای است که احتمال قطع صادرات گاز روسیه به کشورهای اروپایی وجود دارد و قطر و ایران می‌توانند تأمین کننده مهمی برای انرژی غرب تلقی شوند. به همین دلیل به نظر می‌رسد این سفر از اهمیت بسیار بالایی از لحاظ روابط منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار باشد به‌ویژه اینکه قطر این آمادگی را دارد که دیدگاه‌های بین ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس را به‌هم نزدیک کند. موضوع دیگری که وجود دارد این است که اکنون اراضی اشغالی شاهد یک تحول میدانی است و با توجه به آغاز انتفاضه جدید و درگیری‌هایی که شکل گرفته است، همگرایی منطقه‌ای می‌تواند در انزوای رژیم صهیونیستی مؤثر باشد.

وی یادآور شد: انریکه مورا نیز از طرف اتحادیه اروپا برای حل مشکلات بین ایران و سه کشور اروپایی به ایران سفر کرده بود اما به هر حال هنوز بین دیدگاه‌های ایران با کشورهای اروپایی و بین ایران و آمریکا فاصله زیادی وجود دارد و باید تلاش‌های بیشتری برای نزدیک کردن این دیدگاه‌ها صورت بگیرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی تاکید کرد: در حقیقت هنوز گزارش‌های دقیقی درباره بازشدن قفل بن‌بست مذاکرات توسط مورا وجود ندارد اما بیشتر نگاه‌ها متوجه امیر قطر است که می‌تواند نقش بیشتری ایفا کند. اتحادیه اروپا حسن نیت خود را نسبت به ایران به درستی نشان نداده است و باید گام‌هایی عملی برای نزدیک شدن به ایران بردارد.

هانی‌زاده تصریح کرد: هنوز موضوع خارج کردن سپاه از تحریم‌ها در مدار بحث است و آمریکایی‌ها برای اینکه تحریم‌ها به‌ویژه در زمینه سپاه همچنان باقی بماند، مقاومت‌هایی نشان می‌دهند.

کد خبر 574863

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.