عصرانه خبری علم‌وفناری در ۲۱ اردیبهشت

در این بسته در مورد مرگ iPod بعد از ۲۰ سال، حدف اپلیکیشن‌های ضبط مکالمه از فروشگاه گوگل، اپل احتمالا در حال توسعه اولین آیفون تاشو خود است، می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سر فصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم و فناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

گوشی پرچم‌دار Xperia 1 IV سونی با زوم اپتیکال واقعی رونمایی شد

سونی امروز از دو گوشی جدید شامل پرچم‌دار Xperia 1 IV و میان رده Xperia 10 IV رونمایی کرده است. در ادامه به مشاهده مشخصات این گوشی‌هامی‌پردازیم.

سونی بالاخره گوشی‌های سال ۲۰۲۲ خود را به نام‌های Xperia 1 IV و Xperia 10 IV رونمایی کرده است. سونی در سری اکسپریا خود تلاش دارد یک پرچم‌داربرای طیف گسترده‌ای از کاربردها عرضه کند. با این حال در پرچم‌دار جدید تمرکز روی عکاسی قرار داده شده است. سونی ادعا کرده برای اولی یک گوشی با زوم اوپتیکال واقعی به میدان فرستاده است. این لنز زوم فاصله کانونی ۸۵ تا ۱۲۵ میلی‌متر دارد.

در بخش دوربین از حسگر ۱۲ مگاپیکسلی برای هر سه دوربین استفاده شده و حسگر اصلی اندازه ۱/۱.۱۷ اینچی دارد. لنز اولترواید به حسگر ۱/۲.۵ اینچی مجهز شده است. لنز تله‌فوتو نیز حسگری ۱/۳.۵ اینچی دارد.

سامسونگ با عبور از شیائومی جایگاه برترین شرکت تولیدکننده گوشی هوشمند در هند را تصاحب کرد

سامسونگ با عبور از شیائومی، بار دیگر جایگاه برترین شرکت تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند را در هند به خود اختصاص داد.

شیائومی از اواخر سال ۲۰۱۷ پیشتاز بازار گوشی‌های هوشمند هند بوده است. درحالی‌که سامسونگ در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۰ از شیائومی پیشی گرفت، اما این برند چینی موفق شد در سال ۲۰۲۱ بار دیگر گوی سبقت را از سامسونگ بگیرد. سامسونگ اکنون با عبور از شیائومی، به سلطنت این برند چینی بر بازار گوشی‌های هوشمند هند خاتمه داد و اکنون به‌عنوان برترین شرکت تولیدکننده گوشی در این کشور شناخته می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد سامسونگ ۲۷ درصد از سهم بازار گوشی‌های هوشمند هند را دراختیار دارد. این یعنی سهم غول فناوری کره‌ی جنوبی در هند نسبت به سالگذشته ۹ درصد افزایش یافته است. به گفته‌ی نیل شاه، معاون تحقیقات در CounterPoint، گسترش به‌موقع مجموعه با ارائه قابلیت 5G در گوشی‌های سری گلکسی A، گلکسی M و گلکسی F و استقبال کاربران از سری گلکسی S۲۲ پرچم‌داران تاشو به سامسونگ کمک کرد تا بار دیگر به جایگاه نخست بازار گوشی‌های هوشمند هند دست یابد.

گرافیک کلاس لپ تاپ Arc A370M اینتل، RTX 3050 انویدیا را به چالش می‌کشد

بررسی‌ها نشان می‌دهد که گرافیک مجزای Arc A370M می‌تواند رقیبی جدی برای کارت گرافیک RTX 3050 انویدیا محسوب شود.

پردازنده گرافیکی Arc A370M اینتل، اولین گرافیک مجزای پایین‌رده و ارزان‌قیمت این شرکت است که اواخر ماه مارس (اواسط فروردین) و با هدف رقابت با ای‌ام‌دی و انویدیا به بازار عرضه شد. این پردازنده گرافیکی بر پایه‌ی معماری XeHPG تولید شده، از ردیابی پرتو با شتاب سخت‌افزاری پشتیبانی کرده، به ۱۲۸و احد اجرایی و چهار گیگابایت حافظه GDDR6 با سرعتی معادل ۱۴ گیگابایت‌برثانیه مجهز بوده و به گذرگاه حافظه‌ای ۶۴ بیتی متصل است. با بررسی پردازنده‌گرافیکی Arc A370M، اعلام کرد که این گرافیک مجزا با RTX 3060 قابل مقایسه نیست، اما به خوبی می‌تواند با RTX 3050 رقابت کند.

اینتل دو پردازنده گرافیکی Arc A350M و Arc A370M را به‌طور رسمی در تاریخ ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) عرضه کرد، اما مدل دوم فعلاً در انحصار بازار کره جنوبی است و تا قبل از بررسی‌های PCWorld‌، با گذشت پنج هفته از رونمایی رسمی، هنوز هیچ وب‌سایت دیگری نتایجی از بررسی این محصول را منتشر نکرده بود.

پنل هشت اینچی اولد جدید ال‌جی با قابلیت تا شدن رو به داخل و بیرون معرفی شد

ال‌جی پنل هشت اینچی منعطف جدیدی معرفی کرده است که می‌توان آن را رو به داخل و بیرون تا کرد.

سرعت گسترش عرضه گوشی‌های هوشمند تاشو که با بهره گرفتن از نمایشگرهای اولد منعطف، صفحه‌نمایش بزرگ‌تری دردسترس کاربر قرار می‌دهند نسبتاً آهسته بوده؛ اما ال‌جی امیدوار است با کاهش قیمت پنل‌های منعطف بتواند افزایش سرعت روند پذیرش این نوع دستگاه‌ها کمک کند. این شرکت به‌تازگی پنل اولد جدیدی معرفی کرده است که می‌توان آن را با خیال راحت رو به داخل یا بیرون خم کرد.

اگر تعداد انگشت‌شمار گوشی‌های هوشمند تاشو را که درحال‌حاضر به بازار عرضه شده‌اند بررسی کنید، خواهید دید که شرکت‌های سازنده معمولاً از دو رویکرداصلی در طراحی این محصولات استفاده کرده‌اند. دستگاه‌هایی مثل گلکسی زد فول سه سامسونگ از پنل اولد تاشو رو به داخل بهره می‌برند و بنابراین صفحه‌نمایش این دستگاه‌ها هنگام بسته شدن، محافظت می‌شود. این در حالی است که دستگاه‌های دیگری مثل Flexpai شرکت Royal، از نمایشگر اولد تاشو روبه بیرون بهره می‌برند.

مرگ iPod بعد از ۲۰ سال

حتماً بسیاری از شما آن دوره‌ی طلایی رونمایی از آی‌پاد را بخاطر دارید. زمانی که استیو جابز فقید در زمانی که همه با واکمن و نوار کاست به موسیقی گوشمی‌کردند، دست در جیبش کرد و یک قطعه مکعب مستطیل را درآورد و ۱۰۰۰ آهنگ را در جیبمان قرار داد. از زمان وقوع این واقعه بیش از ۲۰ سال می‌گذرد اماباید قبول کرد که این محصول برای همیشه صنعت فناوری را تغییر داد و به بازتعریف محصولات اپل به‌عنوان اقلام لوکس ( آن هم نه فقط گجت‌ها) کمک کرد. با کمال تاسف و تاثر باید مرگ iPod بعد از ۲۰ سال را اعلام کنیم.

شاید از شنیدن این موضوع تعجب کنید اما شرکت اپل امروز آخرین مدل آی‌پاد را که هنوز می‌فروخت، یعنی آی‌پاد تاچ را متوقف کرد. مبادا با خود فکر کنید که این شرکت پخش کننده رسانه دیگری در گوشه و کنار دارد که بخواهد این موضوع را بیان کند! اپل با انتشار یک بیانیه ساده اعلام کرد که آی پاد دیگر وجود ندارد.

لانچر Nothing به طور گسترده‌تر در دسترس عموم قرار گرفت

لانچر جدید شرکت Nothing پس از آنکه به طور محدود در دسترس بود، از امروز به طور گسترده‌تری برای دستگاه‌ها با اندروید ۱۱ و بالاتر در دسترس قرار گرفته است.

در ماه مارس (اسفند) Carl Pei مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Nothing، یک استارت‌آپ فن‌آوری، برنامه‌های خود را برای راه‌اندازی اولین گوشی اینشرکت یعنی Nothing Phone ۱ در سال آینده اعلام کرد. این شرکت اعلام کرد که در اواخر سال یک گوشی هوشمند جدید با تمرکز بر مینیمالیسم و یک اکوسیستم جایگزین را برای گوشی‌های شرکت‌های بزرگ فن‌آوری مانند اپل و سامسونگ عرضه خواهد کرد.

این شرکت برای اینکه طعم مینیمالیسمی را که قرار است عرضه کند، به ما بچشاند، اخیراً لانچری را عرضه کرد که می‌تواند بر روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شود. امروز این شرکت لانچر بتا را به دستگاه‌های اندرویدی بیشتری که دارای اندروید ۱۱ و جدیدتر هستند، آورده است.

اپل احتمالاً در حال توسعه اولین آیفون تاشو خود است

اپل به تازگی کار ساخت نمایشگری اولد را آغاز کرده است که برای فناوری نمایشگر گوشی‌های تاشو کاربرد دارد.

بنابر جدیدترین گزارش منتشر شده، اپل اقدام به توسعه و ساخت پنل اولد کرده است که از پلارایزر (Polarizer) بی‌بهره است. به عبارت دیگر، غول فناوری آمریکایی احتمالاً در حال ساخت اولین آیفون تاشو است که از این فناوری نمایشگر استفاده می‌کند.

شایان ذکر است که با حذف کردن پلارایز از نمایشگر ضخامت آن تا حد زیادی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه می‌تواند در گوشی‌های تاشو به کار رود. به طور کلی، پلارایزرها قادر هستند تا اجازه عبور نور در بعضی از جهات را بدهند. در این راستا، دوام نمایشگر به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت ولی روشنایی آن نیزکاهش خواهد یافت.

آپدیت اندروید ۱۲ برای گوشی سامسونگ گلکسی A51 منتشر شد

شرکت سامسونگ به تازگی آپدیت اندروید ۱۲ به همراه One UI 4.1 را برای گوشی میان رده گلکسی A51 منتشر کرده است.

یکی از پرطرفدارترین گوشی‌های میان رده شرکت سامسونگ یا همان گلکسی A51، به تازگی آپدیت جدیدترین نسخه سیستم عامل اندروید یا همان اندروید ۱۲ را به همراه رابط کاربری One UI 4.1 دریافت کرده است. انتشار این آپدیت، از ماه آوریل و برای گوشی‌های ریجن آمریکا و اروپا آغاز شده بود و اکنون نیز در دسترس کاربران مناطق آسیا و آمریکای جنوبی قرار گرفته است.

سامسونگ پیش‌تر قول انتشار دو آپدیت در سال را برای گوشی گلکسی A51 داده بود و با انتشار جدیدترین نسخه از سیستم عامل اندروید در کنار ویژگی‌های جدید رابط کاربری One UI 4.1 برای این محصول، باید گفت که به طور مناسبی از این گوشی میان رده سال ۲۰۱۹ پشتیبانی کرده است.

اپلیکیشن‌های ضبط مکالمه از فروشگاه گوگل حذف می‌شوند

گوگل در راستای افزایش حریم خصوصی و امنیت کاربران، همه اپلیکیشن‌های ضبط مکالمه را از پلی‌استور حذف خواهد کرد.

برنامه‌های ضبط مکالمات، ابزارهایی هستند که بسیاری به دلایلی خاص از آن استفاده می‌کنند. کاربرد آن می‌تواند از ضبط تماس‌هایی مهم همراه با نکاتی باشد که وقتی برای یادداشت کردن آن ندارید یا می‌تواند به عنوان وسیله‌ای برای اطمینان‌خاطر و جمع‌آوری شواهد در مورد مکالمه‌ای باشد که ممکن است بعداً بخواهید موردی را به آن ارجاع دهید. با این حال، به‌نظر می‌رسد گوگل در مورد این موضوع، بیش از توجه به نکات مثبت، عوامل منفی این دسته از نرم‌افزارها را مورد توجه قرار داده است.

به طور رسمی از ۱۱ می، تغییراتی در سیاست‌ها و قوانین فروشگاه گوگل پلی وضع خواهد شد که به موجب آن، برنامه‌های ضبط مکالمه اندرویدی از این فروشگاه بهطور کامل حذف خواهند شد.

تلویزیون‌های سری ۲۰۲۲ سامسونگ تاییدیه کاهش کربن را دریافت کرد

در ادامه موفقیت‌ها و دستاوردهای زیست محیطی سامسونگ. تلویزیون‌های سری 2022 Neo QLED سامسونگ در ادامه تلاش‌های این شرکت برای ارائه محصولات پایدار و سازگار بامحیط زیست، موفق شدند تاییدیه کاهش کربن را از موسسه Carbon Trust دریافت کنند.

سامسونگ که از سال ۲۰۰۶ میلادی تاکنون به مدت ۱۶ سال متوالی رتبه نخست بازار جهانی تلویزیون را در اختیار دارد، به تازگی سری جدید تلویزیون‌های Neo QLED، MICRO LED و Lifestyle خود را با قابلیت‌هایی همچون افزایش کیفیت صدا و تصویر، گزینه‌های متنوع‌تر ابعاد تلویزیون، لوازم جانبی شخصی‌سازی شده و… معرفی کرد.

کد خبر 574445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.