آگاهی از عنصر «خود»؛ بهانه‌ای برای تفکر بیشتر انسان‌ها

یازدهم می «روز جهانی خودآگاهی» یا آگاهی از عنصر «خود» بهانه‌ای برای تفکر بیشتر انسان‌ها درباره خویش است که می‌تواند به کاهش کشمکش‌های درونی و بیرونی او با خود و دیگران منجر شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بنابر نظریه «زیگموند فروید» عصب‌شناس و روان‌شناس اتریشی، شخصیت انسان از سه عنصر اصلی «نهاد»، «خود» و «فراخود» تشکیل شده است که این سه عنصر، در تعامل با یکدیگر رفتارهای پیچیده انسانی را به وجود می‌آورد. «نهاد» تنها عنصر شخصیتی به شمار می‌رود که از بدو تولد با انسان همراه است، «خود» مسئول برخورد با واقعیت است و «فراخود» تمام آرمان‌ها و استانداردهای اخلاقی و درونی را دربرمی‌گیرد که انسان‌ها از جامعه و والدین خود کسب می‌کنند.

اگرچه بسیاری از ما به ظاهر از عنصر شخصیتی «خود» آگاه هستیم، با این حال اغلب نمی‌دانیم که این مؤلفه چگونه می‌تواند دنیای درون و بیرون ما را تحت تأثیر قرار دهد. یازدهم می، روز جهانی خودآگاهی یا آگاهی از عنصر «خود» بهانه‌ای برای تفکر بیشتر انسان‌ها در مورد خویش است که می‌تواند به کاهش کشمکش‌های درونی و بیرونی او، با خود و دیگران منجر شود.

تاریخچه روز جهانی خودآگاهی

«روز جهانی خودآگاهی» برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۸ و در روز یازدهم می معرفی شد به این امید که افرادی که با خودپرستی هنجاری اخلاقی مواجه هستند، با آگاهی از آن برای کاهش کشمکش‌های درون خود و با دیگران بکوشند و متواضع‌تر از قبل به برقراری ارتباط با اطرافیان بپردازند. خودپرستی هنجاری، که به خودگرایی اخلاقی نیز شهرت دارد، می‌تواند به بروز بعضی رفتارهای سوءاستفاده‌ای منجر شود؛ چراکه فرد مبتلا، چشم خود را به روی واقعیت‌های اطراف می‌بندد و ارتباط خود را کاملاً سازگار با خواسته‌های شخصی مدیریت می‌کند.

روز جهانی خودآگاهی بهانه‌ای است تا انسان‌ها به هم‌نوعان خود برای تغییر رفتارهایشان کمک کنند؛ ضمن این‌که به افزایش آگاهی از «خود» نیز بپردازند. بدون شک، افرادی که دنیا را از نگاه خود می‌بینند مغرورانه با دیگران رابطه برقرار می‌کنند که این وضعیت، می‌تواند پیامدهایی نظیر حس اشتباه خودبرتربینی، عقده‌های حقارت، اضطراب، اعتیاد و نبود حس همدردی با دیگران را برای او به دنبال داشته باشد.

مفهوم «خود» و اثرات مخرب آن بر زندگی روزمره، در سراسر تاریخ مورد توجه بشر بوده و از میان برداشتن آن، به پیدایش جنبش‌های مختلف نظیر بودیسم منجر شده است. بدون شک، افراد خودبرتربین وضعیتی را به وجود می‌آورند که در آن، زندگی اطرافیان با مشکلات زیادی مواجه می‌شود و در نتیجه، مستلزم ایجاد تغییراتی است که روز جهانی خودآگاهی می‌تواند به بهترین شکل، زمینه تسهیل آن را فراهم آورد.

چگونه می‌توان روز جهانی خودآگاهی را جشن گرفت؟

روز جهانی خودآگاهی بهانه‌ای است برای این‌که افراد به تأمل در مورد ضمیر خود بپردازند و برای اصلاح هر چه بیشتر آن بکوشند تا در نهایت، ارتباطات خود را با دیگران بهبود ببخشند. خودگرایی اخلاقی، یک ویژگی رفتاری بسیار ناپسند به شمار می‌رود که می‌تواند منجربه لطمه‌های زیادی به اطرافیان شود؛ زیرا فرد مبتلا در مدیریت رفتار خود با دیگران دچار مشکل می‌شود، در نتیجه، رفتارهایی از خود نشان می‌دهد که می‌تواند به ایجاد حس سوءاستفاده در دیگران منجر شود. «روز جهانی خودآگاهی» بهانه‌ای است تا افراد به تأمل در مورد رفتارهای خود بپردازند، نقص‌های آن را به خوبی شناسایی کنند و برای اصلاح هر چه بیشتر آن‌ها بکوشند.

علاوه بر این، سایر افراد نیز می‌توانند با نزدیک‌تر کردن خود به افراد مبتلا به خودگرایی اخلاقی، آن‌ها را از پیامدهای رفتارشان آگاه و به آن‌ها در اصلاح نفس کمک کنند. از سوی دیگر، مردم می‌توانند در این روز به بررسی رفتار خویش با دیگران بپردازند تا از منیت درون خود که تعارضاتی را با دیگران در پی داشته است، آگاه شوند و برای اصلاح آن بکوشند. یک ذهن خودبین می‌تواند منشأ بسیاری از اختلالات رفتاری نظیر حس برتری کاذب، قضاوت نادرست در مورد دیگران، اضطراب، نیاز به تأیید دیگران، تنهایی، نبود همدلی، نژادپرستی و خشک‌اندیشی را برای فرد درپی داشته باشد.

کد خبر 574327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.