روابط دوجانبه؛ موضوع مذاکره ایران و عربستان

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: مذاکرات تهران و ریاض چهار دوره برگزار شده و دور پنجم برای مدتی معلق مانده بود تا اینکه طی روزهای گذشته دور پنجم این گفت‌وگوها از سر گرفته شد.

سعید صباح‌زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برگزاری دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان اظهار کرد: مذاکرات ایران و عربستان با پیگیری دولت عراق و عمان در حال انجام است، این در حالی است که چهار دوره قبلی مذاکرات برگزار شده و دور پنجم برای مدتی معلق مانده بود، تا اینکه طی روزهای گذشته دور پنجم این گفت‌وگوها از سر گرفته شد.

وی افزود: دولت عراق هم که میزبان این دور از مذاکرات است، از اینکه این ابتکار عمل در حال تحقق است و به نتایج خوبی خواهد رسید، ابراز خوشحالی کرده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تاکید کرد: موضوع این گفت‌وگوها اساساً روابط دوجانبه بین ایران و عربستان است و در سطح ایجاد زمینه برای ملاقاتی در سطح بالاتر بین مسئولان دو کشور و احتمالاً در سطح وزاری خارجه می‌تواند رخ دهد و افتتاح سفارتخانه و امور کنسولی بر پایه آن شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: بحث مسائل امنیتی برای هر دو کشور اهمیت بالایی دارد، همچنین حسن نیت کشورها در درجه اول با رعایت حد و حدود مسائل و فضای امنیتی کشور مقابل باید پایه‌گذاری شود و این حسن نیت در عمل تجلی می‌یابد.

صباح‌زنگنه یادآور شد: وقتی دو کشور توافق کنند که نسبت به امنیت طرف مقابل هیچ‌گونه اقدامی از خاک خودشان علیه طرف مقابل چه در دریا، آسمان و زمین انجام نگیرد، این موضوعات ابعاد مختلفی به خود می‌گیرد و این توافق بسیار کمک می‌کند تا حساسیت‌ها و نگرانی‌های دو کشور برطرف شود و به عنوان توافق اصلی و بنیادی به آن نگاه شود.

وی خاطرنشان کرد: البته این نوع نگاه می‌تواند به ایجاد فضای مناسب برای گسترش همکاری‌های امنیتی و پذیرش محدوده‌هایی که کشورهای منطقه با هم می‌توانند داشته باشند چه به صورت تفاهم‌نامه و قرارداد امنیتی، کمک کند و در مرحله بعدی می‌تواند کل منطقه را وارد فضای ثبات و استقرار کند.

کد خبر 574850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.