فروش بیش از ۹۷ هزار جلد در بخش نمایشگاه مجازی/ استان اصفهان دارای بیشترین خریداران کتاب

سخنگوی سی‌وسومین نمایشگاه کتاب گفت: طبق آخرین آمار به دست آمده از بخش مجازی کتاب تا ساعت ۱۵ روز دوم نمایشگاه، بیش از ۹۷ هزار عنوان جلد کتاب به ارزش بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال به فروش رسیده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، علی رمضانی عصر امروز_پنج شنبه بیست و دوم اردیبهشت‌ماه_ در نشست خبری روزانه خود با اصحاب رسانه به بخش مجازی سی و سومین دوره از نمایشگاه کتاب اشاره و اظهار کرد: طبق آخرین آمار به دست آمده از بخش مجازی کتاب تا ساعت ۱۵ روز دوم نمایشگاه، بیش از ۹۷ هزار عنوان جلد کتاب به ارزش بالغ بر ۸۴ میلیارد ریال به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد کتاب موجود ناشران در بستر مجازی نمایشگاه ۱۹۶ هزار و۷۸۷ جلد است که با سرعت در حال افزایش است، عنوان کرد: قابل توجه است که استقبال بسیار خوبی از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تهران شده است به نحوی که ۳۳ هزار و۷۴۰ سفارش ثبت شده، همچنین ۳۵ هزار و۲۴۹ بسته کتاب تحویل پُست شده است.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب تاکید کرد: درخواست‌های خرید کتاب از بخش مجازی کتاب از ۵۰۰ شهر ایران ثبت شده است، بیشترین شهرهای دریافت و خرید کتاب تا به امروز از شهرهای قم، مشهد و تهران است و بیشترین استان‌های دریافت کتاب تهران، اصفهان و خراسان رضوی ثبت شده است.
وی خاطرنشان کرد: ناشران تهرانی بیشترین تعداد کتاب را در بخش مجازی ارسال کردهاند که نشان برنامهریزی ناشران برای فروش در بخش مجازی است.
رمضانی عنوان کرد :۴۰۰ مرسوله به روستاهای ایران از بخش مجازی نمایشگاه کتاب تاکنون ارسال شده که بیشترین آنها برای روستاهای مازندران و همدان است.
وی تصریح کرد: با توجه به افزایش خوب یارانه خرید کتاب در بخش مجازی نمایشگاه، هزینه ارسال مرسولات کتاب یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال بوده است که بیش از ۷۷۰ میلیون ریال از بخش یارانه هزینه شده است.
سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب در توضیح غرفه‌های خالی موجود در نمایشگاه امسال گفت: اگر مشاهده کرده باشید تعداد غرفه‌های خالی در این دوره از نمایشگاه بسیار کم شده است ولی باتوجه به اینکه ناشران هزینه غرفه‌های خود را پرداخت کرده اند عدم حضور آنها پذیرفته نیست لذا مطابق با آیین نامه با ناشرانی که با عدم حضور خود حق سایر ناشران برای حضور را سلب کردهاند، مقرراتی وضع خواهد شد.
وی با بیان اینکه اصراری بر پرکردن همه غرفه‌ها در نمایشگاه نداریم، گفت: کمتر از ۲ الی ۳ درصد از تعداد ناشران در این دوره از نمایشگاه در غرفه‌های خود حضور پیدا نکردهاند که تا آخر امروز تدبیری در این زمینه خواهیم داشت.
رمضانی بیان کرد: موضوع رتبه بندی ناشران در دستور کار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که میزان تولیدی بودن آثار انتشارات به عنوان شاخص ارزیابی در متراژی که به ناشران تعلق گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: در مورد تفاوت قیمت ارز برای ناشران خارجی نمایشگاه کتاب، قیمت ارز مبنا در تاریخ مشخصی بر اساس اعلام بانک مرکزی به ناشران اعلام شد و ناشران با آن نرخ ارز، کتاب‌های خود را وارد کرده اند. همچنین اتفاق خوبی که در بخش ناشران خارجی نمایشگاه افتاده است این بوده که برای اولین بار تخفیف فروش حضوری ناشران خارجی از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد تقلیل دادهایم تا جبران هزینه‌ها احتمالی شود.

سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوال خبرنگار ایمنا، مبنی بر اینکه چرا بن‌های یارانه ای خرید کتاب فقط در بخش مجازی کتاب قابل استفاده است گفت: تبعا برگزاری نمایشگاه حضوری کتاب برای بهرمندی مردم طراحی شده است ولی نباید فراموش کنیم به تازگی در حال خروج از فضای کرونا هستیم و نمی‌توان به طور قطعی بیان کنیم که از این بیماری رها شده‌ایم، لذا باید سیاست‌هایی را بیندیشیم که چنانچه درگیر شیوع مجدد کرونا شدیم، به دلیل ازدحام جمعیت مردم متضرر نشوند لذا از ابتدا سیاست بر استفاده از بن‌های یارانهای در بخش مجازی بود.
وی ادامه داد: امروز از سراسر کشور استقبال خوبی از بخش مجازی نمایشگاه شده است، لذا برای برقراری شرایط برابر بین استفاده همگان، موظف بودیم موضوع استفاده از بن‌های تخفیفی و یارانهای را به بخش فضای مجازی محدود کنیم.

رمضانی در توضیح به سوال دیگر در خصوص حجاب و عفاف خارج از عرف بازدید کنندگان و یا بعضاً غرفه داران در این دوره از نمایشگاه گفت: افراد دیگری هم این مشکل را منتقل کردند که این محیط فرهنگی نیازمند آن است که نوع حجاب و پوشش متفاوت‌تر (از نظر مطلوب‌تر) نسبت به عرف جامعه است که قطعاً متولیان امر در این موضوع تدبیری خواهند کرد.
وی متذکر شد: رعایت شئونات اسلامی مطابق فضای فرهنگی مطالبه مردم ما است، همچنین برای مطلوبیت فضای فرهنگی نمایشگاه اگر ناشران به موارد تذکر داده شده در آیین نامه حضور در نمایشگاه برای پوشش ناشران و غرفه داران توجه کنند مشکلی پیش نخواهد آمد.
سخنگوی سی و سومین نمایشگاه کتاب اظهار کرد: علت خالی بودن غرفه اتحادیه ناشران افغانستانی در نمایشگاه به این دلیل بود که کتاب‌های مورد نظرشان خیلی دیربه ستاد نمایشگاه اعلام شده بود اما تلاش شده که این کتاب‌ها برای پر شدن غرفه به زودی انجام شود.
وی عنوان کرد: رهبر معظم انقلاب مایل هستند از فضای عمومی نمایشگاه امسال بازدید داشتند، اما تدابیر و تصمیمات در روزهای آتی اعلام خواهد شد و طبیعتاً مسئولان دیگر چون رئیس جمهور نیز ابراز تمایل برای حضور در نمایشگاه را کرده‌اند.

کد خبر 574654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.