۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۵
پروژه سبزه‌میدان زنجان به کجا رسید؟

مدیر پروژه سبزه‌میدان زنجان گفت: ایجاد تغییرات در پروژه بنا به صلاح‌دید مدیران شهری انجام شده است تا پروژه‌ای فاخر تحویل شهروندان شود.

«ناصر احمدصفا» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: محدوده عملیاتی پروژه سبزه‌میدان پیرامون بازار تاریخی زنجان، مسجد جامع سید، عمارت ذوالفقاری، دارایی و مسجد حاتم قرار دارد.

وی با بیان اینکه این طرح از قسمت‌های مختلف نظیر سبزه‌میدان قدیم و شیب‌راه جنوبی تشکیل شده که محل اتصال سبزه‌میدان قدیم و سبزه میدان فعلی بوده است، افزود: باغ‌راه شرقی و غربی با عملکرد پیاده‌راه سبز شرقی و غربی در شرق و غرب عرصه میدان پیش‌بینی و احداث شده است.

مدیر پروژه سبزه‌میدان زنجان با بیان اینکه در نوار مرکزی پروژه آب‌نماهای ویژه جانمایی شده است، خاطرنشان کرد: کارکرد عرصه میدان علاوه بر امکان برقراری ارتباط با منطقه شمالی، فراهم کردن فضای ورودی واحدهای تجاری و خدماتی در دو طرف میدان است.

احمدصفا، مساحت واحدهای تجاری و رواق‌های موجود پروژه را ۳۳۰۰ مترمربع با ۸۵ دهنه واحد تجاری و خدماتی عنوان کرد و افزود: در این فضا در دو بخش، سرویس بهداشتی به تعداد ۳۶ چشمه راه‌اندازی می‌شود.

جانمایی سردیس مشاهیر زنجان

وی با بیان اینکه پله مشاهیر میدان محلی برای توقف شهروندان است، اظهار کرد: در دو طرف میدان ۱۶ سردیس از مشاهیر شهر زنجان نصب می‌شود. زیربنای موجود پروژه ۱۰ هزار و ۳۰۰ مترمربع و فضای سبز میدان ۲۲ هزار مترمربع است.

شهردار منطقه سه زنجان اضافه کرد: ۳۳ درصد فضای پروژه سبزه‌میدان به فضای سبز اختصاص داده شده و موزه باستان‌شناسی و صنایع‌دستی تالار شهر از جمله مکان‌های شکل‌گیری فعالیت‌های فرهنگی و هنری است.

احمدصفا تاکید کرد: فضای کتابخانه، سالن جلسات، گالری نمایش، کلاس‌های آموزشی فرهنگی و کافه‌کتاب در عرصه میدان پیش‌بینی شده است. طراحی و ساخت باغ‌های میانی، ایرانی و مردم‌شناسی از دیگر عرصه‌های مهم پروژه سبزه‌میدان است.

اعمال تغییرات و طولانی شدن پروژه سبزه‌میدان

وی تصریح کرد: این پروژه بیست‌وچهارم شهریورماه ۹۸ آغاز به کار کرد و مدت اجرای آن دو سال بود، مبلغ قرارداد اولیه پروژه سبزه‌میدان ۶۴ میلیارد تومان بود و در قالب طرح و ساخت میدان منعقد شده است.

مدیر پروژه سبزه‌میدان زنجان مساحت پروژه را ۶۶ هزار مترمربع عنوان و خاطرنشان کرد: اعمال تغییرات عمده دلیل طولانی شدن روند اجرای پروژه است. تغییرات اعمال شده خارج از قرارداد اولیه بوده و شامل اجرای نمای پروژه با استفاده از نقوش کرمان، مقرنس‌کاری و دندان موشی و آجرهای خفته راسته در سقف بازار و مسجد جامع است.

احمدصفا افزود: ایجاد کانال تأسیسات آدم رو، تغییر در تأسیسات مکانیکی، تغییر لوله‌های فولادی به لوله‌های پنج لایه، ایجاد سیستم ذوب برف از کف در مسیر عابر پیاده، ایجاد گرما از کف در واحدهای تجاری، بهینه‌سازی سنگ کف‌سازی و سرویس‌های بهداشتی از جمله تغییرات انجام گرفته در این پروژه است.

وی گفت: مناسب‌سازی و طراحی سرویس بهداشتی برای معلولان، تغییر در طراحی و اجرای ساختمان تالار شهر، ایجاد ۱۳۵ واحد پارکینگ در تالار شهر و افزایش عرض کوچه گنج دانش به ۲۰ متر را از دیگر تغییرات اساسی نسبت به طراحی اولیه است.

تغییرات به صلاح‌دید مدیران شهری انجام شده است

مدیر پروژه زنجان خاطرنشان کرد: افزایش عرض خیابان هفت تیر به ۳۷ متر، افزایش هزینه‌های معارض تاسیساتی و تحمیل هزینه‌های شبکه‌های آب، برق، گاز و مخابرات به شهرداری علاوه بر تعهد مالی منجر به طولانی شدن پروژه شده است.

احمدصفا ارتقا و تکمیل مبلمان شهری، ارتقای فضای سبز، تکمیل نورپردازی، آب‌نما و مناسب‌سازی را از دیگر تغییرات اساسی پروژه سبزه میدان دانست و اظهار کرد: در قرارداد اولیه جانمایی مبلمان شهری، عرصه فضای سبز دیده نشده بود که در طرح بعدی لحاظ شد که یکی از دلایل طولانی شدن پروژه و افزایش قیمت اولیه قرارداد است.

وی تصریح کرد: ایجاد تغییرات در پروژه بنا به صلاح‌دید مدیران شهری و اعضای شورای اسلامی شهر اتفاق افتاد تا پروژه فاخری تحویل شهروندان شود، این تغییرات موجب افزایش مدت زمان و هزینه پروژه شده است.

مدیر پروژه سبزه‌میدان اظهار کرد: با توجه به اینکه تغییرات صورت گرفته از محل ۲۵ درصد و متمم قرارداد انجام شد، برخی کارهای تکمیلی به جا مانده بود که با یک قرارداد جدید به صورت مناقصه عمومی به شرکت پیمانکار پروژه واگذار شد.

احمدصفا اضافه کرد: مبلغ تمام شده طرح سبزه‌میدان با توجه به افزایش قیمت‌ها برای پیمانکار، خریدهای کارفرما، قرارداد تکمیلی و قرارداد سیستم ذوب برف درمجموع به بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ضلع جنوب‌شرقی و خیابان طالقانی طبق زمان‌بندی پیمانکار اول خرداد امسال بازگشایی می‌شود، تصریح کرد: بخش عمده مشکل شهرداری با آب و فاضلاب در این پروژه مرتفع شده و کانال‌های فاضلاب در مسیر عرصه میدان به داخل پیاده‌راه منتقل شده است. حفاری کانال فاضلاب در مسیر خیابان انصاریه شمالی نیز در حال معرفی پیمانکار است.

شهردار منطقه‌سه زنجان از جابه‌جایی دو پست برق در جنوب و شمال میدان خبر داد و گفت: جانمایی و موافقت با شرکت توزیع برق انجام شده است و در حال اجرای پست هستیم.

احمدصفا به مشکلات پیش‌روی پروژه اشاره کرد و گفت: نیاز است خیابان انصاریه، شمالی گنج دانش و هفت تیر به هم متصل شود که در صورت تحقق این امر چالش اصلی خیابان زینبیه است تا حرکت خودروها در این مسیر از شرق به غرب انجام شود.

وی با اشاره به تغییرات وسیع صورت گرفته، افزایش قیمت مصالح و تعدیل صورت وضعیت‌ها، خریدهای کارفرمایی، نورپردازی فضای سبز، مبلمان شهری و آبنما که در قرارداد اصلی نبوده است و تملکات اخیر و قرارداد متمم ۲۵ درصد افزایش قرارداد اصلی، همچنین قرارداد تکمیلی اخیر، گفت: اعتبار پروژه حتی برای احداث خیابان‌های پیرامونی که در قرارداد اصلی نبوده است، به حدود ۴۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

احمدصفا تصریح کرد: قسمت جنوب‌شرقی خیابان طالقانی خردادماه افتتاح می‌شود و عرصه جنوبی نیز آبان‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد، تا پایان سال جاری نیز بخش اعظمی از پروژه، حدوداً ۸۰ درصد تکمیل می‌شود.

کد خبر 574633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.