هشدار نسبت‌به تبعات پایین‌بودن تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با انتقاد از تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره ۱۴۰۱ گفت: در صورت اصلاح‌نشدن این تعرفه‌ها، مطب‌های روان‌شناسی با خطر تعطیلی مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمد حاتمی» با بیان اینکه نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور مطابق با بند چهارِ ماده سه قانون تشکیل خود باید پیشنهاد تعیین یا تجدیدنظر در تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره را جهت تصویب به هیئت دولت ارائه کند و نیز با انتقاد از نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای این خدمات، اظهار کرد: سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور در اسفندماه سال گذشته پیشنهاد افزایش ۴۰ درصدی خدمات روان‌شناسی و مشاوره کشور را به شورای عالی بیمه سلامت و هیئت دولت ارائه داد. با این وجود در حالی تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره کشور چندی پیش ابلاغ شد که این تعرفه‌ها از جهاتی قابل نقد است.

وی با بیان اینکه تعرفه ۴۵ دقیقه خدمات روان‌شناسی برای روان‌شناسان با مدرک کارشناسی‌ارشد ۱۷۶ هزار تومان و برای مدرک دکترا ۲۰۷ هزار تومان در سال جاری ابلاغ شده است، تصریح کرد: در واقع به نسبت سال گذشته تنها حدود ۱۱ درصد به نرخ تعرفه خدمات روان‌شناسی برای روان‌شناسان دارای مدرک دکتری اضافه شده است که این نرخ در قیاس با تعرفه‌های ابلاغی برای پزشکان دارای مدرک دکتری عادلانه نیست.

مطب‌های روان‌شناسی در معرض تعطیلی

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه یک روان‌شناس با این مبالغ ابلاغی، حتی نمی‌تواند هزینه اجاره مطب، حق‌الزحمه منشی، پول آب و برق و تلفن و مالیات مطب را بپردازد، گفت: صراحتاً اعلام می‌کنیم که با ابلاغ این تعرفه‌ها، مطب یک پزشک روان‌شناس در معرض تعطیل شدن قرار می‌گیرد که این امر، خطر بزرگی در شرایط فعلی محسوب می‌شود؛ چراکه اکنون در دوران «پسا کرونا» قرار داریم و مردم به شدت نیازمند دریافت خدمات روان‌شناسی و روان‌درمانی هستند.

وی تأکید کرد: به‌نوعی می‌توان گفت نرخ این تعرفه‌ها به معنای اعلام رسمی بسته شدن مطب روانشناسان است. در این خصوص نامه‌ای به رئیس‌جمهوری ارسال کردیم تا در تعرفه مقطع دکترا تجدیدنظر شود. شاهد این هستیم که در مقاطع مختلف با توجه به مشکلات اقتصادی و براساس تورم موجود مقدار معینی را برای افزایش حقوق کارمندان یا سایر صنوف در نظر می‌گیرند اما این افزایش برای یک دکتر روان‌شناس تنها ۱۱ درصد در نظر گرفته شده است که در عمل منجر به تعطیلی مطب‌های روان‌شناسی می‌شود.

حاتمی گفت: روان‌شناسان و مشاوران زیادی نسبت به تعرفه‌های ابلاغ شده از سوی هیئت دولت گله‌مند هستند و اعتراض خود را به این سازمان اعلام کرده‌اند؛ از این‌رو سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور مستقیماً به رئیس‌جمهوری نامه زده است. میزان مبالغ ابلاغی به‌قدری پایین است که روان‌شناسان را به سمتی سوق می‌دهد که از این تعرفه‌ها پیروی نکنند و هر روان‌شناسی هر مبلغی را که خواست از مردم دریافت کند.

وی ادامه داد: این امر منجربه ایجاد هرج‌ومرج در مبالغ دریافتی از مراجعان می‌شود؛ چراکه روان‌شناسی که با مدرک دکترا، استاد دانشگاه است مبلغ ابلاغ شده را برای ۴۵ دقیقه مشاوره بسیار ناچیز و کم می‌داند؛ بنابراین این نگرانی وجود دارد که روان‌شناسان از این تعرفه‌ها پیروی نکنند و مبالغی خارج از تعرفه‌های ابلاغی از مراجعان دریافت کنند.

رئیس سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور با بیان اینکه حتی تا پیش از ابلاغ تعرفه‌های جدید، روان‌شناسان و مشاوران تعرفه‌های مصوب را ناچیز دانسته و مبالغی بالاتر از آن از مراجعان دریافت می‌کردند، تصریح کرد: اگرچه وظیفه سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور شناسایی متخلفان و برخورد با آن‌ها است، اما دولت نیز باید تعرفه‌های معقولی وضع کند تا چنین تقابل‌هایی ایجاد نشود. باید پیش از تصویب و ابلاغ این تعرفه‌ها، کار کارشناسی انجام شود. هیئت دولت نباید پشت درهای بسته برای تعرفه‌های خدمات روان‌شناسی و مشاوره تصمیم بگیرد.

وی با تأکید بر اینکه نرخ تعرفه‌های ابلاغ شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره ازنظر سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور قابل توجیه نیست، تصریح کرد: روانشناسان نیز سرمایه‌های اجتماعی و پشتوانه نظام و جزئی از مردم این کشور هستند، باید به حرف این قشر گوش داده شود. ازنظر ما تعرفه‌های ابلاغ‌شده برای خدمات روانشناسی و مشاوره غیرکارشناسی است.

حاتمی گفت: این تعرفه‌ها به‌ویژه برای دهک‌های پایین جامعه مبالغ زیادی است و در عمل، دهک‌های پایین نمی‌توانند از این خدمات استفاده کنند. بارها به هیئت دولت و مجلس نامه نوشته‌ایم که بیمه‌های پایه و تکمیلی را حداقل در زمان بحران کرونا برای خدمات روان‌شناسی و مشاوره وضع کنند؛ اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. مردم باید این مطالبه را از دولت و مجلس و سازمان برنامه و بودجه داشته باشند. در این راستا نامه نوشتیم اما به نتیجه‌ای نرسیدیم. مردم باید مطالبه کنند. درحال‌حاضر تنها افرادی که وضع مالی خوب دارند می‌توانند از این خدمات استفاده کنند و سایر اقشار از این خدمات محروم هستند.

به گزارش ایمنا، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، دستورالعملی را به‌منظور نحوه فعالیت روان‌شناسان و مشاوران در فضای مجازی به شورای مرکزی این سازمان ارائه داده است که در صورت تصویب نحوه ارائه خدمات آنلاین روان‌شناسی، تعرفه این خدمات آنلاین و روان‌شناسان واجد شرایط ارائه خدمات مذکور، مشخص خواهند شد اما تا زمان تصویب این دستورالعمل نرخ خدمات آنلاین مشاوره و روان‌شناسی با نرخ خدمات حضوری برابر است و روان‌شناسان و مشاوران حق ندارند مبالغی بالاتر از آنچه ابلاغ شده از مراجعان دریافت کنند.

کد خبر 574415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.