آغاز بررسی رتبه‌بندی معلمان در دولت از امروز/افزایش ۵۰هزارنفری پذیرش دانشگاه فرهنگیان

وزیر آموزش‌وپرورش از بررسی رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از روز امروز و افزایش ۵۰هزارنفری پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان، خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «یوسف نوری» با اشاره به بررسی رتبه‌بندی معلمان در کمیسیون تخصصی دولت از روز دوشنبه _نوزدهم اردیبهشت‌ماه_ اظهار کرد: اکنون که دولت انقلابی روی کار آمده است با وجود آن که آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان به صورت ناقص در اواخر دولت قبل تدوین شده بود اما اجرای آن مورد توجه قرار گرفت.

وی با بیان اینکه آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان نخستین آئین‌نامه‌ای است که با معلمان به اشتراک گذاشته می‌شود، افزود: معلمان براساس این آئین‌نامه رتبه‌بندی که سیاست تشویقی نیز برای آن در نظر گرفته شده است، باید دارای صلاحیت عمومی و تخصصی باشند.

وزیر آموزش‌وپرورش با بیان اینکه احکام رتبه‌بندی معلمان از سی‌ویکم شهریورماه ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شود و اعتبار ۳۸ هزار میلیارد تومانی برای آن در نظر گرفته شده است، ادامه داد: ۹۷۰ هزار همکار فرهنگی شاغل و بازنشسته داریم و این رقم بجز معلمان غیررسمی در مراکز غیردولتی، مؤسسات آزاد و مربیان مهدهای کودک است.

رشد جمعیت دانش‌آموزان و کمبود معلم

وی با بیان اینکه برای تأمین نیروی انسانی باید مؤلفه‌های اثرگذار بسیاری مدنظر داشته باشیم که مهم‌ترین آن رشد جمعیت است، تصریح کرد: تا سال ۹۰ با کاهش رشد دانش‌آموزی مواجه بودیم و از این تاریخ به بعد شاهد افزایش تعداد دانش‌آموزان هستیم.

نوری با اشاره به اینکه در برخی استان‌ها نرخ رشد جمعیت بالا است، اضافه کرد: در کنار رشد جمعیت دانش‌آموزی باید تربیت معلم نیز مورد توجه باشد. در سال‌های گذشته به طور میانگین ۴۰ هزار بازنشسته داشتیم و ورودی تربیت معلم ۱۵ هزار نفر است.

افزایش ۵۰ هزار نفری پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان

وی با اشاره به جبران کمبود نیرو با روش‌هایی نظیر استفاده از نیروهای حق‌التدریس و تبدیل وضعیت نیروها، گفت: با توجه به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در تربیت معلم مقرر شد سهمیه دانشگاه فرهنگیان دو برابر شود و ظرفیت به ۵۰ هزار نفر برسد. اگر دو سال افزایش صددرصدی جذب دانشجو داشته باشیم، دانشگاه فرهنگیان مرکز ثقل تربیت نیروی انسانی می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: برای پرهیز از ورود افراد بدون تحصیلات در تربیت معلم مقرر شد تا دانشجومعلمان از ترم هفتم، کارورزی خود را در کلاس درس طی کنند و از این طریق ۲۰ هزار کمبود معلم جبران شود. همچنین دکترمعلمان آموزش و پرورش، هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان شوند و برای تأمین مکان آموزشی تفاهم‌نامه‌ای با دانشگاه پیام نور داشتیم تا از ظرفیت فضاهای خالی این دانشگاه بهره‌مند شویم.

لزوم ورود محتوای موضوعات دانش‌بنیان باید به کتاب درسی

وی با اشاره به اینکه همه از آموزش و پرورش انتظار دارند تا مطالب بسیاری در کتاب‌ها وارد شود، اظهار کرد: این موضوع در حالی است که کتاب درسی چارچوب دارد. کتاب‌های درسی بعد از سند تحول بنیادین تغییرات بنیادین داشتند اما برخی موارد باید اصلاح شوند و برخی مطالب جدید مانند شعار امسال رهبر معظم انقلاب، برای حکمرانی موضوعات دانش‌بنیان در میان دانش‌آموزان باید در دروس مربوطه لحاظ شود.

نوری، رمزینه‌دار کردن کتاب‌های درسی را از جمله مصادیق روزآمدسازی مطالب درسی دانست و افزود: برای توزیع ۱۵۰ میلیون کتاب درسی ورود جدی داشتیم تا به زمان مناسب برسد. سال گذشته برخی کتاب‌های هنرستانی بعد از سال تحصیلی هنوز به دست دانش‌آموزان نرسیده بود اما سعی می‌کنیم دانش‌آموزان سال تحصیلی آینده کتاب‌ها را به موقع دریافت کنند.

وی با اشاره به فضای آموزشی مدارس با تاکید بر معماری مبتنی بر بوم، گفت: برخی کشورها مدارس آینده را طراحی می‌کنند؛ اما از دیدگاه دانش‌بنیان توجه به فضای ترکیبی از مدرن و سنتی مورد توجه است و به سازمان نوسازی اعلام شده است تا ساخت چنین مدارسی در دستور کار باشد.

افزایش دانش آموزان و کمبود مدرسه

وزیر آموزش و پرورش درخصوص کمبود مدرسه با بیان اینکه افزایش جمعیت دانش‌آموزی عاملی برای این مشکل است، اضافه کرد: خیران سهم ۵۰ درصدی در تأمین فضای آموزشی داشتند و به سمتی می‌رویم که مدارس نیمه تمام تکمیل شوند؛ البته برای ایجاد شرایط مناسب فضای آموزشی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

وی خاطرنشان کرد: وجود مدارس کپری برای عشایر موضوعیت دارد؛ چراکه اقتضای وضعیت زندگی آن‌ها است. تعدادی مدارس کانکسی نیز داریم که ستاد اجرایی فرمان امام برای رفع آن‌ها تعهد کرد.

ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش و افزایش غیرمستقیم حقوق، نتیجه رتبه‌بندی

به گزارش ایمنا، رتبه‌بندی براساس اعلام مسئولان وزارت آموزش و پرورش، فرآیندی است که منجر به ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش می‌شود و هدف مستقیم آن افزایش حقوق نیست اما منجر به افزایش حقوق هم می‌شود. صلاحیت‌های عمومی شامل شخصیت افراد، تخصصی شامل دانش و توانمندی‌های آموزشی و پرورشی و حرفه‌ای شامل مجموعه‌ای از شایستگی‌ها، توانمندی‌ها و مهارت‌هایی است که معلم حین کار به دست آورده و خود را ارتقا می‌دهد که کاملاً مرتبط با شغل معلمی است.

پس از ارزیابی معلمان در نظام سنجش صلاحیت، برای آن‌ها گواهینامه صادر می‌شود و البته هر چند سال یک بار به روز خواهد شد. این گواهینامه معلمان را در امتیازهای رتبه‌بندی طبقه‌بندی می‌کند و در ادامه مزایایی نظیر کسب پست‌های مدیریتی، شرکت در آزمون‌هایی مانند آزمون‌های خارج از کشور یا حضور در گروه‌های آموزشی را به همراه دارد.

کد خبر 573774

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.