احتمال بروز فاجعه درپی آتش‌سوزی انبار چینی و بلور در بازار اصفهان

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان گفت: با توجه به بافت قدیمی و تاریخی سطح بازار در دسترسی به محل حریق با مشکلاتی مواجه بودیم و با توجه به اینکه امدادرسانی در سطح بازار بسیار مشکل است ممکن بود فاجعه‌ای ناگوار درپی این حریق رقم بخورد اما خوشبختانه نیروهای آتش‌نشانی به سرعت حریق را اطفا کردند.

ابراهیم مطلبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: ساعت ۲۰:۲۹ شب گذشته _ پنجشنبه بیست‌ودوم اردیبهشت‌ماه_ حریق یک انبار نسبتاً بزرگ از بلور، شیشه و چینی‌جات واقع در خیابان حافظ، کوچه کرمانی، پشت پارکینگ سرای مخلص به سازمان آتش‌نشانی اصفهان گزارش شد و نیروهای آتش‌نشانی از ایستگاه‌های ۹ و ۱۷ که نزدیک‌ترین ایستگاه‌ها به حادثه به شمار می‌رفتند، به محل حادثه اعزام شدند.

وی با بیان اینکه پنجشنبه بعدازظهر تقریباً همه بازار تعطیل می‌شود و انبار مذکور نیز تعطیل بود، افزود: وسعت این حریق زیاد بود و انبار به طور کامل طعمه حریق شده و کندسوزی صورت گفته بود. مأموران آتش‌نشانی بلافاصله در محل حادثه حضور یافتند و نسبت به اطفای حریق اقدام کردند.

حضور شهردار اصفهان در محل وقوع حادثه

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه نیروهای آتش‌نشانی و اطفائیه‌های لازم و کافی از ایستگاه‌های همجوار شماره یک، چهار، پنج و ۱۴ نیز به محل حادثه اعزام شدند، ادامه داد: علی قاسم‌زاده، شهردار اصفهان نیز از ابتدای آغاز عملیات در محل حاضر شده و همراه سایر مأموران تا پایان مأموریت در کنار نیروهای عملیاتی حضور داشتند.

وی با بیان اینکه عملیات اطفای این حریق و پاکسازی محل حادثه حدود ساعت ۲۳ شب گذشته به پایان رسید، تصریح کرد: علت رخداد این حادثه در دست بررسی است و متعاقباً اعلام خواهد شد اما مورد واضح نبود ایمنی در محل حادثه است. انبارهای این چنین قدمت بالایی دارند و فاقد ایمنی بدنه و سقف هستند، از مصالح قدیمی و نامرغوب در ساخت آنها استفاده شده و سقف آنها تشکیل شده از پلیت و آهن و بدنه تشکیل شده از خشت و گل است.

رعایت صفر درصدی موارد ایمنی در انبار

مطلبی با بیان اینکه بازار مورد حریق نیز فاقد سیستم اعلام، سیستم اطفا و حتی سیستم هشدار بود و موارد ایمنی در این انبار صفر بود، اضافه کرد: این انبار فاقد بیمه آتش‌سوزی بود و متأسفانه مالک پیش بینی لازم را نداشت که در صورت بروز چنین حادثه‌ای خسارت وی چگونه جبران می‌شود.

وی با بیان اینکه این حادثه و حریق می‌تواند برای سایر مغازه‌های سطح بازار اتفاق بیفتد، گفت: مالکان مغازه‌های سطح بازار حتماً ایمنی را در نظر بگیرند و نسبت به تهیه سیستم اعلام، هشدار و سیستم اطفای اتوماتیک اقدام کنند. همچنین از مصالح محکم و مقاوم در مغازه‌های خود استفاده کنند تا در صورت بروز چنین حوادثی ناگواری، سقف فرو نریزد و بیمه آتش‌سوزی را نیز مد نظر داشته باشند.

بافت قدیمی و تاریخی سطح بازار و ترافیک سنگین مسیر؛ از مشکلات امدادرسانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه با توجه به بافت قدیمی و تاریخی سطح بازار برای دسترسی به محل حریق با مشکلات و ترافیک سنگینی در مسیر مواجه بودیم، اظهار کرد: مسیر از میدان امام علی و از چهارراه شکرشکن به سمت میدان امام (ره) توسط عوامل پلیس راهور مسدود شد و توانستیم خودروهای امدادی را به محل حادثه برسانیم اما در دقایق اولیه ترافیک بسیار سنگین بود.

وی با بیان اینکه خوشبختانه خسارات جانبی به مغازه‌های اطراف وارد نشد، موارد ایمنی به سرانجام رسید و اقدامات ثانویه نیز به مالک توصیه شد، ادامه داد: هماهنگی‌های لازم نیز با عوامل شهرداری انجام شد تا سقف ناایمن موجود حتماً برش بخورد و منطقه ایمن‌سازی شود.

احتمال درگیری کل بازار توسط حریق

مطلبی با بیان اینکه در صورتی که امدادرسانی سریع و به موقع صورت نمی‌گرفت و خداوند مأموران آتش‌نشانی را در امر امدادرسانی یاری نمی‌کرد، ممکن بود حریق این انبار کل مجموعه بازار را درگیر کند، افزود: با توجه به اینکه امدادرسانی در سطح بازار بسیار مشکل است ممکن بود فاجعه‌ای ناگوار درپی این حریق رقم بخورد اما خوشبختانه نیروهای آتش‌نشانی موفق شدند به سرعت حریق را اطفا کنند.

وی با بیان اینکه بازار اصفهان یکی از دغدغه‌های بزرگ در شهرداری به شمار می‌رود، گفت: دغدغه همه مسئولان شهر ایمنی بازار است و شهردار نیز که در محل وقوع حادثه حضور داشتند دغدغه بازار را داشتند. در این خصوص جلسات متعددی برگزار شده است اما هنوز به نقطه مطلوب مد نظر نرسیده‌ایم.

لزوم رعایت موارد ایمنی و رساندن ایمنی بازار اصفهان به حد مطلوب

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان با بیان اینکه برخی از موارد باید توسط بازاریان و اصناف مورد نظر رعایت شود، گفت: همچنین همه ارگان‌ها و میراث فرهنگی باید به نقش و وظیفه خود آگاه باشند و آن را به نحو احسنت انجام دهد. راهکارها ارائه شده است، آمادگی وجود دارد و امید است سایر ارگان‌ها نیز با این هدف همراه شوند تا ایمنی بازار به نقطه مطلوب برسد.

مطلبی خاطرنشان کرد: هنگامی که حریق در مجموعه بازار به سازمان آتش‌نشانی اعلام می‌شود، این سازمان در امدادرسانی با مشکلات متعددی روبه‌رو است و امید است خداوند یاری‌گر ما باشد تا وظایف به نحو احسنت و شایسته به سرانجام برسد.

کد خبر 574688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.