میزان بارندگی‌های بهاری ۶۰درصد زیر حد نرمال/باید با خشکسالی سازگار شویم

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: در صورت لحاظ‌کردن مجموعه فروردین و اردیبهشت‌ماه، بارندگی‌ها حدود ۶۰درصد زیر مقدار میانگین نرمال بوده است. بارش دریافت شده در استان اصفهان، درحال‌حاضر ۳۷میلی‌متر و ۲۴درصد، کمتر از حد نرمال است.

«احد وظیفه» در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: طبق داده‌های ثبت شده در ایستگاه‌های سازمان هواشناسی و محاسبات صورت گرفته، به‌طور میانگین بارندگی‌ها در کشور ۲۷ درصد زیر میزان استاندارد بلندمدت است و در صورت لحاظ کردن مجموعه فروردین و اردیبهشت‌ماه، بارندگی‌ها حدود ۶۰ درصد زیر مقدار میانگین نرمال بوده است.

وی با بیان اینکه به طور کلی در فصل بهار بارش‌های خوبی نداشتیم، افزود: فروردین‌ماه سال جاری، بسیار کم بارش بود اما اردیبهشت‌ماه تا حدی کم بارشی فروردین را جبران کرد. اگر تنها اردیبهشت‌ماه را در نظر بگیریم، میزان بارش‌ها در این ماه حدود ۱۰ درصد نسبت به میانگین بلندمدت بیشتر بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه میزان بارندگی در سه فصل پاییز، زمستان و تابستان به شدت کمتر از حد نرمال بوده است، ادامه داد: تنها اواخر پاییز و اوایل زمستان شرایط بارندگی به خصوص در جنوب کشور خوب بود اما در مابقی مدت سپری شده از سال آبی، بیشتر مناطق کشور با بارش‌های زیر حد نرمال روبه‌رو شده است.

ایلام بدترین استان از نظر وضعیت بارندگی

وی با بیان اینکه بدترین وضعیت بارندگی در استان‌های غرب و جنوب غرب کشور دیده می‌شود، تصریح کرد: بارندگی‌ها در خوزستان حدود ۴۶ درصد، کرمانشاه ۴۷ درصد و ایلام حدود ۶۱ درصد زیر حد نرمال بوده است و کم‌بارشی در سایر مناطق کشور نظیر خراسان‌رضوی و تهران نیز دیده می‌شود.

وظیفه با بیان اینکه عمده بارش‌ها در کشور از آبان شروع می‌شود و غالباً تا اواخر اردیبهشت‌ماه ادامه دارد، اضافه کرد: خردادماه بسیار کم‌بارش می‌شود، در ماه‌های تابستانی نیز تقریباً بارندگی اتفاق نمی‌افتد و مهرماه که شروع سال آبی است، کم‌بارش است و بیشتر نوار شمالی کشور و دامنه‌های البرز را دربرمی‌گیرد؛ بنابراین درحال‌حاضر آن‌چنان فرصتی برای اعضای جنوبی کشور وجود ندارد و جبران بارش‌ها به سال آبی بعدی موکول می‌شود.

وی با بیان اینکه عمده بارش‌ها در زمان باقی مانده به نوار شمالی کشور یعنی بخش‌های شمالی آذربایجان‌ها، دامنه‌های شمالی البرز و شمال خراسان‌رضوی اتفاق می‌افتد، ادامه داد: معمولاً بارندگی قابل توجهی به صورت بلندمدت در فرصت باقی مانده برای سایر نقاط کشور، متصور نیستیم.

کمبود ۳۷ میلی‌متری بارندگی در استان اصفهان

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با اشاره به اینکه ۱۱۴ میلی‌متر میزان متوسط بارندگی‌های دریافت شده استان اصفهان است، گفت: به صورت نرمال تاکنون استان اصفهان باید ۱۵۱ میلی‌متر بارش دریافت می‌کرد و بارش دریافت شده این استان درحال‌حاضر ۳۷ میلی‌متر و به نوعی ۲۴ درصد، کمتر از حد نرمال است.

وی با بیان اینکه میزان بارش دریافت شده در استان اصفهان نسبت به سال گذشته حدود ۱۰ درصد بیشتر است، افزود: میزان بارش‌های دریافتی استان اصفهان طی سال گذشته تنها ۱۰۵ میلی‌متر بوده و در سال جاری حدود ۹ میلی‌متر یا ۸.۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

تنش آبی در پی خشکسالی

وظیفه با اشاره به خشکسالی سال گذشته، اضافه کرد: سال گذشته شرایط بارندگی بدتر از سال جاری بوده است و در حال‌حاضر نیز کمبود بارندگی‌ها احساس می‌شود. این‌گونه نیست که بگوییم سال گذشته به اتمام رسیده؛ اثرات آن در طبیعت باقی است و با اضافه شدن شرایط سال جاری به سال گذشته، سال جاری با تنش آبی بیشتری در محیط‌زیست، طبیعت، کشاورزی و منابع آبی، روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه پنجره زمانی بارش در ماه‌های پیش رو کاهش پیدا می‌کند و عمده بارش‌ها در بخش‌های شمالی کشور رخ می‌دهد، تصریح کرد: در ماه‌های تابستان بخش جنوب شرق کشور یعنی جنوب سیستان و بلوچستان با بارش‌های رگباری معمولاً در بعدازظهر همراه با رعدوبرق روبه‌رو می‌شود که اثر «مانسون» هند است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه ممکن است درصد خشکسالی با شرایط سال آبی جاری از چیزی که هست فراتر رود و به حدود ۳۰ و چند درصد نیز برسد، اضافه کرد: به طور کلی انتظار می‌رود بارندگی‌ها در هفته‌های آینده و فرصت باقی مانده، کمتر از حالت نرمال باشد.

دمای بیشتر از حد نرمال در کشور

وی با اشاره به اینکه دمای هوا تاکنون حدود یک تا یک و نیم درجه بالاتر از حد نرمال بوده است و در مدت باقی مانده سال نیز همچنان با دمای بیشتر از حد نرمال مواجه خواهیم بود، اظهار کرد: به خصوص انتظار می‌رود دمای هوا در نوار غربی کشور یعنی استان‌های همسایه زاگرس، بین یک تا یک و نیم درجه و مابقی نقاط کشور حدود یک درجه بیش از حد نرمال باشد.

وظیفه با بیان اینکه تقریباً اکثر نقاط کشور با خشکسالی متوسط تا بسیار شدید روبه‌رو هستند و اندک مناطقی نیز خشکسالی ضعیف تا متوسط دارند، افزود: خشکسالی بسیار شدید در کشور مربوط به بخش‌های غرب و جنوب غرب، دامنه‌های جنوبی البرز از جمله استان تهران، خراسان شمالی و خراسان رضوی است و سیستان و بلوچستان نیز درگیر خشکسالی شدید است.

ورود گردوخاک از کشورهای همسایه به ایران

وی با بیان اینکه فارغ از نبود بارش باران با وزش باد روبه‌رو هستیم و وزش باد در مناطقی که زمین مستعد خیزش گردوخاک است، گردوخاک را از زمین بلند می‌کند، ادامه داد: خشکسالی سال گذشته و سال جاری تنها مختص کشور ایران نیست و کشورهای حوزه غرب ایران یعنی عراق، سوریه و اردن و حتی کویت و عربستان نیز کم و بیش درگیر خشکسالی هستند.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی گفت: همسایگان مذکور کشور دارای مناطقی بیابانی با گردوخاک هستند و خشکسالی سال گذشته و سال جاری نیز مزید بر علت شده و مستعد خیزش بیشتر گردوخاک هستند و گردوخاک وارد شده به ایران نیز بیشتر از همین مناطق است؛ البته مناطق داخلی نیز تا حدودی بر خیزش گردوخاک کشور تأثیرگذار هستند.

دریاچه هامون کانون گردوخاک مناطق شرق و جنوب شرق کشور

وی با بیان اینکه با خشک شدن تالاب‌های داخلی کشور، وزش باد شدید منجر به خیزش گردوخاک می‌شود، گفت: در نوار شرقی کشور، دریاچه هامون در سال‌های گذشته کم بارش بوده است و محدودیت ورود آب به آن به علت ایجاد سد توسط افغانستان است که بخش عمده‌ای از آن خشک و با وزش باد تبدیل به کانون گردوخاک برای مناطق شرق و جنوب شرق کشور می‌شود.

وظیفه با بیان اینکه برحسب تجربه، هنگامی که خشکسالی ممتد برای دو یا چند سال به وقت بپیوندند، فرکانس یا تعداد رخداد گردوخاک و شدت و گستره آن افزایش می‌یابد، اضافه کرد: بخشی از گردوخاک طبیعی است و همواره در طبیعت وجود دارد اما در سال‌هایی که با خشکسالی روبه‌رو بوده‌ایم و بارش‌ها کمتر از حد نرمال بودند، تعداد، شدت گردوخاک‌ها و گستره تولید آن بیشتر می‌شود و درحال حاضر مشاهده می‌شود بخش وسیعی از عراق، سوریه و اردن که با خشکسالی عجین بوده‌اند، به کانون‌های گردوخاک بدل شده‌اند.

لزوم سازگاری با شرایط خشکسالی

وی خاطرنشان کرد: باید به تدریج خود را با شرایط خشکی و خشکسالی سازگار کنیم و بهترین اقدام در نظر گرفتن تمهیداتی است که تقاضای آب را کاهش دهد و متعاقب آن مصرف آب محدود شود. افراد جامعه باید به صورت جدی در مصرف آب شرب محدودیت قائل شوند تا چند ماه پیش‌رو که بیشتر مناطق کشور بارش نخواهند داشت تا فصل بعدی بارش‌ها آب باکیفیت در اختیار مردم باشد. در صورت رعایت نکردن صرفه‌جویی در مصرف آب، تنش آبی می‌تواند شرایط سختی از نظر دسترسی به آب ایجاد کند.

کد خبر 574513

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.